Dyr renovering?!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

fritte wrote:de e dyrt att va svensk.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Visst är det, men jag upplever det som bra mycket billigare än att vara t ex engelsman, dansk eller italienare.

Det enda som jag tycker verkar vara ärligt prissatt här nere i italien är just mekanikerkostnader.

Fast det är ju klart, de har ju inte ekparkett på verkstadsgolven här nere... ;)
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

victor wrote: Betala mer för att få lameller bytta än för att gå till tandläkaren som bortsett från lokalkostnader, certifieringar, förråd, utrustning etc etc dessutom har ca 10 års utbildning med tillhörande studielån är ju rent uppåt väggarna.
Nja, 700 i timmen hos tandläkaren räcker inte. På långa vägar. Kanske dubbla?
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Dyr renovering?!

Post by Il Bastardino »

Hedge wrote:Dyrt? Tycker jag inte. Säg att det tar 2 arbetsdagar för en bra mek att helrenovera motorn (förutsatt att precis INGENTING går fel). 16 timmar * 600 = 9600:- Och då snackar vi bara arbetskostnaden. Sen tillkommer delar på allra minst 5000:- ovanpå det.

Bara för att det är ett litet fordon så innebär det inte att en motorrenovering går kvickt att genomföra, eller att mekens timpris blir lägre. Motorn ska ur ramen, delas, plockas på lager och allt annat, lagren ska i, cylindern ska fixas, allt ska monteras. Tar åtminstone två arbetsdagar. Jag tror mer på tre, fyra dar.

Men det finns andra som i privat regi kan hjälpa dig för en lägre summa...om du bor i stockholmstrakten dvs.

/G
finnen69 wrote:Tjena

Efter ett år i träda var det dags att starta upp Vespa sprinten -69. Gick sådär... Det mesta känns löst slappt och trött. Gick till lokala mekaren som skulle ha 10 000 för att renovera motorn med lagerbyten etc. plus delar!
Känns lite dyrt va?

Nu har jag annonserat efter en utbytesmotor istället. Vad tror ni. Blir inte Sprinten klar till sommaren tvingas jag upp på HDn iår igen och det känns fel.

mvh Ola
Hej, söker precis detta som refereras till här, d.v.s. någon som i privat regi skulle vilja hjälpa till med lite mekarbete i stockholm. Har satt in en annons under övrigt på marknaden om någon är intresserad av att hälpa en novis.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Priser hos en moppemek.. :)

Image

http://xtrim.se/
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Nä, det räcker inte heller. Möjligen hos City Dental eller så (lågpristandläkare), har inte riktigt koll på det.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

klinkhammer wrote:
Nä, det räcker inte heller. Möjligen hos City Dental eller så (lågpristandläkare), har inte riktigt koll på det.
Har för mig jag pröjsade kring 600 sista gången jag gjorde en koll, inkl röntgen... Tog väl en 45 min, inkl röntgenmaterial...
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Har för mig jag pröjsade kring 600 sista gången jag gjorde en koll, inkl röntgen... Tog väl en 45 min, inkl röntgenmaterial...
Hej Victor!
Hoppas allt är bra med dig!

Kanske var det hos tandhygienisten? Det är nog inte många tandläkare som sätter upp 45 minuter för en undersökning. Eller var det i Rom? Kanske är annorlunda där.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

klinkhammer wrote:
Hej Victor!
Hoppas allt är bra med dig!

Kanske var det hos tandhygienisten? Det är nog inte många tandläkare som sätter upp 45 minuter för en undersökning. Eller var det i Rom? Kanske är annorlunda där.
Nix, det var tandläkaren. Kanske tog mindre än 45 min men minst en halvtimma i alla fall.

Hur som helst, som du vet finns det många svenska tandläkare i Italien, lönerna här är väldigt väldigt höga för tandläkare ;)
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Jo det är ju så att tandläkarlönerna i Sverige är låga internationellt sett. Givetvis är dom högre än i låglöneländer (baltikum, polen etc) men jmf med England, tyskland, frankrike, spanien, italien, etc ligger vi lågt. Även i jmf med de nordiska länderna ligger vi lägre.
Dock tycker ju många att det är dyrt att gå till tandläkaren men det beror ju på andra saker. Lite OfT... Sorry.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

klinkhammer wrote:Jo det är ju så att tandläkarlönerna i Sverige är låga internationellt sett. Givetvis är dom högre än i låglöneländer (baltikum, polen etc) men jmf med England, tyskland, frankrike, spanien, italien, etc ligger vi lågt. Även i jmf med de nordiska länderna ligger vi lägre.
Dock tycker ju många att det är dyrt att gå till tandläkaren men det beror ju på andra saker. Lite OfT... Sorry.
Jo fast det är ju lite det jag är inne på, att vi betalar för mycket för mekaniker/måleri/rörmokerijobb etc, medans högkvalificerade jobb är underbetalda ställda i relation till dessa...

Bytte just bakdäck på min GTs, monterade ett Pirelli GTs 26. Gick på €60 inkl arbete, byttes av min lokala (centrala) gommista på stubben.

