Hur ska jag låsa vespan?
Hur ska jag låsa vespan?
Jag har verkligen sökt bland trådarna och hittat en del smarta idéer men tyvärr ingen som passar mig. Styrlåset är sönderborrat och när vespan står hemma, så står den låst med bygellås kring/ovanför främre stänkskärm och låset fastsatt i en markförankrad kraftig kedja. Frågan är bara hur f*n jag ska låsa den på ett ställe där jag inte kan kedja fast den i ett fast föremål??
/ Christian
Jag använder den långa ABUS-kättingen i denna länk. http://www.duells.se/katalog/Catalogue. ... 481&t=Info Den är dyr, men man vet aldrig när man tjänat in kostnaden. Den långa räcker runt fotbrädan och om en stolpe.
Jag har dessutom svetsat en bygel i 90-graders böjen på stödet på bägge sidor. Lirkar man in kättingen i bägge byglarna och om fotbrädan, kan man inte få upp stödet ordentligt, samtidigt som man har en stor kätting på fotbrädan och släpande i marken. En stolpe är trots allt bäst att låsa om.
Jag har dessutom svetsat en bygel i 90-graders böjen på stödet på bägge sidor. Lirkar man in kättingen i bägge byglarna och om fotbrädan, kan man inte få upp stödet ordentligt, samtidigt som man har en stor kätting på fotbrädan och släpande i marken. En stolpe är trots allt bäst att låsa om.
Go classic, not plastic
-
- Nybörjare
Låstips för en gammelvespa
Jag har efter långt letande funnit en enkel lösning som i och för sig inte helt omöjliggör en väl planerad stöld men som nog skyddar mot impulsjobb.
Låset är ett bygellås från Biltema, 27-649 för 69:90.
Bygeln är tillräckligt tunn för att hålet i fälgen inte skall bli skadligt stort och vidd och djup på bygeln klarar ett 10-tums däck. Det verkar vara enda bygellåset på marknaden som uppfyller dimensionskraven.
Man borrar ett 12,5 mm hål i framfälgen och skalar av lite plast på låsets ena skänkel. För in den skalade bygeln genom hålet och mellan fjäder och stötdämpare och sätt på låskolven. Klart!
(Om man slarvar och inte låser runt stötdämparen kan man skruva loss fälg+lås och montera reservhjulet i stället!)
Bygeln är tillräckligt tunn för att hålet i fälgen inte skall bli skadligt stort och vidd och djup på bygeln klarar ett 10-tums däck. Det verkar vara enda bygellåset på marknaden som uppfyller dimensionskraven.
Man borrar ett 12,5 mm hål i framfälgen och skalar av lite plast på låsets ena skänkel. För in den skalade bygeln genom hålet och mellan fjäder och stötdämpare och sätt på låskolven. Klart!

(Om man slarvar och inte låser runt stötdämparen kan man skruva loss fälg+lås och montera reservhjulet i stället!)
Re: Låstips för en gammelvespa
Och om någon skruvar loss stötdämpare+fälg+lås och monterar reservhjulet?
Vespagubben wrote:Jag har efter långt letande funnit en enkel lösning som i och för sig inte helt omöjliggör en väl planerad stöld men som nog skyddar mot impulsjobb.
Re: Hur ska jag låsa vespan?
Granitbygel runt styrhuvudet, kätting genom denna och genom markförankring. Klart.
colsson wrote:Jag har verkligen sökt bland trådarna och hittat en del smarta idéer men tyvärr ingen som passar mig. Styrlåset är sönderborrat och när vespan står hemma, så står den låst med bygellås kring/ovanför främre stänkskärm och låset fastsatt i en markförankrad kraftig kedja. Frågan är bara hur f*n jag ska låsa den på ett ställe där jag inte kan kedja fast den i ett fast föremål??
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Lås till centralstödet är väl den bästa lösningen. Gärna på ett sätt som inte kräver massa ingrepp i vespan. Men det diskuterade vi ju i denna tråden så det behöver jag inte ta igen http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=5455.
Nu gäller det bara hitta ett sådant...
Nu gäller det bara hitta ett sådant...
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång