den ser rostig ut för att vara "ny"fritte wrote:Kolla om det är denna motorn:Federico wrote:http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... X150E.aspxfinnen69 wrote:Är det nån av er som vet nån motor?
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=5451
den verkar lite tveksam...
Dyr renovering?!
o elen strular, kan vara en dålig leverans..Federico wrote:den ser rostig ut för att vara "ny"fritte wrote:Kolla om det är denna motorn:Federico wrote: http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... X150E.aspx
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=5451
den verkar lite tveksam...

LML-motor 7'500:-
http://www.scooterdelen.se/retroscoot.html
ring o fråga, eller åk dit, du bodde ju inte nära sthlm då måste det här vara närmare!
http://www.scooterdelen.se/retroscoot.html
ring o fråga, eller åk dit, du bodde ju inte nära sthlm då måste det här vara närmare!

Re: Dyr renovering?!
Jag tycker nog det later dyrt, I England fick jag nyligen betala 4000kr for en renovering hos en vespa verkstad. All in all gick det pa narmare 10 000 men sa var det inklusive trimkolv, avgasror och 12v system. Kan vara att du far det billigare om du tar ur motorn sjalv men det tar ju max en halvtimme (250kr?) for nan som kan sin sak.finnen69 wrote:Gick till lokala mekaren som skulle ha 10 000 för att renovera motorn med lagerbyten etc. plus delar!
Känns lite dyrt va?
Re: Dyr renovering?!
en halvtimme att ta ur, två timmar att tvätta rent i värsta fall....MagnusG wrote:Jag tycker nog det later dyrt, I England fick jag nyligen betala 4000kr for en renovering hos en vespa verkstad. All in all gick det pa narmare 10 000 men sa var det inklusive trimkolv, avgasror och 12v system. Kan vara att du far det billigare om du tar ur motorn sjalv men det tar ju max en halvtimme (250kr?) for nan som kan sin sak.finnen69 wrote:Gick till lokala mekaren som skulle ha 10 000 för att renovera motorn med lagerbyten etc. plus delar!
Känns lite dyrt va?
Federico
Enligt Como:s prislista från 1959 skulle en motorrenovering ta 7 timmar. 1t = 11kr
Då antogs motorn vara demonterad ur ramen, annars tillägg på 45 min.
I renovering ingick: Isärtaging av motor, koppling, växellåda, kickmekanism och förgasare. Tvättning och kontroll av samtliga detaljer.
Utbyte av erforderliga detaljer. Kontroll av magnetapparat, ev. justering. Montering.
Påfyllning av olja i växellåda. Provning.
Tillkommer för utbyte av fjädrar i torsionsdrev 45 minuter
Tillkommer för utbyte av svänghjulscentrum 45 minuter
(Då får man även tänka på att de där snubbarna hade alla verktyg och bara gick och hämtade de prylar de behövde från hyllan)
Kollade på SCB och genomsnittlig timlön 1959 var 5.34. Vad kostar en timme på en verkstad i dag? 700:-?
/P
Då antogs motorn vara demonterad ur ramen, annars tillägg på 45 min.
I renovering ingick: Isärtaging av motor, koppling, växellåda, kickmekanism och förgasare. Tvättning och kontroll av samtliga detaljer.
Utbyte av erforderliga detaljer. Kontroll av magnetapparat, ev. justering. Montering.
Påfyllning av olja i växellåda. Provning.
Tillkommer för utbyte av fjädrar i torsionsdrev 45 minuter
Tillkommer för utbyte av svänghjulscentrum 45 minuter
(Då får man även tänka på att de där snubbarna hade alla verktyg och bara gick och hämtade de prylar de behövde från hyllan)
Kollade på SCB och genomsnittlig timlön 1959 var 5.34. Vad kostar en timme på en verkstad i dag? 700:-?
/P
Jag tycker det låter sjukt dyrt.
Hittade äntligen en bra och prisvärd mekaniker/renoverare i Italien, i Napoli, som en vän till mig anlitat. Prislista:
http://www.ilvespaioitalia.com/document ... ovespa.htm
T ex:
Total nedmontering: €150
Motorrenovering: €250
Utbyte av elen: €70
Blästring: €100
Lackning: €300
Kromning, fosfatering och förnickling: €100
Ihopmontering: €170
Renoveringar: http://www.ilvespaioitalia.com/restorat ... -restauro/
Hittade äntligen en bra och prisvärd mekaniker/renoverare i Italien, i Napoli, som en vän till mig anlitat. Prislista:
http://www.ilvespaioitalia.com/document ... ovespa.htm
T ex:
Total nedmontering: €150
Motorrenovering: €250
Utbyte av elen: €70
Blästring: €100
Lackning: €300
Kromning, fosfatering och förnickling: €100
Ihopmontering: €170
Renoveringar: http://www.ilvespaioitalia.com/restorat ... -restauro/
Det är skillnad på en massa saker mellan Sverige och Italien. Inte bara kostnaden för en motorrenovering...
victor wrote:Jag tycker det låter sjukt dyrt.
Hittade äntligen en bra och prisvärd mekaniker/renoverare i Italien, i Napoli, som en vän till mig anlitat. Prislista:
http://www.ilvespaioitalia.com/document ... ovespa.htm
T ex:
Total nedmontering: €150
Motorrenovering: €250
Utbyte av elen: €70
Blästring: €100
Lackning: €300
Kromning, fosfatering och förnickling: €100
Ihopmontering: €170
Renoveringar: http://www.ilvespaioitalia.com/restorat ... -restauro/
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
10 000 kr låter hejdöst mycket!
Var det inklusive losstagning av motor?
Plocka ut motorn bör man ju göra själv, annars sticker priserna iväg löjligt mycket.
Om du bara har lite tid och inte tummen sitter mitt i handen så kan du nog renovera motorn själv. Med goda råd, några specialverktyg och en sprängskiss.
Är nyfiken på min- och maxpriser på motorrenoveringar i Grekland och Argentina... Annars är ju smaken som baken när det gäller mat...
Var det inklusive losstagning av motor?
Plocka ut motorn bör man ju göra själv, annars sticker priserna iväg löjligt mycket.
Om du bara har lite tid och inte tummen sitter mitt i handen så kan du nog renovera motorn själv. Med goda råd, några specialverktyg och en sprängskiss.
Är nyfiken på min- och maxpriser på motorrenoveringar i Grekland och Argentina... Annars är ju smaken som baken när det gäller mat...