Parantes: det kanske finns en anledning i slutänden till att italienarnas munhygien är sisådär medans deras fordon ofta (om de inte är kraschade) är välservade. Bättre ha fina tänder och risiga fordon :D
madoc
Entusiast
Entusiast

Tjena

Post by madoc »

Kanske död tråd, men jag gick igång lite. I vårt land har vi relativt små löneskillnader. Och se´n är ju skatterna inte låga direkt - man måste dra in mycket pengar för att få något över. Lagande av gamla pryttlar är en utdöende konstart. Personer som föröker livnära sig på konsthantverk är i praktiken dömda till ett liv utan större inkomster - ingen vill betala vad det kostar. IKEA, HM, CO m fl gör att vi lägger pengar på billigt nyproducerat och blir förvånade vad det kostar när vi skall betala vuxna personer i Sverige i stället. Många företag har en omsättning på 1 mkr per anställd och år. Det innebär 5000:- / dag. En moppemek som vill tjäna 25000/månad brutto och har 5000:- /månad i omkostnader behöver dra in drygt 2000/dag. Där ligger väl spannet.

Det är inte konstigt att relativt högavlönade personer ändå gör väldigt mycket hemma och med sina fordon - trots att det ibland inte blir så bra - det lönar sig helt enkelt.

Det inte är konstigt att det blir dyrt att lämna in något för reparation - eller renovering - i vårt kära land. Detta i sin tur gör att t.ex. risiga Vespor inte alltid är värda så mycket som utomlands, där det är lättare att betala för att få dem fixade.

Sverige är ett otroligt bra land. Det är inte mycket jag skulle vilja ändra, men det har sina avigsidor när man intresserar sig för gamla fordon... fast man blir å andra sidan rätt duktig på mekandet själv.

Jag tycker vi bildar ett parti. Ett enfrågeparti med syftet att få till ett
ROT-avdrag för scootrar tillverkade, säg, före 1980. (Renovering Och Trim :wink: )

/M
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Tjena

Post by Federico »

Förstår inte varför man skulle vilja lämna bort allt jobb, veteranhobbyn handlar väl till viss del om att man vill göra saker själv, lära sig nya saker, läsa på, prova på, misslyckas, prova igen, förbättra, förändra...
Federico
madoc
Entusiast
Entusiast

Inte jag heller.

Post by madoc »

Det förstår inte jag heller. Det vara inte alls så jag menade. Jag vill kunna allt själv - och ha tid och plats för det. Det är därför jag älskar det här forumet - för att jag lär mig så mycket. Men ibland skulle man vilja att det var lite billigare att lämna bort - lackering t.ex.

Det är väl så att scootrar oftast är relativt billiga fordon och att kostnaden om man skall lämna bort renoverings-jobb blir förhållandevis hög.

/M
Ismael
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ismael »

Jag vill inte kapa din tråd här men vill flika in med min åsikt. Har du en vespa som du verkligen gillar och inte funderar på att sälja den, då skulle jag renovera upp den. Sedan får man överväga om man vill ha en vassare motor eller om man gillar charmen och accepterar att ha den som den var orginal (ev. med något bondtrim).

Till tex min super kostade lagret tex. vid kopplingen 56kr (kina) eller 104kr med SKF. Lagren runt vevenaxeln är special, inget som SKF har men som jag gav 500kr för två (kanske finns billigare). Rullagret på utgående axel till bakhjulet kostade runt 130kr. Kopplingslammerna ca 170 samt ett verktyg för den muttern på 115kr. Packning sats till motorn 180kr. Sedan har vi några fler nållager men dessa byter inte jag då de ser fina ut och ligger ständigt i oljebad. (dock så kostade min renovering lite mer då jag hade vxl lådshaveri) Men dessa lager skulle jag byta om allt annat i motorn är friskt, för slitna lager tar effekt.

Än så länge har jag inte behövt några special verktyg (mer än det vid kronmuttern vid kopplingen). Så med sunt förnuft, någon smidig avdragare, mässingsdorn, segersäkringstång, hylssats (bra att använda sig av när man skal knacka ut lager för att få trycket fördelat över hela lagret), hammare så löser du det. Dock får du lägga in din tid i kalkylen, för lite tid det tar det. Men å andra sidan så kommer du bli grymt kunning på din maskin.

Nu har jag tvättat av motorn grovt med diesel och skall nu blästra halvorna innan jag tvättar av den på nytt inför ihopsättning...
Vespa Super 1962 (VBB1T)
madoc
Entusiast
Entusiast

Nej, nej

Post by madoc »

...nu börjar det dra iväg lite. Det vara inte alls så jag menade. Kolla projektet "Ge mig kraft" så ser du hur jag tar mig an en simpel V50 från typ 1980. Mina synpunkter handlar mer om det svåra i att någon gång lämna bort något - och att det ibland (som om man skall lämna in en V50 för lack "vitt") känns lite tungt, speciellt i Stockholm.

/M
Post Reply