400 mil
Ring runt till några auktoriserade Vespa-verkstäder och fråga hur mycket de tar. Jag lämnar in min GTS 125 för andra servicen om några dagar, och kan då berätta vad den går loss på. Servicepunkterna framgår av stora manualen, och går säkert även att googla fram. Skulle tippa på en 1200 kr, men vet inte om det finns inslag av löpande räkning, t.ex om de anser att det är dags byta någon förslitningsdetalj.
Japp, andra servicen gick loss på 3430 kr. Förutom sedvanliga byten av oljor och filter, så ingår på 125 cc 4-taktare kontroll och justering av ventilspelet vilket tydligen är ett större jobb, därav den höga kostnaden. Förutom en mängd oljiga fingeravtryck märktes en stor skillnad i hur min GTS 125 uppförde sig på vägen från verkstan. Vet inte om den måste köras in något efter denna service, men det var liksom mer "slir på kopplingen" vid gaspådrag. De hade justerat ner tomgången till den grad att jag fick motorstopp vid ett antal röda ljus. Den justerade jag upp igen till "rätt nivå" när jag kom hem. Finns en tråd på Modern Vespa om hur man hittar exakt rätt läge.
Last edited by mejiro on Mon 09 Nov 2009, 23:02, edited 1 time in total.
Du har inte länken till den artikeln? Har samma problem nämligen...mejiro wrote:Japp, andra servicen gick loss på 3430 kr. Förutom sedvanliga byten av oljor och filter, så ingår på 125 cc 4-taktare kontroll och justering av ventilspelet vilket tydligen är ett större jobb, därav den höga kostnaden. Förutom en mängd oljiga fingeravtryck märktes en stor skillnad i hur min GTS 125 uppförde sig på vägen från verkstan. Vet inte om den måste köras in något efter denna service, men det var liksom mer "slir på kopplingen" vid gaspådrag. De hade justerat ner tomgången till den grad att jag fick motorstopp vid ett antal röda ljus. Den justerade jag upp igen till "rätt nivå" när jag kom hem. Finns en tråd på Modern Vespa om hur man hittar exakt rätt läge.
/Jens
Varför inte göra denna service själv och spara mycket pengar.rasjen wrote:Du har inte länken till den artikeln? Har samma problem nämligen...mejiro wrote:Japp, andra servicen gick loss på 3430 kr. Förutom sedvanliga byten av oljor och filter, så ingår på 125 cc 4-taktare kontroll och justering av ventilspelet vilket tydligen är ett större jobb, därav den höga kostnaden. Förutom en mängd oljiga fingeravtryck märktes en stor skillnad i hur min GTS 125 uppförde sig på vägen från verkstan. Vet inte om den måste köras in något efter denna service, men det var liksom mer "slir på kopplingen" vid gaspådrag. De hade justerat ner tomgången till den grad att jag fick motorstopp vid ett antal röda ljus. Den justerade jag upp igen till "rätt nivå" när jag kom hem. Finns en tråd på Modern Vespa om hur man hittar exakt rätt läge.
/Jens
M V H
Arne
Kanske var lite otydlig...arne wrote:Varför inte göra denna service själv och spara mycket pengar.rasjen wrote:Du har inte länken till den artikeln? Har samma problem nämligen...mejiro wrote:Japp, andra servicen gick loss på 3430 kr. Förutom sedvanliga byten av oljor och filter, så ingår på 125 cc 4-taktare kontroll och justering av ventilspelet vilket tydligen är ett större jobb, därav den höga kostnaden. Förutom en mängd oljiga fingeravtryck märktes en stor skillnad i hur min GTS 125 uppförde sig på vägen från verkstan. Vet inte om den måste köras in något efter denna service, men det var liksom mer "slir på kopplingen" vid gaspådrag. De hade justerat ner tomgången till den grad att jag fick motorstopp vid ett antal röda ljus. Den justerade jag upp igen till "rätt nivå" när jag kom hem. Finns en tråd på Modern Vespa om hur man hittar exakt rätt läge.
/Jens
M V H
Arne
Men menade i alla fall länken till Modern Vespa om hur man hittar rätt läge på tomgången.
Så posta gärna länken.
/Jens
du menar att de som jobbar med små fordon skulle ha lägre timkostnadStebler wrote:3400 konor kändes som väldigt mycket för att serva en liten Vespa.![]()
//S//

