Ny koppling till SS 180

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Ny koppling till SS 180

Post by freeway »

Hej
Jag försöker få ordning på en koppling som skriker och hoppar/rycker.
Den omnämnda sitter i min flickväns Vespa 180 super sport 1966.
Allt började med ett enkelt lamellbyte...
Nu har jag provat två nya korgar samt massor av olika lameller och ny tryckplatta och plung. Tagit bort grader på orginalkorgen mm.
För varje gång jag tror mig fixat den har det bara blivit värre.

Det finns en ny komplett koppling från Sip eller Scooter-center för ca 1800 Skr. Dock är min erfarenhet av tyska vespa-postorderfirmor är oftast stor besvikelse. Vad är det för kvalitet på denna troligen nytillverkade del, någon?
Delar från Meceur har för mig visat fin kvalitet, men var är denna koppling tillverkad
Eller kan jag konvertera en PX el Cosa koppling så det passar i den gamla ss-motorn.

Mvh Calle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Ny koppling till SS 180

Post by Federico »

är du 100% på att det är kopplingen och inget annat.

kanske ryckutjämnarfjädrar som gått när du fick en ny koppling som greppar som aldrig förr...

bara en tanke....
Federico
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

Har varit inne på det med, men jag hade inget problem med hopp/ryck innan jag bytte lamellerna och det blev aldrig bra efter jag satte tänderna i den arma motorn.
bytet blev av då det lät lite ibland om kopplingen, och jag trodde mig vara vespamotorns frälsare, men nu vet jag inte vad jag ska tittulera mig med....
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det är ju inte så mycket som kan gå fel med vespakopplingen, så jag håller nog med Fredrik där, kand det vara nåt annat? Grader i nåt drev som låter och hugger? Julgranens ryckutjämnare som håller på att ge sig? Nåt annat i växellådan, utgående axeln? Lager?

Har du provat att pressa ihop kopplingen urmonterad, och kollat hur mycket du kan fippla runt med lamellerna? Där borde du ju lätt kunna se om de fastnar i varandra eller om nåt annat är skumt. Verkar allt OK där, och kopparplungern är fräsch invändigt, så vete fåglarna. Kan det var tryckplattan som hugger tag i kopplingskorgen?

Det är lätt att snöa in på resonemanget 'det funkade ju innan', men det har hänt mig flera gånger att det jag gjort påverkat något annat, som i sin tur ger symptom som man inte på något vis får ihop med det man mekade med.

Som slutkläm drar jag till med: Har du kollat så att kopplingsvajer, uppspännare är OK? Så att inte höljet eller annat flexar efter lite spänn?

Lycka till, eller vad man nu säger.

/G

freeway wrote:Har varit inne på det med, men jag hade inget problem med hopp/ryck innan jag bytte lamellerna och det blev aldrig bra efter jag satte tänderna i den arma motorn.
bytet blev av då det lät lite ibland om kopplingen, och jag trodde mig vara vespamotorns frälsare, men nu vet jag inte vad jag ska tittulera mig med....
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Vi hade en koppling som bråkade som synden. Det visade sig att den hade fått slitagespår i korgen. Med Dremel slipades spåren bort och sedan fungerade växlingen bra. Skivorna hade alltså fastnat i spåren. Tycker mig också komma ihåg att vissa korgar har haft aningen för smala mellanrum för skivorna. Kan vara bra att kolla att inga piggar eller annat stör skivornas rörelser.
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

Hej
Jag har funderat på julgransfjädrarna också men önskar hårt att slippa klyva motorn. Motorn har inte gått mer än 2000mil och är helt orginal så jag kan inte tänka mig att de ska ha pajjat redan.

Grader i korgen är det absolut inte då jag har ny korg samt skönt glid mellan öronen.
Plungen och tryckplattan byttes men det gav bara skrap/"trasigtlagerljud" trots mycket god inoljning (SAE30). Troligen pga att nya pattan var ganska grov på ytan.
vad som är lurigt med ss-kopplingen är att utfasningen för fjädrarna och kopparna inte ligger mitt emot varandra utan fjädrarna sitter snett då kopplingen sätts ihop. Tyvärr har jag inte lyckats hitta nya fjädrar.
Allt började med ett missljud då och då när man släppte kopplingen.
Jag önskar byta mellanskivorna men har inte funnit några sådana. dessa är inte helt super släta men heller inga repor
Denna kopplingen håller på att knäcka mig så jag behöver mer ider, bitte, please
Någon som har en fungerande att låta mig prova med, i sthlm?
Mvh calle
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Trist. Jag har rotat lite, men det enda jag ser på rak arm att jag har är själva fjäderkopparna. Är fjädrarna också "ovala"?
Men du är så välkommen att titta själv bland delarna.
/P
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

freeway wrote: Tyvärr har jag inte lyckats hitta nya fjädrar.
Hej!
Tror fjädrar från PX200 passar
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

Tackar för alla hejarrop.
/C
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

Då sitter nya kopplingen från sip i vespan.
Suflx tror jag den heter och det är samma firma som gjort orginalkopplingen på 60-talet.
En vacker skapelse med lite ytrost som sluta på 151 €
Funkar klockrent!
Mvh Calle
Post Reply