Nära döden upplevelse idag..

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Nära döden upplevelse idag..

Post by colsson »

Jag var ute och mötte våren idag på Vespan. Körde i 80-85km/h på en 70-väg när bakhjulet helt plötsligt och utan förvarning låser sig! Jag hann tänka att "nu är det fanimig klippt!" men så koncentrerade jag mig på att hålla scootern upprätt och efter ett tag släppte låset. Vid kontroll av broms och motor verkade allt som det skulle. Jag kan inte minnas om motorn stannade.

Vad hände??? och varför???
Jäkligt olustigt att inte kunna lita på scootern.. :cry:
Som ni ser på bilden, hade det hänt lite längre fram i kurvan och vid ett möte så hade jag kanske inte suttit här nu. :|

Image
/ Christian
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Post by Vespalun »

Ett värmenyp kanske?
Det finns anledningar till att man alltid har handen på kopplinghandtaget. :wink:
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Eller om det inte hjälpte att koppla ur, nåt skräp i vxl-lådan ( en del av ett vxl-kors?) som hamnade mellan kuggarna? :(
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Nära döden

Post by OlleM »

Låter mycket skumt. I mitt minne av värmenyp så finns det också ett ljud, liknande det som uppstår när bensinen är slut och det är dax att vrida över kranen till reserv. Och att ett så kraftigt värmenyp som låst bakhjulet skulle svalna av och frigöra motorn igen på så kort tid låter konstigt det oxå. Hur eventuell trimning kan ha påverkat vet jag inte. Hur låter motorn nu? Jag skulle ha tittat in i bakbromsen för att leta spår.
Lycka till med nya tränaren i BOIS!
/Olle
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Post by vespaman »

Har du haft isär motorn under vintern? Värmenyp med låst hjul från klar himmel har jag aldrig varit med om. Iofs har jag bara haft något enstaka värmenyp i mina dar.
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Vid närmare eftertanke så skulle värmenyp kunna vara orsaken. Jag hade precis kommit upp för en låååång och seg uppförsbacke där jag låg och pressade i 4.e växeln på fullgas. Efter uppförsbacken fortsatte jag på fullgas och efter ett tag kom bakhjulslåsningen. Efter inspektion och omstart gick vespan som en klocka igen.

Motorn är mig veterligen inte trimmad och jag har kvitto på en total motorrenovering med växelkors, kolv, lager m.m utförd precis för ett år sedan innan jag köpte den. Bromsarna hade jag isär och rengjorde i vintras.

Frågan är om det nu var ett värmenyp. Hur ser kolven ut nu? Den måste ju ha suttit duktigt fast om hjulet ska vara låst med flera meters sladd som följd..
/ Christian
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Man brukar märka att motorns kraft minskar innan hjulet låses, men det kan vara svårt att uppmärksamma i en uppförsbacke.
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Jag är mycket tveksam till att det varit ett värmenyp. Töm ur växellådsoljan och undersök om det finns metallpartiklar i den.
Go classic, not plastic
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Ja, jag ska göra det Martin. Nåt borde man ju se om det varit nåt knas med växellådan. iochmed att allt gick så fort, har jag svårt att dra mig till minnes hur motorn lät osv.. jag blev ju rätt chockad.. :oops:
/ Christian
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Tue 13 May 2008, 15:59
Location: Småland

Post by Loose Lips City Punk »

Gott att det gick bra iaf, annars är det ju gruset som är den stora boven på våren!
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

colsson wrote:Vid närmare eftertanke så skulle värmenyp kunna vara orsaken. Jag hade precis kommit upp för en låååång och seg uppförsbacke där jag låg och pressade i 4.e växeln på fullgas. Efter uppförsbacken fortsatte jag på fullgas och efter ett tag kom bakhjulslåsningen. Efter inspektion och omstart gick vespan som en klocka igen.
helt klart kan det vara värmenyp, att segdra i en uppförsbacke är bästa sättet att överhetta en Vespa.
Hand på kopplingen är en mycket bra ide (och att inte segdra i uppförsbacke)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

colsson wrote: Frågan är om det nu var ett värmenyp. Hur ser kolven ut nu? Den måste ju ha suttit duktigt fast om hjulet ska vara låst med flera meters sladd som följd..
Behöver inte vara så illa, vid värmenyp är det i princip alltid vid avgasporten det nyper, skruva av ljuddämparen och kika in, ibland kan man knappt se något alls efter värmenyp till att ibland blir kolven helt randig.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jag har råkat ut för liknande händelse och då var det nyp, men i mitt fall hann jag dra in kopplingen hyfsat snabbt och motorn stannade i urkopplat läge. bara några sekunder efter nypet gick motorn runt igen, men utan komp. det visade sig att alumium från kolven hade smetat ut så att kolvringen (polini 207) inte expanderade ut. fick riva och smärgla av, sedan körde jag 37 mil innan kolvbyte, givetvis med något större huvudmunstycke.

segdra vespa i uppförsbacke är farligt, alla som har avgastempmätare vet hur tempen stiger direkt.
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Lång uppförsbacke på fullgas...låter som ett skolboksexempel på ett värmenyp tycker jag.

