Kickens vinkel?
Kickens vinkel?
Tänkte flytta över min gamla kick från 150 motorn igår, till min nyinstallerade P200E motor (-79), men det gick inte eftersom kicken pekade upp "klockan 2" ungefär, och därmed krockar med motorkåpan.
Köpte ny kick + axel till touringen för en sisådär 15 år sedan då kickaxeln gick av, och fick då den nyare med grövre splines, på 1/3 av axeln.
Eftersom P200 såg likadan ut trodde jag det skulle passa som en smäck..
Kan man justera kickaxeln om man river isär P200:an, eller måste jag köpa en ny kick?
Köpte ny kick + axel till touringen för en sisådär 15 år sedan då kickaxeln gick av, och fick då den nyare med grövre splines, på 1/3 av axeln.
Eftersom P200 såg likadan ut trodde jag det skulle passa som en smäck..
Kan man justera kickaxeln om man river isär P200:an, eller måste jag köpa en ny kick?
Re: Kickens vinkel?
Femte inlägget i denna tråd beskriver lösningen:vespaman wrote:Kan man justera kickaxeln om man river isär P200:an, eller måste jag köpa en ny kick?
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... t+kickaxel
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
-
- Lärling
Förlåt, jag skrev inte särskilt utförligt vad jag menade ovan.vespaman wrote:OK, mera utlägg alltså...Misstänkte det. Men det måste ske, för P-kicken ser ju helt off ut på touring.
Lite dyrare att köpa oldie kick, iaf om man redan har halvsplinsad kick, men å andra sidan är det nog en bättre (och mycket enklare) lösning.
thx
Lösningen jag länkade till innebär att du köper en Sprint kickaxel och monterar i PX-motorn. Din halvsplinesade kick ska passa rakt av på denna.
Det finns, precis som Mike Tropic skriver, även modifierade kickar för PX-motorn. Jag har inte sett denna i verkligheten, men på bild tycker jag att den i och med sitt modifierade fäste inte är lika snygg som en original Sprint-kick.
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Så här ser den ut på min PX. Mycket snyggare än original PX-kicken, tycker i alla fall jag.hiblopp wrote:Det finns, precis som Mike Tropic skriver, även modifierade kickar för PX-motorn. Jag har inte sett denna i verkligheten, men på bild tycker jag att den i och med sitt modifierade fäste inte är lika snygg som en original Sprint-kick.
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
Jodå, jag var med på vad du menade. Men blir resultatet perfekt med den lösningen? Dvs pekar kicken i samma riktning som på originalmotorn?hiblopp wrote: Förlåt, jag skrev inte särskilt utförligt vad jag menade ovan.
Lösningen jag länkade till innebär att du köper en Sprint kickaxel och monterar i PX-motorn. Din halvsplinesade kick ska passa rakt av på denna.
Kanske var sådan jag monterade i 150:an för 15 år sedan??
Jag kan berätta om ett par veckor, är precis i färd med denna försköning av PX-motorn i min Touring -59:a!vespaman wrote: Jodå, jag var med på vad du menade. Men blir resultatet perfekt med den lösningen? Dvs pekar kicken i samma riktning som på originalmotorn?
Kanske var sådan jag monterade i 150:an för 15 år sedan??

Någon annan som kan svara/länka till bra bild som visar resultatet?
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
det finns två olika kickar som passar 60-talare med stora motorn.vespaman wrote:jencla wrote: Så här ser den ut på min PX. Mycket snyggare än original PX-kicken, tycker i alla fall jag.
/jens
Är det där den som sip har på bild? Den ser mer böjd ut på din bild, tycker jag? Eller har du månne anskaffat den annorstädes?
Touring/GL/Sprint har en kortare kick som ser mer böjd ut (Jens kick påminner om denna i formen)
GS160/SS180/Rally har en längre kick som är lite rakare (och snyggare tycker jag)
Kanske finns båda dessa varianter "oldie för PX" (med rätt vinkel) hos SIP
Federico
Det är ju lätt värt $27 att inte behöva byta kickaxelhiblopp wrote:
Förlåt, jag skrev inte särskilt utförligt vad jag menade ovan.
Det finns, precis som Mike Tropic skriver, även modifierade kickar för PX-motorn. Jag har inte sett denna i verkligheten, men på bild tycker jag att den i och med sitt modifierade fäste inte är lika snygg som en original Sprint-kick.

Jag har monterat oldstyle-kicken på en av mina vespor, och den ser förträfflig ut i verkligheten.
Länk: http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=641
Aha!
Den jag hittade på sip var;
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... hrome.aspx
Den ser ju lite rakare ut, nästan för rak, tycker jag. Men kanske är den lagom i verkligheten.
Den jag hittade på sip var;
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... hrome.aspx
Den ser ju lite rakare ut, nästan för rak, tycker jag. Men kanske är den lagom i verkligheten.
victor wrote: Det är ju lätt värt $27 att inte behöva byta kickaxel
Jag har monterat oldstyle-kicken på en av mina vespor, och den ser förträfflig ut i verkligheten.
Länk: http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=641
Ja, den där ser ut som jag vill! Ser lite mjukare ut än sip, tycker jag.
Jag köpte min hos Scootrs http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=641. Lätt del, klart acceptabel fraktkostnad.
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Kort uppdatering.vespaman wrote:hiblopp wrote: Jag kan berätta om ett par veckor, är precis i färd med denna försköning av PX-motorn i min Touring -59:a!
![]()
Någon annan som kan svara/länka till bra bild som visar resultatet?
God timing! Om jag skall byta axeln, blir det nog inte förrän till hösten hur som helst. Tror jag.
Är äntligen i färd med att sätta ihop min PX-motor.
Dock kommer jag troligen inte att sätta dit min Sprint-axel, då jag för närvarande varken har tid eller utrymme att dela på min gamle motor, där axeln för tillfället sitter monterad.
Hoppas det löste sig för dig med ny kick?
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Det är ju pinsamt vad man gnäller för ingenting!Johnny L wrote:Är äntligen i färd med att sätta ihop min PX-motor.
Dock kommer jag troligen inte att sätta dit min Sprint-axel, då jag för närvarande varken har tid eller utrymme att dela på min gamle motor, där axeln för tillfället sitter monterad.
Jag insåg det när jag hade skrivit förra inlägget och gick därför resolut ner och rotade fram samt särade på den gamle motorn.
En knapp timmes jobb senare hade jag Sprint-kickaxeln i min hand!
Tänk om man fick femhundra spänn skattade pengar i timmen på jobbet också...

mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny L wrote:Det är ju pinsamt vad man gnäller för ingenting!Johnny L wrote:Är äntligen i färd med att sätta ihop min PX-motor.
Jag insåg det när jag hade skrivit förra inlägget och gick därför resolut ner och rotade fram samt särade på den gamle motorn.
En knapp timmes jobb senare hade jag Sprint-kickaxeln i min hand!
Tänk om man fick femhundra spänn skattade pengar i timmen på jobbet också...
Heh!
Du måste plåta resultatet!

...väntar ända tills nu!Johnny L wrote:Jag lovar!vespaman wrote: Du måste plåta resultatet!
Semesterplanerna kommer dock lite i vägen nu i veckan och sen börjar jobbet igen, så det kan dröja (som det mesta jag företar mig nuförtiden verkar det...).
Den som väntar på nåt gott...?
Premiärtur idag i det underbara Lundavädret.

Här är alltså min Touring -59 med PX 200-motor, fast med Sprintkickaxel och -kick:

mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)