men ni som gör service och får tillbaka något som inte fungerar 100%, varför åker ni inte bara tillbaka och säger; fixa nu! det kan man kräva omgående efter 3400kr.
Federico
Använd sökfunktionen och wiki på Modernvespa.com så hittar du massor av tips. Sök på Idle för justering av tomgång. Här är några träffar;
http://www.modernvespa.com/forum/wiki-i ... ting-gt200
http://www.modernvespa.com/forum/wiki-c ... adjustment
Tänk dock på att det finns många andra variabler som påverkar tomgången (choke, ventilspel, luft/bensin-blandning). En nyservad motor ska ha rätt inställning på ventiler och luftblandning, så borde det räcka att justera upp tomgången något för att slippa motorstopp med kall motor. Justeringsskruven är lätt att hitta. Ladda ner komplett servicebok för just din modell från nätet om du är osäker på var justeringsskruven sitter.
http://www.modernvespa.com/forum/wiki-i ... ting-gt200
http://www.modernvespa.com/forum/wiki-c ... adjustment
Tänk dock på att det finns många andra variabler som påverkar tomgången (choke, ventilspel, luft/bensin-blandning). En nyservad motor ska ha rätt inställning på ventiler och luftblandning, så borde det räcka att justera upp tomgången något för att slippa motorstopp med kall motor. Justeringsskruven är lätt att hitta. Ladda ner komplett servicebok för just din modell från nätet om du är osäker på var justeringsskruven sitter.
Den utrustning o de verktyg som behövs för reparation o service av ett mindre fordon är avsevärt billigare än för ett större. Likaså garagearea, uppställningsytor och förråd etc måste vara större. Lokaluppvärmningen ökar. Timkostnaden inkluderar allt..Federico wrote: du menar att de som jobbar med små fordon skulle ha lägre timkostnad![]()

jämför man EHR med exempelvis Speedy (aukt. bilservice på Vallhallavägen) så är lokalerna ungefär lika stora, lokalhyran gissningsvis lika dyr, uppvärmning densamma, verktygen förutom själva lyftarna ungefär lika. Så skillnaden är inköp eller leasing av en billyft jämfört med mc-lyft. Tittar man i på MC varuhuset eller AVA så är det knappast några små billiga lokaler de har till sina tvåhjulingar.fritte wrote:Den utrustning o de verktyg som behövs för reparation o service av ett mindre fordon är avsevärt billigare än för ett större. Likaså garagearea, uppställningsytor och förråd etc måste vara större. Lokaluppvärmningen ökar. Timkostnaden inkluderar allt..Federico wrote: du menar att de som jobbar med små fordon skulle ha lägre timkostnad![]()
Federico
OK, så du menar att om man tar landets totala MC-meckars arbetsyta o divar med antalet MC-meckar o likadant med bilmeckarna så blir ytan per meck samma?Federico wrote:jämför man EHR med exempelvis Speedy (aukt. bilservice på Vallhallavägen) så är lokalerna ungefär lika stora, lokalhyran gissningsvis lika dyr, uppvärmning densamma, verktygen förutom själva lyftarna ungefär lika. Så skillnaden är inköp eller leasing av en billyft jämfört med mc-lyft. Tittar man i på MC varuhuset eller AVA så är det knappast några små billiga lokaler de har till sina tvåhjulingar.fritte wrote:Den utrustning o de verktyg som behövs för reparation o service av ett mindre fordon är avsevärt billigare än för ett större. Likaså garagearea, uppställningsytor och förråd etc måste vara större. Lokaluppvärmningen ökar. Timkostnaden inkluderar allt..Federico wrote: du menar att de som jobbar med små fordon skulle ha lägre timkostnad![]()

