Dyr renovering?!
Dyr renovering?!
Tjena
Efter ett år i träda var det dags att starta upp Vespa sprinten -69. Gick sådär... Det mesta känns löst slappt och trött. Gick till lokala mekaren som skulle ha 10 000 för att renovera motorn med lagerbyten etc. plus delar!
Känns lite dyrt va?
Nu har jag annonserat efter en utbytesmotor istället. Vad tror ni. Blir inte Sprinten klar till sommaren tvingas jag upp på HDn iår igen och det känns fel.
mvh Ola
Efter ett år i träda var det dags att starta upp Vespa sprinten -69. Gick sådär... Det mesta känns löst slappt och trött. Gick till lokala mekaren som skulle ha 10 000 för att renovera motorn med lagerbyten etc. plus delar!
Känns lite dyrt va?
Nu har jag annonserat efter en utbytesmotor istället. Vad tror ni. Blir inte Sprinten klar till sommaren tvingas jag upp på HDn iår igen och det känns fel.
mvh Ola
Re: Dyr renovering?!
Dyrt? Tycker jag inte. Säg att det tar 2 arbetsdagar för en bra mek att helrenovera motorn (förutsatt att precis INGENTING går fel). 16 timmar * 600 = 9600:- Och då snackar vi bara arbetskostnaden. Sen tillkommer delar på allra minst 5000:- ovanpå det.
Bara för att det är ett litet fordon så innebär det inte att en motorrenovering går kvickt att genomföra, eller att mekens timpris blir lägre. Motorn ska ur ramen, delas, plockas på lager och allt annat, lagren ska i, cylindern ska fixas, allt ska monteras. Tar åtminstone två arbetsdagar. Jag tror mer på tre, fyra dar.
Men det finns andra som i privat regi kan hjälpa dig för en lägre summa...om du bor i stockholmstrakten dvs.
/G
Bara för att det är ett litet fordon så innebär det inte att en motorrenovering går kvickt att genomföra, eller att mekens timpris blir lägre. Motorn ska ur ramen, delas, plockas på lager och allt annat, lagren ska i, cylindern ska fixas, allt ska monteras. Tar åtminstone två arbetsdagar. Jag tror mer på tre, fyra dar.
Men det finns andra som i privat regi kan hjälpa dig för en lägre summa...om du bor i stockholmstrakten dvs.
/G
finnen69 wrote:Tjena
Känns lite dyrt va?
mvh Ola
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Hmmm.
Jag resonerar så att skulle det kosta mig låt oss säga 9000kr för arbetskostnad för en renovering av en liten motor och jag har en månadslön på ca 18 000 kr efter skatt, då skulle jag hellre ta ledigt utan lön i 2 veckor och göra det själv!
Jag har delat en motor en enda gång, och jag säger det, så svårt är det inte...
Jag resonerar så att skulle det kosta mig låt oss säga 9000kr för arbetskostnad för en renovering av en liten motor och jag har en månadslön på ca 18 000 kr efter skatt, då skulle jag hellre ta ledigt utan lön i 2 veckor och göra det själv!
Jag har delat en motor en enda gång, och jag säger det, så svårt är det inte...
det kan sluta i katastrof, det råkar de vana ut för ibland också.finnen69 wrote:Federico - du är ju van. Menar du att jag vågar dra igång? Det kanske slutar i katastrof?
det gäller att inte stressa, ta det bit för bit, läs på innan i vilken ordning du gör alla moment, dokumentera (fota) innan demontering, märk upp alla delar du skruvar bort och sortera dem i separata fack/lådor.
ingen fråga är för enkel eller dum att ställa här på forumet.
kolla guider på nätet http://www.scooterhelp.com/tips/tips.html
Federico
självklart är det så, men det är en del fix att montera en ny motor, alltid någon modifiering av elsystem som krävs. en ny motor bör ju vara komplett också, avgasystem, bromstrumma m.m.fritte wrote:Nytt o fabriksmonterat är alltid ett snäpp bättre än källarmek eller verkstadsrenovering av en gammal motor.finnen69 wrote:Alternativet att köpa en utbytesmotor då?
Federico
Ok - följande plan då...?
Ni tipsar om var jag hittar en ny alt utbytesmotor som passar i Sprinten. Jag sätter i den. Samtidigt testar jag att renovera den gamla.
Den vise påpekar då att kostnaden (vilket jag började med att gnälla på) blir lika hög som om jag lämnade in befintlig motor på renovering. Riktigt.
MEN på detta sätt kan jag ju lära mig något som kan öppna möjligheter till att ge mig i kast också med den vespa 50 som står i garaget.
OCH jag hinner åka Sprint i sommar.
Ola
Ni tipsar om var jag hittar en ny alt utbytesmotor som passar i Sprinten. Jag sätter i den. Samtidigt testar jag att renovera den gamla.
Den vise påpekar då att kostnaden (vilket jag började med att gnälla på) blir lika hög som om jag lämnade in befintlig motor på renovering. Riktigt.
MEN på detta sätt kan jag ju lära mig något som kan öppna möjligheter till att ge mig i kast också med den vespa 50 som står i garaget.
OCH jag hinner åka Sprint i sommar.
Ola
Det är inte rymdteknologi eller urverk vi pratar om, bara en övervuxen moppemotor.
Jag föreslår en titt på den suveräna sidan ScooterHelp:
http://www.scooterhelp.com
Där ser man ganska bra hur man renoverar en Vespamotor.
/G
Jag föreslår en titt på den suveräna sidan ScooterHelp:
http://www.scooterhelp.com
Där ser man ganska bra hur man renoverar en Vespamotor.
/G
finnen69 wrote:Federico - du är ju van. Menar du att jag vågar dra igång? Det kanske slutar i katastrof?
Den gamla motorn har ett restvärde.Federico wrote:självklart är det så, men det är en del fix att montera en ny motor, alltid någon modifiering av elsystem som krävs. en ny motor bör ju vara komplett också, avgasystem, bromstrumma m.m.fritte wrote:Nytt o fabriksmonterat är alltid ett snäpp bättre än källarmek eller verkstadsrenovering av en gammal motor.finnen69 wrote:Alternativet att köpa en utbytesmotor då?
En uppdatering av gamla sladdar o igensatt avgasrör är väl snarast ett välkommet lyft?

