En liten modellfråga..
En liten modellfråga..
Varför heter den GL och inte 150 när det är en touring?
Är detta månne en importerad vespa gl? Vespa 150 (touing) hette de väl bara i sverige eller?
http://www.blocket.se/ystad/Scooter_266 ... a=23_9&w=3
Är detta månne en importerad vespa gl? Vespa 150 (touing) hette de väl bara i sverige eller?
http://www.blocket.se/ystad/Scooter_266 ... a=23_9&w=3
/ Christian
Kallades inte Touring (inofficiellt eller officielt) även för GL? I koderna heter den ju vGLa och vGLb. Sedan kom den "internationella" GL runt -63 och i Sverige kunde förvirringen ta sin början. För övrigt bland de absolut snyggaste modellerna i mitt tycke.
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
-
- Dekaltrimmare
ni blandar ihop modellerna;
alla så kallade "Touring" med trapezoid (fyrkantiga) lampan har alltid " Vespa GL" emblem i svart aluminiumplåt. däremot skiljer det mellan danmark och övriga nordiska länder på den äldre modellen (VGLA-B), här har sverige "vespa 150" och danmark "vespa GL", då i blank rostfri plåt, förutom att det äldre GL emblemet är blankt så har det också ett äldre kompaktare utseende rent typografiskt.
alla så kallade "Touring" med trapezoid (fyrkantiga) lampan har alltid " Vespa GL" emblem i svart aluminiumplåt. däremot skiljer det mellan danmark och övriga nordiska länder på den äldre modellen (VGLA-B), här har sverige "vespa 150" och danmark "vespa GL", då i blank rostfri plåt, förutom att det äldre GL emblemet är blankt så har det också ett äldre kompaktare utseende rent typografiskt.
Federico
Det var det (som Federico skrev) jag menade. VLA har alltid Vespa_GL som emblemtext. Inget hindrar att den svarta (ommålade) GL:n har hämtats från Danmark, men det är väl ganska osannolikt? I Finland har det också stått Vespa_150 på äldre VGL*/rundlampade Touringar. Undrar hur de lyckades få GL-texten i Danmark, man är ju aningen avundsjuk på dem. Och när Piaggio en gång gjorde emblemet så tycker man att de kunde ha placerat det på alla länders GL.
Jag trodde att min GL:s text skulle vara krom/metall, men det visade sig sedan att en tidigare ägare under renoveringen också slipat bort den (blå)svarta färgen från emblemet förutom den den lingongrötslila övermålningen. Suck.
Jag trodde att min GL:s text skulle vara krom/metall, men det visade sig sedan att en tidigare ägare under renoveringen också slipat bort den (blå)svarta färgen från emblemet förutom den den lingongrötslila övermålningen. Suck.