Varmstart

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Tobbe Visby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
Location: Sweden
Contact:

Varmstart

Post by Tobbe Visby »

Hallå vespister!
Jag har en Touring -62 som tredskas vid varmstart. Några teorier som kan hjälpa en tekniskt okunnig (men lycklig) Vespa-ägare?

Tobbe

My ride is here.
Erling

Post by Erling »

Jag har också lite bekymmer med min Touring -62! (VGLB)
Den "dog" nästan vid min senaste tur, och varvar inte riktigt ur, men jag lyckades med ett nödrop komma hem genom att dra ut choken och låta den vara utdragen.
När jag blåst rent i munstyckena (2 st) med tryckluft så gick den igen! (ett tag)
Har också bytt till nytt tändstift Champion L86 C.

Start-proceduren är också lite <u>känslig </u>- drar ett varv gasen i botten och sen tillbaka + choke! Minsta lilla "miss" så vägrar den.....varför??
Sen måste jag <u>vänta </u>tills den sköna behagar kvickna till igen!

I övrigt är vespan toppen [^]
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej Tobbe,

Skoj att se dig här!

Dålig varmstart kan bero på en hel massa saker.
1. Tändningensinställningen är känslig på Touring, kontrollera att förtändningen står på rätt gradtal och brytarspetsarna på 0,4mm samt att brytarspetsarna och kondensatorn är i bra skick.
2. Om kondensatorn och eller yttre tändspolen är lite halvdåliga kan dom fungera dåligt när scootern är varm och göra att tändspänningen under kickvarvtal blir för låg.
3. Tändhatten (om du nu använder en modern och inte original kabelsko) kan vara sprucken, testa att starta helt utan tändhatt med kabeln mot stiftet.
4. Tändstiftet kan vara av fel värmetal, NGKB6HS är prima till en Touring (eller Champion L86 C som Erling skriver nedan).
5. Magnetismen i svänghjulet kan vara för låg, man kan ibland köra ett tag till om man justerar ner gapet i tändstiftet ett par tiondels mm. Detta borde dock också visa sig vid kallstart.

6. Luft/bränsleskruven felställd, börja med luft/bränsleskruven ca 1,5 varv ut och tomgångsskruven i det läge där tomgången är som lägst. Skruva sakta på luft/bränsleskruven tills tomgången börjar öka lite och stoppa precis där tomgången inte ökar mer.
7. Lågfartsmunstycke i dåligt skick eller igensatt...byt det är billigt.

8. Ljuddämpare igensatt, om du har snälla grannar, testa utan :)

9. Dålig komp, ja det är lite svårare att fixa, det kan bero på en massa saker, oftast nypt/repig cylinder och dåliga kolvringar. Packboxar i dåligt skick ger dåligt vevhuskomp och försvårar starten. Detta borde dock också visa sig vid kallstart.

10. Småläckage någon annanstans som gör att luft/bränsleblandingen blir fel eller inte kommer rätt under låga varv. Kanske läckage mellan förgasare/luftburk/lock eller cylindertopp/cylinderfot eller packboxar då. Om man är i ett mellanläge i läckage brukar detta visa sig på just varmstart då man använder chocke vid kallstart som mer eller mindre kompenserar läckaget.
11. En kombination av igensatt luftningen i växellådan och svagt läckande packbox på vänster sida om vevhuset. Kolla att luftningen är öppen. Dock visar detta felet sig bara då du kört motorn minst ca. någon mil.

Oj, vilket långt svar det blev, hoppas det inte blev för teknokratiskt.

/Calle
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erling</i>
När jag blåst rent i munstyckena (2 st) med tryckluft så gick den igen! (ett tag)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!

Återkom felet direkt på precis samma vis?
Har du haft problem med ojämn tomgång och rusande motor?

VH/Calle
Tobbe Visby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe Visby »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej Tobbe,

Skoj att se dig här!

