Liten uppdatering på historikken.
Jag pratade med en trevlig kar som ringde in til meg och ville førsækra sin letta mc. Efter lite prat kommer vi fram til at jag har Vespa som hobby.
Då berættar han at har en gammal Zundapp Bella som hans far kjøpte i 1964.
Vidare berættar han at det er en 1957-58 modell som stog som utstællnings modell i et skylt fønster i Stavanger i flera år innan han kjøpte den.
Bellan blev sedan kjør i ett par år innan den blev stuvad undan i kjellaren.
Dær stog den orørd fram til slutet på 90 talet. tills sønn i huset bestemde seg før at førsøka at få ordning på den. Vid detta tidspunkt hadde kolven satt seg.
Sønnen kom inte lengre en til och demontera det mesta från ramen, och gav upp i brist på tid / intresse / kunnskap.
fram tills vi fikk kontakt.......
Jag har nu fått Bellan utan någon form før kompensasjon, och det visar ju bara at det fortfarande finns osjælviska mennesker der ute.
Det var ett par stressande veckor från at jag fikk beskjed om at jag fikk Bellan tills at jag klarade av at hitta en som kunde transportra den Från Stavanger til sarpsborg før meg.
Men den som ventar på något gott, ventar inte førgjæves.
Den blev lastad på bil i går kvell och blev leverad til meg idag.
Det var som jul afton efter at jag hadde lagt barna.
Det var två stora lådor, med kuverter som var godt merkt med var alla olika skruvar kom ifrån. Absolut alla delar var der till och med orgianl kjedja som har liggat i olja dom sista 40 åren.
Chassi:
Som man ser her er det lite rost "blommor" som har kommit frem. Ska førsøka med lite rubbing til helgen och jag gissar på at det mesta går at rubba bort
http://img40.imageshack.us/i/dsc0001xl.jpg/]

http://img405.imageshack.us/i/dsc0002ap.jpg/]

Front / ram
Det ser lite spinkelt ut nær bara front skjølden er på
http://img697.imageshack.us/i/dsc0003ne.jpg/]

Som man ser på detta fotot så var det en liten krasj som resulterade i en liten buckla på fram skjermen. Detta ær den enda buklan på hela scootern.
http://img215.imageshack.us/i/dsc0004z.jpg/]

Sete:
Detta ær inte orginal sete men blev produserat på 80 talet nær scootern blev tatt upp av kjellaren, och utlånad til det samma skylt fønster som den stog i på 50-60 talet.
http://img255.imageshack.us/i/dsc0013if.jpg/]

Hur långt har den gått????
Som man ser på hastighetsmætaren så har den bara 5525 km på vægen.
http://img707.imageshack.us/i/dsc0009rys.jpg/]

Motorn:
Renare motor en detta har jag alldrig skruvat på. Jag frågade ægaren om han hadde tvettat den med något innan han skickade den til meg men det hadde han inte utan det visar hur hans var var noga med den.
http://img146.imageshack.us/i/dsc0006ej.jpg/]

http://img541.imageshack.us/i/dsc0005.jpg/]

http://img402.imageshack.us/i/dsc0007p.jpg/]

Gummi och detaljer:
Jag blev imponerad av at absolut allt finns med til och med gummi mattorna til fot støden.
http://img687.imageshack.us/i/dsc0012da.jpg/]

http://img7.imageshack.us/i/dsc0010lr.jpg/]

Kolven:
Då er vi framme vid sista frågan och kanskje størsta. Hur får man loss en kolv som har satt seg. Jeg har helt diesel i sylindern och har tenkt och låta det stå en dag eller två, men hur får man loss den efter det. Tar man en gummi klubba och en trebit, och slår til?
http://img691.imageshack.us/i/dsc0015pk.jpg/]

Utøver detta er jag på jakt efter sprenkskissar och ritningar til Bellan, om det er noen som har detta eller kan peka meg i riktig rettning setter jeg pris på det.