Jag var ute och mötte våren idag på Vespan. Körde i 80-85km/h på en 70-väg när bakhjulet helt plötsligt och utan förvarning låser sig! Jag hann tänka att "nu är det fanimig klippt!" men så koncentrerade jag mig på att hålla scootern upprätt och efter ett tag släppte låset. Vid kontroll av broms och motor verkade allt som det skulle. Jag kan inte minnas om motorn stannade.
Vad hände??? och varför???
Jäkligt olustigt att inte kunna lita på scootern..
Som ni ser på bilden, hade det hänt lite längre fram i kurvan och vid ett möte så hade jag kanske inte suttit här nu.
Låter mycket skumt. I mitt minne av värmenyp så finns det också ett ljud, liknande det som uppstår när bensinen är slut och det är dax att vrida över kranen till reserv. Och att ett så kraftigt värmenyp som låst bakhjulet skulle svalna av och frigöra motorn igen på så kort tid låter konstigt det oxå. Hur eventuell trimning kan ha påverkat vet jag inte. Hur låter motorn nu? Jag skulle ha tittat in i bakbromsen för att leta spår.
Lycka till med nya tränaren i BOIS!
/Olle
Har du haft isär motorn under vintern? Värmenyp med låst hjul från klar himmel har jag aldrig varit med om. Iofs har jag bara haft något enstaka värmenyp i mina dar.
Vid närmare eftertanke så skulle värmenyp kunna vara orsaken. Jag hade precis kommit upp för en låååång och seg uppförsbacke där jag låg och pressade i 4.e växeln på fullgas. Efter uppförsbacken fortsatte jag på fullgas och efter ett tag kom bakhjulslåsningen. Efter inspektion och omstart gick vespan som en klocka igen.
Motorn är mig veterligen inte trimmad och jag har kvitto på en total motorrenovering med växelkors, kolv, lager m.m utförd precis för ett år sedan innan jag köpte den. Bromsarna hade jag isär och rengjorde i vintras.
Frågan är om det nu var ett värmenyp. Hur ser kolven ut nu? Den måste ju ha suttit duktigt fast om hjulet ska vara låst med flera meters sladd som följd..
Ja, jag ska göra det Martin. Nåt borde man ju se om det varit nåt knas med växellådan. iochmed att allt gick så fort, har jag svårt att dra mig till minnes hur motorn lät osv.. jag blev ju rätt chockad..
colsson wrote:Vid närmare eftertanke så skulle värmenyp kunna vara orsaken. Jag hade precis kommit upp för en låååång och seg uppförsbacke där jag låg och pressade i 4.e växeln på fullgas. Efter uppförsbacken fortsatte jag på fullgas och efter ett tag kom bakhjulslåsningen. Efter inspektion och omstart gick vespan som en klocka igen.
helt klart kan det vara värmenyp, att segdra i en uppförsbacke är bästa sättet att överhetta en Vespa.
Hand på kopplingen är en mycket bra ide (och att inte segdra i uppförsbacke)
colsson wrote:
Frågan är om det nu var ett värmenyp. Hur ser kolven ut nu? Den måste ju ha suttit duktigt fast om hjulet ska vara låst med flera meters sladd som följd..
Behöver inte vara så illa, vid värmenyp är det i princip alltid vid avgasporten det nyper, skruva av ljuddämparen och kika in, ibland kan man knappt se något alls efter värmenyp till att ibland blir kolven helt randig.
jag har råkat ut för liknande händelse och då var det nyp, men i mitt fall hann jag dra in kopplingen hyfsat snabbt och motorn stannade i urkopplat läge. bara några sekunder efter nypet gick motorn runt igen, men utan komp. det visade sig att alumium från kolven hade smetat ut så att kolvringen (polini 207) inte expanderade ut. fick riva och smärgla av, sedan körde jag 37 mil innan kolvbyte, givetvis med något större huvudmunstycke.
segdra vespa i uppförsbacke är farligt, alla som har avgastempmätare vet hur tempen stiger direkt.
Jag tackar för alla idéer och tankar. Känns skönt att få reda på vad det förmodligen var. Jag ska ta och byta oljan direkt när jag kommer hem i kväll. Jag vet ju att vespan har en rätt dålig kylning egentligen.. men ibland tänker man inte längre än näsan räcker..
Inte ligga och segdra är ett 'hett' tips. Att pressa en tvåtaktare oavsett situation gör att den blir väldigt varm.
Det är alltid förenat med en klump i halsen när man kollar på avgastempen i långa uppförsbackar. Den sticker iväg direkt när man försöker åka fortare än motorn trivs med.
/G
kejj wrote:och hur skall man ta en uppförsbacke? halvgas och låga varv?
Dålig kylning har den egentligen inte, den är fullt adekvat för den effekt man plockar ur motorn orginal. Nypet kan bero på samverkan av en massa olika saker, stekhet motor, taskig olja, fel stift, koksad topp/kolv, igensatt blås, ont om soppa i tanken, igensatta kylflänsar, tjyvluft..you name it.
/G
colsson wrote:Jag tackar för alla idéer och tankar. Känns skönt att få reda på vad det förmodligen var. Jag ska ta och byta oljan direkt när jag kommer hem i kväll. Jag vet ju att vespan har en rätt dålig kylning egentligen.. men ibland tänker man inte längre än näsan räcker..
Hedge wrote:Inte ligga och segdra är ett 'hett' tips. Att pressa en tvåtaktare oavsett situation gör att den blir väldigt varm.
Det är alltid förenat med en klump i halsen när man kollar på avgastempen i långa uppförsbackar. Den sticker iväg direkt när man försöker åka fortare än motorn trivs med.
/G
kejj wrote:och hur skall man ta en uppförsbacke? halvgas och låga varv?
Avgastemperaturmätare verkar vara ett nyttigt tillbehör. Har någon förslag på lämpliga instrument och inköpsställen?
/Olle
calle wrote:aldrig pressa scootern, man får hitta läget då scootern inte accar mer, det är läget då den börjar gå varmt, slå av på gasen lite efter just det läget
Blir inte effekten snart att man rullar bakåt eller saktar ner?
jag tycker att man hör på motorn om den pressas för hårt eller inte, i mitt fall var det rent slarv med för litet munstycke, 30grader i luften med passagerare 110km/h.
Hedge wrote:Inte ligga och segdra är ett 'hett' tips. Att pressa en tvåtaktare oavsett situation gör att den blir väldigt varm.
/G
Vattenkylning Sen kan man visst pressa 2-taktare hårt men kanske inte med en bestyckning som är optimal för cruising i stan, ska man köra racehårt måste man bestycka så fett att de kyler när man släpper av annars kommer det garanterat nypa. När jag bestyckar så testar jag oftast just med segdragning eller lång backe för att de ska gå tillräckligt fett då för att inte nypa sen får man leva med att det går lite för fett när man inte accar hårt eller segdrar...
Oftast så värmenyper det precis när man stänger trotteln och det blir ytterligare lite varmare, inte när man håller fullt.
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Ja, nu har jag iallafall bytat olja och den tekniska analysen av smörjan gav ingenting. Vespan startade och gick lika fint som vanligt, så allt verkar ju ok.