Zundapp Bella

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Zundapp Bella

Post by janove »

Då tenkte jag at jag skulle vara duktig och dokumentera, och inte minst dela med meg med mine erfaringer vid restaurering av min Bella.

Liten uppdatering på historikken.
Jag pratade med en trevlig kar som ringde in til meg och ville førsækra sin letta mc. Efter lite prat kommer vi fram til at jag har Vespa som hobby.

Då berættar han at har en gammal Zundapp Bella som hans far kjøpte i 1964.
Vidare berættar han at det er en 1957-58 modell som stog som utstællnings modell i et skylt fønster i Stavanger i flera år innan han kjøpte den.

Bellan blev sedan kjør i ett par år innan den blev stuvad undan i kjellaren.
Dær stog den orørd fram til slutet på 90 talet. tills sønn i huset bestemde seg før at førsøka at få ordning på den. Vid detta tidspunkt hadde kolven satt seg.

Sønnen kom inte lengre en til och demontera det mesta från ramen, och gav upp i brist på tid / intresse / kunnskap.

fram tills vi fikk kontakt.......

Jag har nu fått Bellan utan någon form før kompensasjon, och det visar ju bara at det fortfarande finns osjælviska mennesker der ute.

Det var ett par stressande veckor från at jag fikk beskjed om at jag fikk Bellan tills at jag klarade av at hitta en som kunde transportra den Från Stavanger til sarpsborg før meg.
Men den som ventar på något gott, ventar inte førgjæves.

Den blev lastad på bil i går kvell och blev leverad til meg idag.
Det var som jul afton efter at jag hadde lagt barna.

Det var två stora lådor, med kuverter som var godt merkt med var alla olika skruvar kom ifrån. Absolut alla delar var der till och med orgianl kjedja som har liggat i olja dom sista 40 åren.



Chassi:

Som man ser her er det lite rost "blommor" som har kommit frem. Ska førsøka med lite rubbing til helgen och jag gissar på at det mesta går at rubba bort
http://img40.imageshack.us/i/dsc0001xl.jpg/]Image

http://img405.imageshack.us/i/dsc0002ap.jpg/]Image

Front / ram

Det ser lite spinkelt ut nær bara front skjølden er på
http://img697.imageshack.us/i/dsc0003ne.jpg/]Image

Som man ser på detta fotot så var det en liten krasj som resulterade i en liten buckla på fram skjermen. Detta ær den enda buklan på hela scootern.
http://img215.imageshack.us/i/dsc0004z.jpg/]Image

Sete:
Detta ær inte orginal sete men blev produserat på 80 talet nær scootern blev tatt upp av kjellaren, och utlånad til det samma skylt fønster som den stog i på 50-60 talet.
http://img255.imageshack.us/i/dsc0013if.jpg/]Image

Hur långt har den gått????
Som man ser på hastighetsmætaren så har den bara 5525 km på vægen.
http://img707.imageshack.us/i/dsc0009rys.jpg/]Image

Motorn:
Renare motor en detta har jag alldrig skruvat på. Jag frågade ægaren om han hadde tvettat den med något innan han skickade den til meg men det hadde han inte utan det visar hur hans var var noga med den.
http://img146.imageshack.us/i/dsc0006ej.jpg/]Image
http://img541.imageshack.us/i/dsc0005.jpg/]Image
http://img402.imageshack.us/i/dsc0007p.jpg/]Image

Gummi och detaljer:
Jag blev imponerad av at absolut allt finns med til och med gummi mattorna til fot støden.
http://img687.imageshack.us/i/dsc0012da.jpg/]Image
http://img7.imageshack.us/i/dsc0010lr.jpg/]Image
Kolven:
Då er vi framme vid sista frågan och kanskje størsta. Hur får man loss en kolv som har satt seg. Jeg har helt diesel i sylindern och har tenkt och låta det stå en dag eller två, men hur får man loss den efter det. Tar man en gummi klubba och en trebit, och slår til?
http://img691.imageshack.us/i/dsc0015pk.jpg/]Image

