GS 160

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
klinkhammer
Lärling
Lärling

GS 160

Post by klinkhammer »

Image

40 mil tur och retur idag i 245an. Men det gick lite lättare hem när man tittade i backspegeln. :D :D
Mer bilder kommer snart.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
janove
Entusiast
Entusiast

Post by janove »

Gratulerar med ny Vespa. Ser veldigt bra ut. Det lilla man kan se av bildet.

Hur var det med konsentrasjonen på vægen? :D

Blev vell att du såg mer i back spegeln
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Några rader om nyförvärvet.
Köptes ny av Herr Einar Johansson i Nybro och registrerades den 28/4 1964. Den kördes (gissar jag) som bruksfordon och hade i september 1980 rullat ca 2600 mil. Einar körde då omkull och gick tillbaka till handlaren i Kalmar där han 16 år tidigare köpte Vespan och bytte in den mot en moped. Samma dag ringde Lennart, andra ägaren, och undrade om de hade någon begagnad Vespa. Det hade dom.

Lennart renoverade och lackade om i en mörkt röd metallic (en Saabkulör) men öppnade inte motorn då den gick bra. 1980 var kanske inte orginalrenoveringar av Vespor så vanliga, i varje fall kom varken emblem eller fotlister tillbaka på sin plats, där sitter i stället en limmad gummimatta. Säkert praktiskt men varken snyggt eller pråligt. Sedan 1980 har han kört ytterligare 700 mil så trippmätaren står idag på 3300 mil. Alla grejer finns, till och med reservnycklar och verktygssats i canvasfodral.
Jag kan ju inte säga att jag känner Lennart, vi har ju bara talat per telefon och träffats nån timme, men han verkar vara en skön person. Vespan stod avställd flera år när han grävde opaler i Australien.
Får se om jag hinner ta några bilder i kväll, lägger upp dem isåfall.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

Kul med en historia bakom, saknar jag på mina... Ska bli kul med fler bilder, ser ju fin ut där den ligger. Själv har jag en Ford Galaxy (4 kids..) och fraktar minst 2 Vespor stående.. :D
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Smet ner i garaget och tog några bilder.
Image

Image

Image
Ser ju riktigt skaplig ut på några meters håll.

Image
Ingen rost heller.

Image
Låsen intakta.

Image
Gissar att det suttit någon ruta el dyl i detta fäste

Image
Säkert jättepraktiskt. Man får väl också komma ihåg att det var andra tider 1980. Inte bara att logga in på SIP och beställa ett nytt fotlistkit...

Image
Golden boy som dessutom är gamla och torra. Kan bli en sinnesvidgande upplevelse. Men snyggt mönster är det!
Last edited by klinkhammer on Wed 07 Apr 2010, 22:55, edited 1 time in total.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Stiligt. Jag undrar hur vindskyddet såg ut.
Jag hittade just några av de där "hållarna" som man monterar i styret.
Förresten, kolla att du verkligen har liksidiga fälgar. Jag kan se fel, men på GS160 och SS ska fälghalvorna vara lika breda.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Snygg hoj. :)
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Loose Lips City Punk
Själv har jag en Ford Galaxy (4 kids..) och fraktar minst 2 Vespor stående..
Själv e jag en nervös 40plusare med 2 barn som bor i stan och kör Toyota Prius. Vet inte riktigt hur jag tänkte när jag köpte den. Den är helt värdelös om man vill köra nåt mer än 3 matkassar så jag har kvar min gamla 245a.
Och miljönyttan med en Prius blir ju begränsad eftersom jag ändå kör Scooter i stan för det mesta.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Var idag ute på första riktiga turen och förutom att choken hänger sig och att den bromsar som en finlandsfärja så funkar allt. Har givetvis funderat en hel del på vad jag ska göra med Vespan (ja, förutom att åka på den) och kommit fram till att göra en lättare uppsnyggning till sommaren. Dit med fotlister och gummimatta, fixa choken, se över bromsar och på med nya däck. Beställde lister hos EM, Börje hade tyvärr inte några på lager. En ny lack till vintern vore förstås kul men det drar med sig en hel del annat som tex sadel och allt gummi. Får se hur det känns till hösten.

Image
Kunde inte hålla fingrarna i styr utan rev av gummimattorna. Satt med kontaktlim och det blev en del limrester men inte så farligt. Tänkte testa med kemiskt ren bensin o aceton så kanske det går att få bort. Alla hål för nitar och skruv finns kvar.

