Håller på att sätta ihop en kompis V50/R-78. Rolf Axel har renoverat motorn, och jag har startat den. All is well. Om jag står bakom scootern och rör på växelföraren hittar jag som sig bör tre växellägen... men också två frilägen. Jag undrar alltså hur man vet vilken växel som dras i framåtrörelse på vänstersidan respektive högersidan? Båda har har frilägen efter varandra på vägen till nästa växel (som ju måste vara 2:an).
Ska lägga in växlarna och försöka dra runt bakhjulet och se vilket som går lättast. Då har man ju 3:an.
Men är det någon som vet exakt hur det förhåller sig?
Växelförare
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Växelförare
Last edited by Peter Sundfeldt on Wed 07 Apr 2010, 11:27, edited 1 time in total.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Re: Växelförare
Är frågan dum, eller är den svår? Jag undrar alltså om 1:an dras i vänsterrörelse eller högerrörelse? Vilken vajer sätter jag till vänster? Själv blev jag fullständigt villrådig när jag hittade ett "friläge" mellan det jag förutsatte vara 2:an och 3:an. Anyone, please?Peter Sundfeldt wrote:Men är det någon som vet exakt hur det förhåller sig?
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Om du "gasar" växelhandtaget skall väljaraxeln vridas mot klockan sett i körriktning. Alltså växla ner = yttre vajer drar( närmast svänghjul).
Sen att du har fler än ett friläge kan bero på flera saker, slitet växelkors, invändigt slitna drev eller bara slappt shimsat.
Lycka till och kapa en åtta ring, brukar underlätta framåt småtimmarna! ;-D
Sen att du har fler än ett friläge kan bero på flera saker, slitet växelkors, invändigt slitna drev eller bara slappt shimsat.
Lycka till och kapa en åtta ring, brukar underlätta framåt småtimmarna! ;-D
-1967 Primavera 154cc-
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Tackar, tackar!
Så här framför datorn har jag det klart för mig i alla fall. Ska kolla i kväll.
Då hoppas vi att David i jazzorkestern snart få köra sin lilla hoj igen. Den har stått i 5 år. Kanske behåller jag den i garaget till den 8/5 och tvingar honom att vara med på scooterpremiären. Så gör jag, naturligtvis. Men först måste jag ju själv prova
!
Så här framför datorn har jag det klart för mig i alla fall. Ska kolla i kväll.
Då hoppas vi att David i jazzorkestern snart få köra sin lilla hoj igen. Den har stått i 5 år. Kanske behåller jag den i garaget till den 8/5 och tvingar honom att vara med på scooterpremiären. Så gör jag, naturligtvis. Men först måste jag ju själv prova

/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)