Dyr renovering?!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:
finnen69 wrote:Är det nån av er som vet nån motor?
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... X150E.aspx
Kolla om det är denna motorn:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=5451
den verkar lite tveksam... :(
den ser rostig ut för att vara "ny"
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:
Kolla om det är denna motorn:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=5451
den verkar lite tveksam... :(
den ser rostig ut för att vara "ny"
o elen strular, kan vara en dålig leverans.. :(
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

LML-motor 7'500:-
http://www.scooterdelen.se/retroscoot.html
ring o fråga, eller åk dit, du bodde ju inte nära sthlm då måste det här vara närmare! :D
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by finnen69 »

Kollade den - har någon petat i en sådan förut. Jag snackade med honom, CDI box m.m... elstart...Kan man besiktiga med en ny motor och eller vad krävs då?

Oa
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

finnen69 wrote:Kollade den - har någon petat i en sådan förut. Jag snackade med honom, CDI box m.m... elstart...Kan man besiktiga med en ny motor och eller vad krävs då?

Oa
Cylindervolymen är ju densamma så det skall inte vara något problem, och du kan låta bli att nämna det.. :)
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by finnen69 »

Det har du rätt i. Bättre att be om förlåtelse än om tillåtelse mao
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by finnen69 »

Om man hittar nån som hjälper en att peta i motorn oxå för 2500 så är man ju i hamn. Ny motor - den gamla kvar att lära sig av. Men såna gubbar finns nog inte i Karlstad med omnejd
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

finnen69 wrote:Om man hittar nån som hjälper en att peta i motorn oxå för 2500 så är man ju i hamn. Ny motor - den gamla kvar att lära sig av. Men såna gubbar finns nog inte i Karlstad med omnejd
förr kunde man söka på postnummer i matrikeln.. :(
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by finnen69 »

Jag ska till bil/mc mässan i Jönköping imorrn. Kanske hittar nån där man kan kidnappa hem till garaget
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Det finns både Vespa&Lambrettameksnubbar i Karlstad :D .
De har varit aktiva på forumet tidigare. Kolla matrikeln.
finnen69 wrote:Jag ska till bil/mc mässan i Jönköping imorrn. Kanske hittar nån där man kan kidnappa hem till garaget
MagnusG
Nybörjare
Nybörjare

Re: Dyr renovering?!

Post by MagnusG »

finnen69 wrote:Gick till lokala mekaren som skulle ha 10 000 för att renovera motorn med lagerbyten etc. plus delar!
Känns lite dyrt va?
Jag tycker nog det later dyrt, I England fick jag nyligen betala 4000kr for en renovering hos en vespa verkstad. All in all gick det pa narmare 10 000 men sa var det inklusive trimkolv, avgasror och 12v system. Kan vara att du far det billigare om du tar ur motorn sjalv men det tar ju max en halvtimme (250kr?) for nan som kan sin sak.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Dyr renovering?!

Post by Federico »

MagnusG wrote:
finnen69 wrote:Gick till lokala mekaren som skulle ha 10 000 för att renovera motorn med lagerbyten etc. plus delar!
Känns lite dyrt va?
Jag tycker nog det later dyrt, I England fick jag nyligen betala 4000kr for en renovering hos en vespa verkstad. All in all gick det pa narmare 10 000 men sa var det inklusive trimkolv, avgasror och 12v system. Kan vara att du far det billigare om du tar ur motorn sjalv men det tar ju max en halvtimme (250kr?) for nan som kan sin sak.
en halvtimme att ta ur, två timmar att tvätta rent i värsta fall....
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Man kan inte jämföra arbetskostnad i UK o Sverige. :-?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Enligt Como:s prislista från 1959 skulle en motorrenovering ta 7 timmar. 1t = 11kr
Då antogs motorn vara demonterad ur ramen, annars tillägg på 45 min.
I renovering ingick: Isärtaging av motor, koppling, växellåda, kickmekanism och förgasare. Tvättning och kontroll av samtliga detaljer.
Utbyte av erforderliga detaljer. Kontroll av magnetapparat, ev. justering. Montering.
Påfyllning av olja i växellåda. Provning.
Tillkommer för utbyte av fjädrar i torsionsdrev 45 minuter
Tillkommer för utbyte av svänghjulscentrum 45 minuter

(Då får man även tänka på att de där snubbarna hade alla verktyg och bara gick och hämtade de prylar de behövde från hyllan)

Kollade på SCB och genomsnittlig timlön 1959 var 5.34. Vad kostar en timme på en verkstad i dag? 700:-?
/P
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Jag tycker det låter sjukt dyrt.