Image
Trodde chokeknappen var av bakelit men det verkar vara något slags gummi som nu mest påminner om Bassets Engelsk konfekt som man glömt i solen...

Image
Hål för nitat emblem "Vespa GS". Fick med emblemet och hoppas Börje har nitar.

Image
Vad kan dessa hål vara till för?

Image
En ribba saknas över motorn. Kanske ett minne från Einars krasch?
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Paka

Förresten, kolla att du verkligen har liksidiga fälgar. Jag kan se fel, men på GS160 och SS ska fälghalvorna vara lika breda.
Kollade det idag och dom är liksidiga, det var nog vinkeln på fotografiet som gjorde att det var svårt att se.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Krävs ju inte mycket fix för att göra den riktigt fin...eller, den är ju riktigt fin redan nu är snarare vad jag menar. :)
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Gud vad fin. Grattis.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

hålen kan vara för nummerskylt eller klubb/träffmärke.

choken är mycket riktigt gummi, hårdplast på senare modeller
Federico
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

mer bilder på 245:an tack :)
---------------------------------------------------------
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Öh, hur menar du att den bromsar om den bromsar som en finlands/sverigebåt?? Knyckigt, långsamt, ljudligt, med propeller?
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

klinkhammer wrote:Image
Vad kan dessa hål vara till för?
En liten gammal nummerskylt, och Einars gamla Nybro-nummer är ju inte svårt att hitta! www.svar.ra.se
Kul hoj och historia.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

lambrittan
mer bilder på 245:an tack
Image
Image

Voila!
36000 mil. Rostig baklucka. Ej till salu. :lol:
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

vespaco

Öh, hur menar du att den bromsar om den bromsar som en finlands/sverigebåt?? Knyckigt, långsamt, ljudligt, med propeller?
Knyckigt, ljudligt och framförallt långsamt. Bromssträcka på någon kilometer eller så... :wink:
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Peter Sundfeldt
En liten gammal nummerskylt, och Einars gamla Nybro-nummer är ju inte svårt att hitta! www.svar.ra.se
Kul hoj och historia.
Kul! Tack för tipset, där fanns en hel hög med dokument!!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Paka

Stiligt. Jag undrar hur vindskyddet såg ut.
Underbar bild sidan 5 i senaste numret (Nr3 2010) av "Klassiker" tagen från sportpalatset över St Eriksbron. Strax bakom spårvagnen på väg mot Fridhemsplan. Kanske såg vindskyddet ut så?? Ytterligare minst 4 scootrar på samma bild.
(Sorry, har ingen scanner här hemma...)
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
klinkhammer
Lärling
Lärling

Re: GS 160

Post by klinkhammer »

Det var ett tag sen det hände något med Einars GS.
Hösten 2010 skulle jag byta avgassystem och hade lite besvär med bulten som håller avgassystemet. Det löste sig men jag bestämde mig för att byta packboxar när motorn ändå var ur. http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=4&t=6057" onclick="window.open(this.href);return false;
Förra sommaren rev jag motorn, bytte lager och packboxar men lyckades snurra till det och vände en packbox åt fel håll. Insåg att jag gjort fel när jag redan lyft tillbaka motorn i ramen... Tappade sugen och har mest hållit på med min GS150 istället sen dess.
Nå. Nu kom lusten tillbaka och förra helgen rev jag motorn igen (går ju betydligt fortare andra gången) och satte in en ny packbox åt rätt håll.
Ska försöka hitta tid under påsken och göra det sista för att få igång Einars GS igen. Det är på tiden.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
klinkhammer
Lärling
Lärling

Re: GS 160

Post by klinkhammer »

Äntligen! Einars GS lever!
Åkte förbi Paka idag och fick med mig några små men viktiga detaljer. M9 mutter till nedre stötdämparfästet bak samt dom där låsbrickorna som man viker till svänghjulet/fläkt.
Nu i kväll gjorde jag det sista med elen, kickade, och se på fan, den gick igång. Firade med att brumma upp och ner för gatan några gånger.
Konstaterar att jag behöver fixa chokevajern som fastnar i öppet läge och justera växelvajrarna.
Det var första gången jag öppnade en motor och även om processen inte var helt komplikationsfri så blev det gjort och den rullar igen!
Det ska bli kul att åka GS160 på premiären!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
Post Reply