Nära döden upplevelse idag..

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Woodstock

Post by Woodstock »

colsson wrote:Frågan är om det nu var ett värmenyp. Hur ser kolven ut nu? Den måste ju ha suttit duktigt fast om hjulet ska vara låst med flera meters sladd som följd..
Så här såg mitt värmenyp på Primaveran ut 2006:

Image

Det var ett rejält bakhjulslås - låååångt svart streck - nedför Hallandsåsen, vill jag lova! :wink: Så går det när man pressar sitt fordon över dess förmåga...mätarn har aldrig visat så mycket, varken förr eller senare... :roll:

En kolvring satte sig duktigt, den andra släppte bitar som massakrerade kolv och topp. Konstigt nog inte en repa i cylinderväggen! Och ja, jag kunde (hyggligt) köra från platsen efter en stunds avkylning.

Mvh

/ Fredrik
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Det är ju det som är otroligt med tvåtaktarna! Halva motorn kan ligga och skramla i cylindern, ändå går den.
/ Christian
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

colsson wrote:Ja, nu har jag iallafall bytat olja och den tekniska analysen av smörjan gav ingenting. Vespan startade och gick lika fint som vanligt, så allt verkar ju ok.
Image
Du bor inte med flickvän, va?
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

:D
Bara det är gjord av plåt så....
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Jo, det gör jag faktiskt! :lol: Som tur är jobbar hon som kemilärare och svarade bara - Jaha.. När hon ringde hem och frågade vad jag gjorde..(dvs satt vid köksbordet och hällde växellådsolja över vår skärbräda.) Hon är ganska van numera. :roll:
/ Christian
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Woodstock wrote:
colsson wrote:Frågan är om det nu var ett värmenyp. Hur ser kolven ut nu? Den måste ju ha suttit duktigt fast om hjulet ska vara låst med flera meters sladd som följd..
Så här såg mitt värmenyp på Primaveran ut 2006:

Image

Det var ett rejält bakhjulslås - låååångt svart streck - nedför Hallandsåsen, vill jag lova! :wink: Så går det när man pressar sitt fordon över dess förmåga...mätarn har aldrig visat så mycket, varken förr eller senare... :roll:

En kolvring satte sig duktigt, den andra släppte bitar som massakrerade kolv och topp. Konstigt nog inte en repa i cylinderväggen! Och ja, jag kunde (hyggligt) köra från platsen efter en stunds avkylning.

Mvh

/ Fredrik
Det var duktigt med detonationsskador också, kanske skulle bestycka liiite fetare :wink:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Post Reply