Hittade äntligen en bra och prisvärd mekaniker/renoverare i Italien, i Napoli, som en vän till mig anlitat. Prislista:

http://www.ilvespaioitalia.com/document ... ovespa.htm

T ex:

Total nedmontering: €150
Motorrenovering: €250
Utbyte av elen: €70
Blästring: €100
Lackning: €300
Kromning, fosfatering och förnickling: €100
Ihopmontering: €170

Renoveringar: http://www.ilvespaioitalia.com/restorat ... -restauro/
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

På 80-talet skulle Ehr ha 900:- för att öppna en motor..
(kan jag minnas rätt?) :-?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det är skillnad på en massa saker mellan Sverige och Italien. Inte bara kostnaden för en motorrenovering...

victor wrote:Jag tycker det låter sjukt dyrt.

Hittade äntligen en bra och prisvärd mekaniker/renoverare i Italien, i Napoli, som en vän till mig anlitat. Prislista:

http://www.ilvespaioitalia.com/document ... ovespa.htm

T ex:

Total nedmontering: €150
Motorrenovering: €250
Utbyte av elen: €70
Blästring: €100
Lackning: €300
Kromning, fosfatering och förnickling: €100
Ihopmontering: €170

Renoveringar: http://www.ilvespaioitalia.com/restorat ... -restauro/
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Hedge wrote:Det är skillnad på en massa saker mellan Sverige och Italien. Inte bara kostnaden för en motorrenovering...
Ja, normalt sett är allting dyrare här...

Åtminstone äter man bättre här :D

700 i timmen åt en moppemekaniker tycker jag dock inte går att rättfärdiga på något sätt...
BD-Robert
Entusiast
Entusiast

Post by BD-Robert »

i mina gamla kvarter i napoli " quartieri Spagnoli" finns det en kanongod pizzeria.. nära via speranzella
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

10 000 kr låter hejdöst mycket!
Var det inklusive losstagning av motor?

Plocka ut motorn bör man ju göra själv, annars sticker priserna iväg löjligt mycket.

Om du bara har lite tid och inte tummen sitter mitt i handen så kan du nog renovera motorn själv. Med goda råd, några specialverktyg och en sprängskiss.

Är nyfiken på min- och maxpriser på motorrenoveringar i Grekland och Argentina... Annars är ju smaken som baken när det gäller mat... :roll:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vad är normalpris per timme för ett MC eller bil mekjobb i sverige?
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Någonstans mellan 500/tim och 1000/tim brukar de landa på. Bilmekarna är dyrare. Allt handlar ju om vilken overhead de måste tjäna in.

Bilia i Solna t ex, är bra mycket dyrare per timme än Lidingö Bilteknik, men det förstår man snabbt när man tittar på anläggningarnas läge och respektive storlek. Man får dock bättre service på den senare, bör tilläggas.

Kan man hitta någon Vespamek som bedriver verksamhet i garaget hemma, men en minimal overhead, ja då kan man säkert få det bra mycket billigare än om man vill anlita en etablerad verkstad med snoffsig inredning, många anställda, stor administration och dyr lokalhyra.

/G
Federico wrote:vad är normalpris per timme för ett MC eller bil mekjobb i sverige?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Därför att...?

Du har ju inte en susning om vilka kostnader en mekfirma behöver täcka för att hålla sig flytande. Vi pratar då lokalhyra, skatt, sociala avgifter, arbetsgivaravgift, löner, certifieringar etc etc som alla skiljer sig åt mellan olika länder. Ska de idka välgörenhet bara för att motorn sitter i en Vespa? Dessutom måste de ge garanti på allt som utförs, så det funkar inte att slarva. Dvs, de kan inte göra som privatpersoner och chansa. Då tar det tid.

victor wrote:
Hedge wrote:Det är skillnad på en massa saker mellan Sverige och Italien. Inte bara kostnaden för en motorrenovering...
700 i timmen åt en moppemekaniker tycker jag dock inte går att rättfärdiga på något sätt...
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Hedge wrote:Därför att...?

Du har ju inte en susning om vilka kostnader en mekfirma behöver täcka för att hålla sig flytande. Vi pratar då lokalhyra, skatt, sociala avgifter, arbetsgivaravgift, löner, certifieringar etc etc som alla skiljer sig åt mellan olika länder. Ska de idka välgörenhet bara för att motorn sitter i en Vespa? Dessutom måste de ge garanti på allt som utförs, så det funkar inte att slarva. Dvs, de kan inte göra som privatpersoner och chansa. Då tar det tid.

victor wrote:
Nej, inte för att motorn sitter i en Vespa. Tycker heller inte det är rättfärdigat om den sitter i en Volvo.

Betala mer för att få lameller bytta än för att gå till tandläkaren som bortsett från lokalkostnader, certifieringar, förråd, utrustning etc etc dessutom har ca 10 års utbildning med tillhörande studielån är ju rent uppåt väggarna.

Dessutom har de flesta moppemekare inte en enda reservdel i lager, små lokaler i ej attraktiva lägen, är ej certifierade och betalar antagligen bara en tredjedel av intäkterna i skatt.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

de e dyrt att va svensk.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Post Reply