absolut ett lyft. men som sagt lite fix. exempel för GL med PX motor där följande krävs:fritte wrote: En uppdatering av gamla sladdar o igensatt avgasrör är väl snarast ett välkommet lyft?
-anpassad (ombyggd) kabelstam alternativt köp av ny kabelstam
-byte av bromljuskontakt
-byte av ljusomkopplare
-byte av tuta
-byte av alla glödlampor
-inköp och montering av spänningsregulator
-tändspole (borde följa med nya motorn)
Federico
men Fredrik, du glömde avgasröret..Federico wrote:absolut ett lyft. men som sagt lite fix. exempel för GL med PX motor där följande krävs:fritte wrote: En uppdatering av gamla sladdar o igensatt avgasrör är väl snarast ett välkommet lyft?
-byte av bromljuskontakt
-byte av ljusomkopplare
-byte av tuta
-byte av alla glödlampor

oj oj, det gjorde jag visst, det var ju lite knasigtfritte wrote:men Fredrik, du glömde avgasröret..Federico wrote:absolut ett lyft. men som sagt lite fix. exempel för GL med PX motor där följande krävs:fritte wrote: En uppdatering av gamla sladdar o igensatt avgasrör är väl snarast ett välkommet lyft?
-byte av bromljuskontakt
-byte av ljusomkopplare
-byte av tuta
-byte av alla glödlampor
Federico
Med en ny motor måste du även bestämma om du skall använda oljepumpen (om motorn är försedd med en sån) o montera en oljetank, lr demontera oljepumpen. Likaså startmotorn (om motorn är försedd med en sån) montera ett kraftigt batteri för att få den att funka.
Men en ny motor har högre effekt, du slipper jaga 6-voltslampor o brytarspetsarna lär du knappast sakna.

Men en ny motor har högre effekt, du slipper jaga 6-voltslampor o brytarspetsarna lär du knappast sakna.

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... X150E.aspxfinnen69 wrote:Är det nån av er som vet nån motor?
Federico
Kolla om det är denna motorn:Federico wrote:http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... X150E.aspxfinnen69 wrote:Är det nån av er som vet nån motor?
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=5451
den verkar lite tveksam...