Dyr renovering?!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 52
Joined: Sat 13 May 2006, 18:33
Location: Sweden

Dyr renovering?!

Post by finnen69 »

Tjena

Efter ett år i träda var det dags att starta upp Vespa sprinten -69. Gick sådär... Det mesta känns löst slappt och trött. Gick till lokala mekaren som skulle ha 10 000 för att renovera motorn med lagerbyten etc. plus delar!
Känns lite dyrt va?

Nu har jag annonserat efter en utbytesmotor istället. Vad tror ni. Blir inte Sprinten klar till sommaren tvingas jag upp på HDn iår igen och det känns fel.

mvh Ola
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Dyr renovering?!

Post by Hedge »

Dyrt? Tycker jag inte. Säg att det tar 2 arbetsdagar för en bra mek att helrenovera motorn (förutsatt att precis INGENTING går fel). 16 timmar * 600 = 9600:- Och då snackar vi bara arbetskostnaden. Sen tillkommer delar på allra minst 5000:- ovanpå det.

Bara för att det är ett litet fordon så innebär det inte att en motorrenovering går kvickt att genomföra, eller att mekens timpris blir lägre. Motorn ska ur ramen, delas, plockas på lager och allt annat, lagren ska i, cylindern ska fixas, allt ska monteras. Tar åtminstone två arbetsdagar. Jag tror mer på tre, fyra dar.

Men det finns andra som i privat regi kan hjälpa dig för en lägre summa...om du bor i stockholmstrakten dvs.

/G
finnen69 wrote:Tjena

Efter ett år i träda var det dags att starta upp Vespa sprinten -69. Gick sådär... Det mesta känns löst slappt och trött. Gick till lokala mekaren som skulle ha 10 000 för att renovera motorn med lagerbyten etc. plus delar!
Känns lite dyrt va?

Nu har jag annonserat efter en utbytesmotor istället. Vad tror ni. Blir inte Sprinten klar till sommaren tvingas jag upp på HDn iår igen och det känns fel.

mvh Ola
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 52
Joined: Sat 13 May 2006, 18:33
Location: Sweden

Post by finnen69 »

Det var därför jag skrev ett frågetecken. Alltså ett normalt pris. Då gäller det att leta andra lösningar för de pengarna har jag inte. Och inte bor jag i huvudstaden heller...

Tack för svaret

mvh Ola
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

När jag köpte min Vespa var motorn nyrenoverad. Kvitto på 12.000kr inkl delarna finns. Så nog kostar det att få fart på gammelscootern.
/ Christian
anz
Entusiast
Entusiast
Posts: 167
Joined: Wed 11 Jul 2007, 21:34
Contact:

Post by anz »

Hmmm.
Jag resonerar så att skulle det kosta mig låt oss säga 9000kr för arbetskostnad för en renovering av en liten motor och jag har en månadslön på ca 18 000 kr efter skatt, då skulle jag hellre ta ledigt utan lön i 2 veckor och göra det själv!

Jag har delat en motor en enda gång, och jag säger det, så svårt är det inte...
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 52
Joined: Sat 13 May 2006, 18:33
Location: Sweden

Post by finnen69 »

Hmm ja hur svårt kan det vara? Var finns den bästa manualen för att plocka isär och renovera själv? Nån som vet det

Ola
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

finnen69 wrote:Hmm ja hur svårt kan det vara? Var finns den bästa manualen för att plocka isär och renovera själv? Nån som vet det

Ola
den bästa manualen är det här forumet!
Federico
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 52
Joined: Sat 13 May 2006, 18:33
Location: Sweden

Post by finnen69 »

Federico - du är ju van. Menar du att jag vågar dra igång? Det kanske slutar i katastrof?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

finnen69 wrote:Federico - du är ju van. Menar du att jag vågar dra igång? Det kanske slutar i katastrof?
det kan sluta i katastrof, det råkar de vana ut för ibland också.

det gäller att inte stressa, ta det bit för bit, läs på innan i vilken ordning du gör alla moment, dokumentera (fota) innan demontering, märk upp alla delar du skruvar bort och sortera dem i separata fack/lådor.

ingen fråga är för enkel eller dum att ställa här på forumet.

kolla guider på nätet http://www.scooterhelp.com/tips/tips.html
Federico
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 52
Joined: Sat 13 May 2006, 18:33
Location: Sweden

Post by finnen69 »

Alternativet att köpa en utbytesmotor då?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

finnen69 wrote:Alternativet att köpa en utbytesmotor då?
Nytt o fabriksmonterat är alltid ett snäpp bättre än källarmek eller verkstadsrenovering av en gammal motor. :)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:
finnen69 wrote:Alternativet att köpa en utbytesmotor då?
Nytt o fabriksmonterat är alltid ett snäpp bättre än källarmek eller verkstadsrenovering av en gammal motor. :)
självklart är det så, men det är en del fix att montera en ny motor, alltid någon modifiering av elsystem som krävs. en ny motor bör ju vara komplett också, avgasystem, bromstrumma m.m.
Federico
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 52
Joined: Sat 13 May 2006, 18:33
Location: Sweden

Post by finnen69 »

Ok - följande plan då...?

Ni tipsar om var jag hittar en ny alt utbytesmotor som passar i Sprinten. Jag sätter i den. Samtidigt testar jag att renovera den gamla.

Den vise påpekar då att kostnaden (vilket jag började med att gnälla på) blir lika hög som om jag lämnade in befintlig motor på renovering. Riktigt.

MEN på detta sätt kan jag ju lära mig något som kan öppna möjligheter till att ge mig i kast också med den vespa 50 som står i garaget.

OCH jag hinner åka Sprint i sommar.

Ola
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Det är inte rymdteknologi eller urverk vi pratar om, bara en övervuxen moppemotor.

Jag föreslår en titt på den suveräna sidan ScooterHelp:

http://www.scooterhelp.com

Där ser man ganska bra hur man renoverar en Vespamotor.

/G
finnen69 wrote:Federico - du är ju van. Menar du att jag vågar dra igång? Det kanske slutar i katastrof?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 52
Joined: Sat 13 May 2006, 18:33
Location: Sweden

Post by finnen69 »

Ja den sidan verkar ju klart pedagogisk och bra. Verkar skit bra
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:
finnen69 wrote:Alternativet att köpa en utbytesmotor då?
Nytt o fabriksmonterat är alltid ett snäpp bättre än källarmek eller verkstadsrenovering av en gammal motor. :)
självklart är det så, men det är en del fix att montera en ny motor, alltid någon modifiering av elsystem som krävs. en ny motor bör ju vara komplett också, avgasystem, bromstrumma m.m.
Den gamla motorn har ett restvärde.

En uppdatering av gamla sladdar o igensatt avgasrör är väl snarast ett välkommet lyft? :D
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 52
Joined: Sat 13 May 2006, 18:33
Location: Sweden

Post by finnen69 »

....vånda
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 52
Joined: Sat 13 May 2006, 18:33
Location: Sweden

Post by finnen69 »

Var hittar jag (om jag tror på det alternativet) en utbytesmotor. Kostar?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote: En uppdatering av gamla sladdar o igensatt avgasrör är väl snarast ett välkommet lyft? :D
absolut ett lyft. men som sagt lite fix. exempel för GL med PX motor där följande krävs:

-anpassad (ombyggd) kabelstam alternativt köp av ny kabelstam
-byte av bromljuskontakt
-byte av ljusomkopplare
-byte av tuta
-byte av alla glödlampor
-inköp och montering av spänningsregulator
-tändspole (borde följa med nya motorn)
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote: En uppdatering av gamla sladdar o igensatt avgasrör är väl snarast ett välkommet lyft? :D
absolut ett lyft. men som sagt lite fix. exempel för GL med PX motor där följande krävs:

-anpassad (ombyggd) kabelstam alternativt köp av ny kabelstam
-byte av bromljuskontakt
-byte av ljusomkopplare
-byte av tuta
-byte av alla glödlampor
-inköp och montering av spänningsregulator
-tändspole (borde följa med nya motorn)
men Fredrik, du glömde avgasröret.. :o
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:
fritte wrote: En uppdatering av gamla sladdar o igensatt avgasrör är väl snarast ett välkommet lyft? :D
absolut ett lyft. men som sagt lite fix. exempel för GL med PX motor där följande krävs:

-anpassad (ombyggd) kabelstam alternativt köp av ny kabelstam
-byte av bromljuskontakt
-byte av ljusomkopplare
-byte av tuta
-byte av alla glödlampor
-inköp och montering av spänningsregulator
-tändspole (borde följa med nya motorn)
men Fredrik, du glömde avgasröret.. :o
oj oj, det gjorde jag visst, det var ju lite knasigt
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Med en ny motor måste du även bestämma om du skall använda oljepumpen (om motorn är försedd med en sån) o montera en oljetank, lr demontera oljepumpen. Likaså startmotorn (om motorn är försedd med en sån) montera ett kraftigt batteri för att få den att funka. :(

Men en ny motor har högre effekt, du slipper jaga 6-voltslampor o brytarspetsarna lär du knappast sakna. :D
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 52
Joined: Sat 13 May 2006, 18:33
Location: Sweden

Post by finnen69 »

Är det nån av er som vet nån motor?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

finnen69 wrote:Är det nån av er som vet nån motor?
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... X150E.aspx
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:
finnen69 wrote:Är det nån av er som vet nån motor?
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... X150E.aspx
Kolla om det är denna motorn:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=5451
den verkar lite tveksam... :(
Post Reply