Dålig varmstart kan bero på en hel massa saker...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Calle!
Kul att se dig, är du hemma från Hong-Kong-svängen?
Stort tack för alla tips, jag har skrivit ut dom för att låta klubbens tekniska kunskap hjälpa mig testa några av sakerna. Jag är lite inne på spolteorin, det känns som att jag inte får den kräm jag behöver till lysen och sånt heller, så kanske är det dags att byta lite elektrisk utrustning. Besiktningen hade lite åsikter om glödande strålkastare...

Tips på var man kan köpa stator-platta (heter det så?) med spole (eller är det två?) samt tändspole?

Tobbe



..my ride is here.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej Tobbe,

Nix, är kvar i Hong Kong...hela året ut.

Det är sällan på tändplattans eller statorplattans (ja det finns nog minst 5 namn till) spolar blir dåliga och man kan nästintill alltid renovera tändplattan. Vad som i princip alltid behövs är nya brytare och kondensator och oftast även nya kablar (dom är 0,75mm2 på touring).
Yttre tändspolen slits däremot och förstörs förr eller senare av tiden/rost och liknande. Här är det god idé att montera en tändspole till Sprint/Ciao/V50/P etc. då denna fungerar mycket bättre på kickvarvtal.

Ny tändplatta finns ej men det finns kompletta kitt att bygga om tändningen till brytarlöst och 12V som är mycket prisvärda:
http://sip.sipww3.de/pages/index.php?ID ... etails.php
http://www.sip-scootershop.com/upload/f ... 66_000.pdf
Anledningen att ljuset lyser dåligt kan vara många, vanliga fel är dålig magnetism i svänghjulet, för högt wattal på lamporna och felkopplat elsystem.
Testa magnetismen genom att när svänghjulet är av testa om det kan lyfta en standard bacho skiftnyckel.

VH/Calle
Tobbe Visby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe Visby »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />...god idé att montera en tändspole till Sprint/Ciao/V50/P etc. då denna fungerar mycket bättre på kickvarvtal.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tack igen, Calle. Du är en klippa.
Kort fråga, med risk att göra min okunnighet om möjligt ännu tydligare; att montera en mer »lättkickad« tändspole påverkar inte prestanda på något negativt sätt? Om inte kommer en sådan inom en snar framtid att appliceras på favoritfordonet.

Tobbe

..my ride is here.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tobbe Visby</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />...god idé att montera en tändspole till Sprint/Ciao/V50/P etc. då denna fungerar mycket bättre på kickvarvtal.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
att montera en mer »lättkickad« tändspole påverkar inte prestanda på något negativt sätt? Om inte kommer en sådan inom en snar framtid att appliceras på favoritfordonet.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej!
Nej, snarast tvärt om.
(Den tändspolen som sitter originalmonterad på Touring är konstruerad för batteritändning och alltså inte avsedd att fungera på låga spänningar d.v.s. kickvarvtal)
VH/Calle
Tobbe Visby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe Visby »

Låter kanon. Jag hittade en modell (Artikelnr: 335300-2) på EM Scooter. Kommer den att funka, och innebär det några problem rent praktiskt att ersätta den gamla (fästen etc)?

..my ride is here.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tobbe Visby</i>
<br />Låter kanon. Jag hittade en modell (Artikelnr: 335300-2) på EM Scooter. Kommer den att funka, och innebär det några problem rent praktiskt att ersätta den gamla (fästen etc)?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Rätt modell!
Hålen passar också. Du kommer åt skruvarna genom att ta loss fläktskyddet.
För inkoppling så tar du de två röda kablarna och kopplar till flatstiftet på den nya tändspolen.
De två svarta kablarna sätter du till en av skruvarna på nya tändspolen.

VH/Calle
Tobbe Visby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe Visby »

Å sen har di rackarns EM Scooter även »Artikelnr: 335300-4.Tändspolekit som ersätter spole med art.nr. 335300. Denna nyare spole är överlägsen 335300 i effekt. Rekommenderas.«

Är den isåfall ett ännu bättre alternativ?

..my ride is here.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

-2 och -4 är samma tändspole men till -4 får du en platta du inte behöver samt betala mkt för lite skruvar, tändhatt, kabel etc.

VH/Calle
Post Reply