Lås till centralstödet?
Lås till centralstödet?
Har läst på det här forumet att folk nämner att det finns lås att köpa till centralstödet för att förhindra att Vespan stjäls. Är det någon som har en länk till lämpligt försäljningsställe för sådana lås? Eller är det något man får tillverka själv?
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Re: Lås till centralstödet?
Det fanns ett ganska lättmonterat och stadigt lås för centralstödet, från en brittisk firma som hette Stand Secure. Tror inte de finns längre, men eventuellt kanske någon tagit upp idén igen. För det var en smart lösning, jag har ett själv.
/G
/G
LIJ wrote:Har läst på det här forumet att folk nämner att det finns lås att köpa till centralstödet för att förhindra att Vespan stjäls. Är det någon som har en länk till lämpligt försäljningsställe för sådana lås? Eller är det något man får tillverka själv?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
man kan svetsa öglor i stödet på PX och äldre så att stödet inte går att fälla upp. då svetsar man en ögla i stödbenet precis under golvet, ögla nummer två svetsar man i stödets fästplåt som sitter skruvad i golvet, på så sätt slipper man svetsa i ramen. sedan är det ett litet hänglås som gäller, ska försöka ta foto vid tillfälle.
fördelen med det lås som Hedge har är att man direkt ser låset och kanske inte ens försöker flytta eller bryta med följd att vespan skadas
fördelen med det lås som Hedge har är att man direkt ser låset och kanske inte ens försöker flytta eller bryta med följd att vespan skadas
Federico
Ja, för oss för vilka svetsning inte är en lika naturlig verksamhet som toalettbesök vore det intressant att kunna köpa en färdig lösning.
Men skulle försäkringsbolagen godkänna detta som ett andralås (tillsammans med styrlåset)?
Men skulle försäkringsbolagen godkänna detta som ett andralås (tillsammans med styrlåset)?
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
man kan gå till en verkstad med ritning och två metallöglor så kan de garanterat svetsa för en billig slant.LIJ wrote:Ja, för oss för vilka svetsning inte är en lika naturlig verksamhet som toalettbesök vore det intressant att kunna köpa en färdig lösning.
Men skulle försäkringsbolagen godkänna detta som ett andralås (tillsammans med styrlåset)?
stödlås kommer nog aldrig att godkännas som riktigt lås, men det är ett effektivt för den som vill skydda sig mot oplanerade impulsstölder på stan o.s.v.
Federico
Här var nått jag hittade efter lite slösurfning:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Vintage- ... leQ5fParts
På Bilsports Classicaförsäkring står följande: "Om fordonet är en mc-scooter som pga sin grundkonstruktur inte går att låsa med två skilda godkända lås behöver det endast låsas med styrlåset."
Gäller detta våra gammelvespor? I så fall verkar ju bara styrlåset behövas ur försäkringssynpunkt. Eller ökar självrisken då vid stöld? Sen har man ju låsen av andra orsaker också än att göra ett försäkringsbolag nöjdt (kan man säga nöjdt?)
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Vintage- ... leQ5fParts
På Bilsports Classicaförsäkring står följande: "Om fordonet är en mc-scooter som pga sin grundkonstruktur inte går att låsa med två skilda godkända lås behöver det endast låsas med styrlåset."
Gäller detta våra gammelvespor? I så fall verkar ju bara styrlåset behövas ur försäkringssynpunkt. Eller ökar självrisken då vid stöld? Sen har man ju låsen av andra orsaker också än att göra ett försäkringsbolag nöjdt (kan man säga nöjdt?)
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
det är säkert så att du får ut försäkringspengar med enbart styrlås, men vem har glädje av pengarna när vetaranfordonet är stulet, man går ju inte bara och köper en ny Vespa eller Lambretta...LIJ wrote:Här var nått jag hittade efter lite slösurfning:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Vintage- ... leQ5fParts
På Bilsports Classicaförsäkring står följande: "Om fordonet är en mc-scooter som pga sin grundkonstruktur inte går att låsa med två skilda godkända lås behöver det endast låsas med styrlåset."
Gäller detta våra gammelvespor? I så fall verkar ju bara styrlåset behövas ur försäkringssynpunkt. Eller ökar självrisken då vid stöld? Sen har man ju låsen av andra orsaker också än att göra ett försäkringsbolag nöjdt (kan man säga nöjdt?)
Federico
Hittade tre ställen som säger sig sälja centralstödslås, men vet inte hur seriösa de är. Inga bilder dock så det är svårt att veta hur de ser ut.
http://www.myscooterparts.co.uk/classic ... 150-super/
http://www.fanaticscooters.co.uk/vespa_ ... =Acc&id=57
http://www.vespaaccessories.co.uk/spare ... PN=VE17177
http://www.myscooterparts.co.uk/classic ... 150-super/
http://www.fanaticscooters.co.uk/vespa_ ... =Acc&id=57
http://www.vespaaccessories.co.uk/spare ... PN=VE17177
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång