PEP Plus 2.0 -nytt blås till min PX

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
klinkhammer
Lärling
Lärling

PEP Plus 2.0 -nytt blås till min PX

Post by klinkhammer »

Ägnade några timmar av kvällen till att byta avgassystem på min PX200 -93. Jag beställde ett PEP Plus 2.0 från PEP parts.
http://www.pep-parts.com/shop/03c198994 ... b7a801.php

Det diskuteras lite gran i denna tråd
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... c&start=75

Image
Som synes är det ett omsvetsat orginalblås. Jag har helt otrimmat i övrigt och bytte därför bara huvudmunstycke (gick upp ett steg) och bytte till ett kallare stift.
Hur blev det då? Ja, jag gjorde bara en kortare tur nu på kvällen men de första intrycken var möjligen lite ettrigare ljud, men marginellt. Klart bättre bottenvrid och ca 5-10 km högre toppfart. Den stora skillnaden var dock att den blev mkt trevligare att köra. Jag har alltid upplevt att den inte kan varva ur ordentligt, motorn har alltid känts kvävd på högre varv, ffa på trean och fyran -nu varvar den ut mkt bättre!
Jag återkommer med vidare rapport när jag kört lite mer!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: PEP Plus 2.0 -nytt blås till min PX

Post by jencla »

klinkhammer wrote:Jag har alltid upplevt att den inte kan varva ur ordentligt, motorn har alltid känts kvävd på högre varv, ffa på trean och fyran -nu varvar den ut mkt bättre!
Jag återkommer med vidare rapport när jag kört lite mer!
För mig låter det lite som om din gamla originaldämpare kan ha varit mer eller mindre igensatt. Min PX 200 (2002, 850 mil, standardblås) varvar ut alldeles väldigt bra även på trean och fyran. Att jämföra ett rent effektblås med ett igensatt originaldito är ju inte riktigt rättvist :wink:

F ö är jag mycket intresserad av hur ditt PEP-blås funkar. Har själv funderat på ett sådant, eller SIP:s ombyggda T5-blås.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

För mig låter det lite som om din gamla originaldämpare kan ha varit mer eller mindre igensatt.
Kanske, men jag tror inte det. När jag köpte den hade den inte gått ens 400 mil och jag har kört ca 600 mil med den och det har känts likadant hela tiden. Jag har ju orginalblåset kvar, ska göra rent det så får jag svar på den frågan!

Gjorde en lite längre tur igår och mina första intryck kvarstår. Toppfarten är högre, det går ju att se, men det är svårare att verifiera vrid och acceleration. Att den är starkare och accar bättre är tydligt, men hur mkt? Ingen aning! Kanske någon med mer vana kan avgöra det. Ska se om jag kan haffa någon van testpilot när onsdagsfikat vid Skåningen kommer igång framöver.
Den stora förbättringen som jag ser det är att den blivit så lättkörd, effektregistret har blivit bredare, det går att växla både tidigare och senare.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Beställde igår, men det var väldigt vad krångligt det var. "Übeweise" och "vorkasse", går det inte att betala med kort? Väntar "in Kurz" på något slags besked med bankdetaljer, det är alltså till att betala över konto. Såg att SIP hade PEP-Plus 3.0 (just nu inte i lager), men Truls menade att 2.0 var att föredra för en moderat trimning. Så blev det. Och så gjorde ju du också. Jag fortsätter senare i Stella-tråden.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Peter Sundfeldt
men det var väldigt vad krångligt det var
Ja, det kan jag hålla med om. Jag beställde för några månader sedan och då, mitt i vintern var det inte så noga med leveranstid men när jag kollade mina email till PEP idag så kan jag konstatera att det tog närmare 3 veckor från att jag skickade beställningen till att grejorna fanns hemma.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
Post Reply