Har renoverat motorn på min V50. Bytt vev, lager, packboxar...the works.
Efter att jag satt ihop grejorna och provkickat jag hoppar motorn igång efter ett par kick. Jag tog hojen på en provtur och allt låter fint. Jag har inte vågat tokvarva ännu för jag har tänkt att jag ska köra in materialet först, men den går jämnt utan bludder eller utan att baktändna.
Tidigare har jag rustat hojen med motsvarande EMscooters tips steg 1,2 och 3 (väl medveten om att jag gjorde saker i bakvänd ordning).
Min undring gäller kan det ändå vara så att tändningen inte står rätt, trots att allt verkar funka fint?
Jag är ju nybörjare, men kan jag höra/märka om tändningen trots allt inte står rätt? Vad för symtom ska jag leta efter?
Finns det mer pulver att kräma ur den om man finlirar tändningen?
Tack på förhand.
Tändinställning
-
- Lärling
Tändinställningen är alltid en kompromiss om man inte har variabel tändning. Står den riktigt fel brukar motorn baktända. motorn kan spika dvs. gaserna antänds av sig själv, då kan motorn överhettas och skära ihop. Leverantörer av trimsatser brukar ju alltid rekommendera en inställning. Följer man den ska det ju gå bra. Ställ med stroboskop, det är överlägset bäst. Förutsatt att du vet hur man justerar tändningen: Mät upp ex. 17 grader och markera på svänghjul och block. Koppla instrumentet till en 12v strömkälla och sätt klämman på tändstiftet, med tändhatten på så att du kan kicka igång motorn. Med motorn igång så ska du rikta instrumentet mot markeringarna. Blinkar den så att markeringarna exakt möter varandra då har du exakt 17 graders förtändning
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]