nä det menar jag inte, sammanlagd totalyta över hela landet har ingen betydelse i jämförelsen. gör 10.000 mil service på Toyotan i Kungens kurva (hos toyota) eller i Borlänge (hos toyota), tror du att de har samma priser?fritte wrote:OK, så du menar att om man tar landets totala MC-meckars arbetsyta o divar med antalet MC-meckar o likadant med bilmeckarna så blir ytan per meck samma?Federico wrote:jämför man EHR med exempelvis Speedy (aukt. bilservice på Vallhallavägen) så är lokalerna ungefär lika stora, lokalhyran gissningsvis lika dyr, uppvärmning densamma, verktygen förutom själva lyftarna ungefär lika. Så skillnaden är inköp eller leasing av en billyft jämfört med mc-lyft. Tittar man i på MC varuhuset eller AVA så är det knappast några små billiga lokaler de har till sina tvåhjulingar.fritte wrote: Den utrustning o de verktyg som behövs för reparation o service av ett mindre fordon är avsevärt billigare än för ett större. Likaså garagearea, uppställningsytor och förråd etc måste vara större. Lokaluppvärmningen ökar. Timkostnaden inkluderar allt..
du menar att det skulle vara nära på gratis att göra service på en cykel när alla verktyg man behöver finns för 49kr på biltema och ytan inte behöver vara större än ett källarföråd i en hyreslägenhet. Det måste väl ändå finnas en timkostnad som man inte kan gå under för att en verksamhet ändå ska vara lönsam.
Federico
Har jag verkligen skrivit att jag menade det?Federico wrote:du menar att det skulle vara nära på gratis att göra service på en cykel när alla verktyg man behöver finns för 49kr på biltema och ytan inte behöver vara större än ett källarföråd i en hyreslägenhet. Det måste väl ändå finnas en timkostnad som man inte kan gå under för att en verksamhet ändå ska vara lönsam.

Tackar så mycket. Verkar inte allt för klurigt.mejiro wrote:Använd sökfunktionen och wiki på Modernvespa.com så hittar du massor av tips. Sök på Idle för justering av tomgång. Här är några träffar;
http://www.modernvespa.com/forum/wiki-i ... ting-gt200
http://www.modernvespa.com/forum/wiki-c ... adjustment
Tänk dock på att det finns många andra variabler som påverkar tomgången (choke, ventilspel, luft/bensin-blandning). En nyservad motor ska ha rätt inställning på ventiler och luftblandning, så borde det räcka att justera upp tomgången något för att slippa motorstopp med kall motor. Justeringsskruven är lätt att hitta. Ladda ner komplett servicebok för just din modell från nätet om du är osäker på var justeringsskruven sitter.
/Jens
jo, du sa gratis cykelservice!fritte wrote:Har jag verkligen skrivit att jag menade det?Federico wrote:du menar att det skulle vara nära på gratis att göra service på en cykel när alla verktyg man behöver finns för 49kr på biltema och ytan inte behöver vara större än ett källarföråd i en hyreslägenhet. Det måste väl ändå finnas en timkostnad som man inte kan gå under för att en verksamhet ändå ska vara lönsam.

Last edited by Federico on Mon 14 Dec 2009, 21:11, edited 1 time in total.
Federico
var?Federico wrote:jofritte wrote:Har jag verkligen skrivit att jag menade det?Federico wrote:du menar att det skulle vara nära på gratis att göra service på en cykel när alla verktyg man behöver finns för 49kr på biltema och ytan inte behöver vara större än ett källarföråd i en hyreslägenhet. Det måste väl ändå finnas en timkostnad som man inte kan gå under för att en verksamhet ändå ska vara lönsam.
mejiro wrote:Japp, andra servicen gick loss på 3430 kr. Förutom sedvanliga byten av oljor och filter, så ingår på 125 cc 4-taktare kontroll och justering av ventilspelet vilket tydligen är ett större jobb, därav den höga kostnaden. Förutom en mängd oljiga fingeravtryck märktes en stor skillnad i hur min GTS 125 uppförde sig på vägen från verkstan. Vet inte om den måste köras in något efter denna service, men det var liksom mer "slir på kopplingen" vid gaspådrag. De hade justerat ner tomgången till den grad att jag fick motorstopp vid ett antal röda ljus. Den justerade jag upp igen till "rätt nivå" när jag kom hem. Finns en tråd på Modern Vespa om hur man hittar exakt rätt läge.
Hämtade precis ut min hoj efter en lååång vinter. Vet inte om det är jag som är rostig efter vintern eller om det bara har hänt mycket efter 400-mila servicen. Vespan går dock mycket bättre nu än vad den gjorde i höstas. Startar med en gång och den behöver inte värmas innan det är bra sprutt i motorn. I höstas tog det nästan 15 min innan den gick rent. Värsta vårpresenten blev det i vilket fall

//S//