Har mer och mer på senare tid börjat uppskatta den inbyggda blixten i min 30D. Tidigare har jag varit totalt allergisk mot den, och den har aldrig använts tidigare.
Användningsområdet kommer antagligen vara fotografering i solljus för att lätta upp de fotograferade objekten alternativt mer avancerade ljussättningar, möjligen kommer jag även skaffa någon sekundär, stativmonterad blixt på senare tidspunkt.
Så, vi talar nog endast om Canons EX-serie, och finns det någon som helst anledning att ens ta i beaktande någon av blixtarna under 580EX?
Och externa blixutlösare; finns det några trådlösa som inte kostar skjortan?
Blixt Canon
Re: Blixt Canon
Nej, i ditt fall och planerade användningsområde är det nog 580 som gäller eftersom den kan verka som trådlös master till skillnad mot t ex 430 EX. Däremot kan en 430 (EX II) fungera som trådlös slavblixt i en sådan konstellation.victor wrote:Har mer och mer på senare tid börjat uppskatta den inbyggda blixten i min 30D. Tidigare har jag varit totalt allergisk mot den, och den har aldrig använts tidigare.
Användningsområdet kommer antagligen vara fotografering i solljus för att lätta upp de fotograferade objekten alternativt mer avancerade ljussättningar, möjligen kommer jag även skaffa någon sekundär, stativmonterad blixt på senare tidspunkt.
Så, vi talar nog endast om Canons EX-serie, och finns det någon som helst anledning att ens ta i beaktande någon av blixtarna under 580EX?
Och externa blixutlösare; finns det några trådlösa som inte kostar skjortan?
Jag har en 430 EX II och det är en utmärkt blixt, där ledtalet 43 (till skillnad mot 58 för 580) har räckt till all sorts blixtfotografering som jag har haft behov av privat. Jag har inte upptäckt några begränsningar med det behovet jag fotograferar efter (å andra sidan är jag ingen ljus-Nisse som riggar ljus i en timme för att ta en bild).
Genom mitt jobb har jag förmånen att dagligen få använda 580 EX och det är en helt underbar blixt, precis som 430 EX, men den är så groteskt stor i jämförelse och känns endast proportionerlig på en EOS 1 D eller motsvarande.
Glöm inte att köpa en bouncer. Snål-Canon ger inte med denna lilla plastbit med tillverkningskostnad på ca 2 kr när man köper blixt (det gör Nikon). Canon vill istället ha ca 400 kr för den lilla plastbiten!!! Dock är den ett måste i vissa situationer.
Ett helt suveränt tillbehör är Canons blixtsladd (modell spiralsladd) för 6-700 kr. Med handhållen blixt en bit från kameran kan man åstadkomma fantastiska effekter vid t ex porträttfotografering. En jättebra investering med stort användningsområde!
Mvh
/ Fredrik
Jo, trådlöst som slavblixt, men inte som master.victor wrote:Så 430 kan inte användas trådlöst?
Hur mycket skiljer det rent faktiskt i storlek på dem?
Vh
Vic
Här är några sida-vid-sida-bilder på 580 vs 430:
http://photo-tips-online.com/review/can ... /nutshell/
Mvh
/ Fredrik
tusen tack - det får bli den stora helt enkelt!Woodstock wrote:Jo, trådlöst som slavblixt, men inte som master.victor wrote:Så 430 kan inte användas trådlöst?
Hur mycket skiljer det rent faktiskt i storlek på dem?
Vh
Vic
Här är några sida-vid-sida-bilder på 580 vs 430:
http://photo-tips-online.com/review/can ... /nutshell/
Mvh
/ Fredrik

Så fick jag ett infall häromdagen och köpte på mig en EX270:

Beställde den från England i fredags, anlände igår till kontoret.
Det som har hindrat mig från att köpa en blixt tidigare är att jag tyckt de har varit för stora och för otympliga, medans denna är mindre än ett cigarettpaket.
Dock, ett problem: jag lyckas inte få autofokushjälpbelysningen att fungera.
Har en 30D, senaste firmware (1.0.6), "tänd" inställt under c.func för af-hjälpbelysning men inget händer.
Monterar jag av blixten lyser den lilla lampan till höger om objektivet istället, men med blixten monterad "nulla".
Läste på något forum att för någon fungerade inte blixten med 30d, men jag kan justera blixtexponering etc så antagligen är det något annat som jag missat...
Någon som har input?

Beställde den från England i fredags, anlände igår till kontoret.
Det som har hindrat mig från att köpa en blixt tidigare är att jag tyckt de har varit för stora och för otympliga, medans denna är mindre än ett cigarettpaket.
Dock, ett problem: jag lyckas inte få autofokushjälpbelysningen att fungera.
Har en 30D, senaste firmware (1.0.6), "tänd" inställt under c.func för af-hjälpbelysning men inget händer.
Monterar jag av blixten lyser den lilla lampan till höger om objektivet istället, men med blixten monterad "nulla".
Läste på något forum att för någon fungerade inte blixten med 30d, men jag kan justera blixtexponering etc så antagligen är det något annat som jag missat...
Någon som har input?