hej på er!
jag funderar på att köpa en ny variator till min Vespa LX 125:a, årsmodell 09. Och de märken som då blir aktuella blir då Malossi eller Polini. Anledningen är som följer- jag upplever att originalvariatorn "växlar upp" stegvis, alltså inte i ett "jämt flöde", kanske lite ryckigt menar jag nog.
Så har det varit sen jag köpte den ny, så något annat "fel" är det inte.
Jag tror nu inte att ett eventuellt byte skulle innebära att jag kan åka på bakhjulet, eller att 125:an kommer att maxa 200 blås, det enda jag vill uppnå är mjukare "växlingar" (känns lite dumt att prata om växlingar på ett variatorförsett fordon, men ni förstår nog hur jag menar).
Jag har lite erfarenhet av byte till "trimvariator", visserligen var det på en EU-moped, men principen är ju densamma. På originalvariatorn var "uppväxlingen" helt hopplös, den var så "ryckig" att det var en plåga att köra, men efter byte till annan variator blev den silkeslen, på den variatorn var rampen (alltså där vikterna löpte) utformade på ett helt annat sätt än originalets ramper (kanske var det annat som också var annorlunda, jag kollade inte det).
Så nu funderar jag på att byta även 125:ans variator, så nu frågar jag alla duktiga mekare här på forumet, är det någon här som bytt originalvariatorn till en Malossi eller Polini-variator? I så fall, blev förändringen så pass positiv att det är värt pengarna att köpa en ny variator, eller motsvarar inte kostnaden värdet av eventuellt byte?
En sista fråga, är det någon som vet originalvikternas mått och vikt till LX 125
Variatorfråga- Malossi / polini!
Menar du att om du håller fullt från stillastående så håller motorn inte samma varvtal under hela accelerationen?
Isf kan det vara antingen att variatorn är konstruerad för att hålla ett högre varv i lägre fart alternativt är det den bakre delen av variatorn som gör detsamma.
Ena remskivan i den bakre variatorn sitter i ett spår och klämmer hårdare om remmen när kraften som drar i remmen ökar. I en del variatorer ändrar det spåret stigning vid en viss fart. Ser din bakre del av variatorn ut så hjälper det inte att byta den främre delen.
Kolla om rullar och rem är slitna först.
Isf kan det vara antingen att variatorn är konstruerad för att hålla ett högre varv i lägre fart alternativt är det den bakre delen av variatorn som gör detsamma.
Ena remskivan i den bakre variatorn sitter i ett spår och klämmer hårdare om remmen när kraften som drar i remmen ökar. I en del variatorer ändrar det spåret stigning vid en viss fart. Ser din bakre del av variatorn ut så hjälper det inte att byta den främre delen.
Kolla om rullar och rem är slitna först.
/David