Hej.
I går kväll skulle jag med min far och två öl montera isär fram- och bakdämparna på min touring. Framdämparen lossnade efter att en av de fastrostade bultarna kapats. Bakdämparen lossnade från den övre aluminiumplattan efter lite misshandel....
Följande inträffar sen:
Framdämparen lossar alla delar, fäste uppe och nere, samt att båda "rören" går att snurra. Men inget lossnar eller gängas ur? Man kan snurra och snurra i dagar. Vad gör vi fel.
Bakdämparen har en så sönderrostad gängstång i toppen, så när metallplattan till övre delen av fjädern ska skruvas loss så går gängstången av. Tips? Går det att få loss ändå på ngt sätt? Finns gängstången som reservdel? Har bara sett hela dämpare....
På den främre är det bara att dra ner dammskyddet (det övre röret). Då ser du en urfasning högst upp där du kan sätta en nyckel och skruva loss det övre fästet.
På den bakre måste du borra ur den bit som sitter kvar. (Alternativt pressa ur hela bussningen, och sedan skaffa en ny)
Hela stången med dämparkolv finns som reservdel.
/P
Nja, du kanske ska ta en bild då. På originaldämparen ser det övre "skyddsröret" i alla fall ut som en tom toalettpappersrulle. Det är påtryckt på två o-ringar som sitter kring det övre fästet. Händer det inget om du håller i övre fästet och vrider röret?
/P