Någonstans mellan 500/tim och 1000/tim brukar de landa på. Bilmekarna är dyrare. Allt handlar ju om vilken overhead de måste tjäna in.
Bilia i Solna t ex, är bra mycket dyrare per timme än Lidingö Bilteknik, men det förstår man snabbt när man tittar på anläggningarnas läge och respektive storlek. Man får dock bättre service på den senare, bör tilläggas.
Kan man hitta någon Vespamek som bedriver verksamhet i garaget hemma, men en minimal overhead, ja då kan man säkert få det bra mycket billigare än om man vill anlita en etablerad verkstad med snoffsig inredning, många anställda, stor administration och dyr lokalhyra.
/G
Bilia i Solna t ex, är bra mycket dyrare per timme än Lidingö Bilteknik, men det förstår man snabbt när man tittar på anläggningarnas läge och respektive storlek. Man får dock bättre service på den senare, bör tilläggas.
Kan man hitta någon Vespamek som bedriver verksamhet i garaget hemma, men en minimal overhead, ja då kan man säkert få det bra mycket billigare än om man vill anlita en etablerad verkstad med snoffsig inredning, många anställda, stor administration och dyr lokalhyra.
/G
Federico wrote:vad är normalpris per timme för ett MC eller bil mekjobb i sverige?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Därför att...?
Du har ju inte en susning om vilka kostnader en mekfirma behöver täcka för att hålla sig flytande. Vi pratar då lokalhyra, skatt, sociala avgifter, arbetsgivaravgift, löner, certifieringar etc etc som alla skiljer sig åt mellan olika länder. Ska de idka välgörenhet bara för att motorn sitter i en Vespa? Dessutom måste de ge garanti på allt som utförs, så det funkar inte att slarva. Dvs, de kan inte göra som privatpersoner och chansa. Då tar det tid.
Du har ju inte en susning om vilka kostnader en mekfirma behöver täcka för att hålla sig flytande. Vi pratar då lokalhyra, skatt, sociala avgifter, arbetsgivaravgift, löner, certifieringar etc etc som alla skiljer sig åt mellan olika länder. Ska de idka välgörenhet bara för att motorn sitter i en Vespa? Dessutom måste de ge garanti på allt som utförs, så det funkar inte att slarva. Dvs, de kan inte göra som privatpersoner och chansa. Då tar det tid.
victor wrote:700 i timmen åt en moppemekaniker tycker jag dock inte går att rättfärdiga på något sätt...Hedge wrote:Det är skillnad på en massa saker mellan Sverige och Italien. Inte bara kostnaden för en motorrenovering...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Nej, inte för att motorn sitter i en Vespa. Tycker heller inte det är rättfärdigat om den sitter i en Volvo.Hedge wrote:Därför att...?
Du har ju inte en susning om vilka kostnader en mekfirma behöver täcka för att hålla sig flytande. Vi pratar då lokalhyra, skatt, sociala avgifter, arbetsgivaravgift, löner, certifieringar etc etc som alla skiljer sig åt mellan olika länder. Ska de idka välgörenhet bara för att motorn sitter i en Vespa? Dessutom måste de ge garanti på allt som utförs, så det funkar inte att slarva. Dvs, de kan inte göra som privatpersoner och chansa. Då tar det tid.
victor wrote:700 i timmen åt en moppemekaniker tycker jag dock inte går att rättfärdiga på något sätt...Hedge wrote:Det är skillnad på en massa saker mellan Sverige och Italien. Inte bara kostnaden för en motorrenovering...
Betala mer för att få lameller bytta än för att gå till tandläkaren som bortsett från lokalkostnader, certifieringar, förråd, utrustning etc etc dessutom har ca 10 års utbildning med tillhörande studielån är ju rent uppåt väggarna.
Dessutom har de flesta moppemekare inte en enda reservdel i lager, små lokaler i ej attraktiva lägen, är ej certifierade och betalar antagligen bara en tredjedel av intäkterna i skatt.