Utøver detta er jag på jakt efter sprenkskissar och ritningar til Bellan, om det er noen som har detta eller kan peka meg i riktig rettning setter jeg pris på det.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
User avatar
klinkhammer
Lärling
Lärling
Posts: 269
Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
Location: Stoccolma

Post by klinkhammer »

Fantastiskt!
Den där Plymouth Belvedere som begravdes i Oklahoma var också från 1957. Man borde nog ställt in den i en norsk källare istället.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 71
Joined: Tue 13 Oct 2009, 13:05
Location: Lund

Post by gusten »

Coca-cola har använts med framgång av andra renoverare. Ett annat trick har varit att ersätta tändstiftet med en smörjnippel och pressa ut kolven med en fettspruta.
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 71
Joined: Tue 13 Oct 2009, 13:05
Location: Lund

Post by gusten »

Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Fantastiskt, jag har søkt som en galning i två veckor utan at hitta denna sidan.

Takk
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Da har jeg etter mange om och menn klart at få loss kolven.

Jag førsøkte med diesel men det gjorde ingen skillnad.

Efter dette fikk jeg et tips her inne om at det fanns en person utanfør Lidkøping som kan Bella. Jeg dro en tur "innom" Lidkøping nu i helgen och fick førmånen at inte bara møta en otroligt kunnig och hjelpsam person men också se et Scooter museum i miniatyr.

Jag trodde at jag hadde ett garasje fullt, men her var det "ett par" fler en det jeg har;-)

Fick otroligt mye kunskap på kort tid och inte minst så fikk jag låna dokumentasjon och delar.

En genial del jag fikk låna var en hemma lagd platta som skall hjelpa till at pressa ut kolven ur syllindern.

Tyværr var den jag fikk låna dimensionert til en 200cc syllinder, så den passade inte til min, men en liten tur ned til en stålførhandlare så fick jag ett par bitar som jag borrade upp riktiga avstånd till hålen.

En krocket klubba fick bøta med livet och blev kapad i passande delar før att matas ned i syllindern allt ettersom kolven gick lengre ned.

http://img519.imageshack.us/i/dsc0017pl.jpg/]Image


På væg ut:
http://img708.imageshack.us/i/dsc0018jo.jpg/]Image

Syllindern:
http://img718.imageshack.us/i/dsc0020ld.jpg/]Image

Ser inte så illa ut gissar på at det håller at hona den.

http://img89.imageshack.us/i/dsc0022o.jpg/]Image

Kolven er jeg mer usikker på, er det noen som kan ge mig goda råd om hur jag kan få den ren?

http://img580.imageshack.us/i/dsc0023v.jpg/]Image
Kolven ser ut som.........

Man kan nestan inte se kolvringarna.
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Tenkte som sagt bruke denne tråden som en samle tråd på prosjektet der er grunnen til at jeg poster frågor inne i det andra forumet og bilder og fremgang her inne.

Her er bildene som er på kolven etter at den er renset

Her er det kolven har "irret"
http://img683.imageshack.us/i/dsc0046xt.jpg/]Image

Toppen av kolven ser inte allt før illa ut.
http://img691.imageshack.us/i/dsc0047ts.jpg/]Image

Her ser ni den lilla biten som saknas,
http://img690.imageshack.us/i/dsc0045id.jpg/]Image

http://img39.imageshack.us/i/dsc0048xf.jpg/]Image
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

janove wrote: Her ser ni den lilla biten som saknas,
http://img690.imageshack.us/i/dsc0045id.jpg/]Image
Haha, "jackad kolv"!
Så där såg nästan alla mina mopedkolvar ut förr i tiden, när jag varit framme och filat på dom... :)
Såvida det är på insugssidan vill säga?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
janove
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Tue 16 Jun 2009, 15:06

Post by janove »

Tror inte det. Den blev sånn når jeg var tvungen at tvinga ut kolven
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Post Reply