Hade en lagkamrat i Cannonball som jag återfann i diket efter att ha pressat sin hoj uppför en lång backe. Våt asfalt, och låst bakhjul.

Handen på kopplingen och ett vaksamt sinne är det som gäller.

/G
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

och hur skall man ta en uppförsbacke? halvgas och låga varv?
Bara det är gjord av plåt så....
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

aldrig pressa scootern, man får hitta läget då scootern inte accar mer, det är läget då den börjar gå varmt, slå av på gasen lite efter just det läget
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Jag tackar för alla idéer och tankar. Känns skönt att få reda på vad det förmodligen var. Jag ska ta och byta oljan direkt när jag kommer hem i kväll. Jag vet ju att vespan har en rätt dålig kylning egentligen.. men ibland tänker man inte längre än näsan räcker.. :-?
/ Christian
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Inte ligga och segdra är ett 'hett' tips. Att pressa en tvåtaktare oavsett situation gör att den blir väldigt varm.

Det är alltid förenat med en klump i halsen när man kollar på avgastempen i långa uppförsbackar. Den sticker iväg direkt när man försöker åka fortare än motorn trivs med.

/G
kejj wrote:och hur skall man ta en uppförsbacke? halvgas och låga varv?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Dålig kylning har den egentligen inte, den är fullt adekvat för den effekt man plockar ur motorn orginal. Nypet kan bero på samverkan av en massa olika saker, stekhet motor, taskig olja, fel stift, koksad topp/kolv, igensatt blås, ont om soppa i tanken, igensatta kylflänsar, tjyvluft..you name it.

/G

colsson wrote:Jag tackar för alla idéer och tankar. Känns skönt att få reda på vad det förmodligen var. Jag ska ta och byta oljan direkt när jag kommer hem i kväll. Jag vet ju att vespan har en rätt dålig kylning egentligen.. men ibland tänker man inte längre än näsan räcker.. :-?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

nära döden

Post by OlleM »

Hedge wrote:Inte ligga och segdra är ett 'hett' tips. Att pressa en tvåtaktare oavsett situation gör att den blir väldigt varm.

Det är alltid förenat med en klump i halsen när man kollar på avgastempen i långa uppförsbackar. Den sticker iväg direkt när man försöker åka fortare än motorn trivs med.

/G
kejj wrote:och hur skall man ta en uppförsbacke? halvgas och låga varv?
Avgastemperaturmätare verkar vara ett nyttigt tillbehör. Har någon förslag på lämpliga instrument och inköpsställen?
/Olle
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

calle wrote:aldrig pressa scootern, man får hitta läget då scootern inte accar mer, det är läget då den börjar gå varmt, slå av på gasen lite efter just det läget
Blir inte effekten snart att man rullar bakåt eller saktar ner?
Bara det är gjord av plåt så....
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

nja, alltså du skall hitta läget där det slutar att gå fortare och gå ner några km/h...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jag tycker att man hör på motorn om den pressas för hårt eller inte, i mitt fall var det rent slarv med för litet munstycke, 30grader i luften med passagerare 110km/h.
Federico
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Hedge wrote:Inte ligga och segdra är ett 'hett' tips. Att pressa en tvåtaktare oavsett situation gör att den blir väldigt varm.

Det är alltid förenat med en klump i halsen när man kollar på avgastempen i långa uppförsbackar. Den sticker iväg direkt när man försöker åka fortare än motorn trivs med.

/G
Vattenkylning :roll: Sen kan man visst pressa 2-taktare hårt men kanske inte med en bestyckning som är optimal för cruising i stan, ska man köra racehårt måste man bestycka så fett att de kyler när man släpper av annars kommer det garanterat nypa. När jag bestyckar så testar jag oftast just med segdragning eller lång backe för att de ska gå tillräckligt fett då för att inte nypa sen får man leva med att det går lite för fett när man inte accar hårt eller segdrar...

Oftast så värmenyper det precis när man stänger trotteln och det blir ytterligare lite varmare, inte när man håller fullt.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Ja, nu har jag iallafall bytat olja och den tekniska analysen av smörjan gav ingenting. Vespan startade och gick lika fint som vanligt, så allt verkar ju ok.
Image
/ Christian
Post Reply