"Vintage"
"Vintage"
Jag undrar varför de valde att byta sida på kåporna?
Kan det vara så enkelt att de, precis som med många modeller och tygtryck, helt enkelt har spegelvänt den bild de "inspirerades" av?
Och inspirationen är så klart en Asien-"renoverad" VBB...
http://www.mclagret.com/main.asp?page=p ... 1217130588
Kan det vara så enkelt att de, precis som med många modeller och tygtryck, helt enkelt har spegelvänt den bild de "inspirerades" av?
Och inspirationen är så klart en Asien-"renoverad" VBB...
http://www.mclagret.com/main.asp?page=p ... 1217130588
VAD ÄR DETTA???
Är de nytillverkade, eller gamla vespas med nya motorer???
...undrar vad herrarna i Pontedera säger om designen...känns som det kan bli ett case av "design infringement"
Helt sjukt hur likt det är - de har ju tagit linjerna raktav - tom detaljer som kromlisten på sidkåpan...
/Tobias
Är de nytillverkade, eller gamla vespas med nya motorer???
...undrar vad herrarna i Pontedera säger om designen...känns som det kan bli ett case av "design infringement"
Helt sjukt hur likt det är - de har ju tagit linjerna raktav - tom detaljer som kromlisten på sidkåpan...
/Tobias
"Blech und Freude Rollerjungen"
Läste om de här någonstans för ganska länge sedan, men hade förträngt dem.
Kan inte riktigt bestämma mig för ifall jag tycker de är snäppet värre eller snäppet bättre än de andra retrostukade plastraketerna på marknaden.
Alltså, på sätt och vis känns de ju lite mer "på riktigt" (elller hur man skall uttrycka sig) än ex Baotian Retro, men samtidigt kan jag inte låta bli att känna att det det är något av ett helgerån...
De är iaf snyggare än nya Lambrettan.
Kan inte riktigt bestämma mig för ifall jag tycker de är snäppet värre eller snäppet bättre än de andra retrostukade plastraketerna på marknaden.

Alltså, på sätt och vis känns de ju lite mer "på riktigt" (elller hur man skall uttrycka sig) än ex Baotian Retro, men samtidigt kan jag inte låta bli att känna att det det är något av ett helgerån...
De är iaf snyggare än nya Lambrettan.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Oavsett hur snyggt kopierade formerna är så missar man två viktiga saker som gör en äkta vespa så vacker.
1. Markfrigången och att hjulen till stor del täcks med kåpor/skärm både fram och bak. Så länge man inte får ner karossen på marken så kommer den aldrig se snygg ut när den passerar på gatan.
2. Design utan en massa plottriga detaljer som syns. Bromscylindrar på styret, stora avgasystem, blinkers m.m. En äkta Vespa är designad för att dölja all teknink.
1. Markfrigången och att hjulen till stor del täcks med kåpor/skärm både fram och bak. Så länge man inte får ner karossen på marken så kommer den aldrig se snygg ut när den passerar på gatan.
2. Design utan en massa plottriga detaljer som syns. Bromscylindrar på styret, stora avgasystem, blinkers m.m. En äkta Vespa är designad för att dölja all teknink.
Federico
Ett ytterligare fel tycker jag är att kineskopiorna är så små. De ser mer ut som leksaker än fullvuxna scooters. Jag antar att de är gjorda för små kineser att åka på.Federico wrote:Oavsett hur snyggt kopierade formerna är så missar man två viktiga saker som gör en äkta vespa så vacker.
1. Markfrigången och att hjulen till stor del täcks med kåpor/skärm både fram och bak. Så länge man inte får ner karossen på marken så kommer den aldrig se snygg ut när den passerar på gatan.
2. Design utan en massa plottriga detaljer som syns. Bromscylindrar på styret, stora avgasystem, blinkers m.m. En äkta Vespa är designad för att dölja all teknink.
Jag vet inte om litenheten möjligen kan vara en synvilla. En märklig sak är nämligen att ett 10" hjul ser jättelitet ut på en modern scooter (även en modern Vespa) men helt välproportionerat på en klassisk Vespa eller Lambretta. Förklara det, den som kan!
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
det är nog proportionen mellan olika delar som får hjulen att kännas små. kolla bara avgasystemet på kinakopian som täcker hela bakhjulet och är lika lång som kåpans underdel. hur mycket ser man av originaldämparen på en 60-tals vespa, -ett sugrör som sticker fram.Bergfors wrote:En märklig sak är nämligen att ett 10" hjul ser jättelitet ut på en modern scooter (även en modern Vespa) men helt välproportionerat på en klassisk Vespa eller Lambretta. Förklara det, den som kan!
/Jörgen
samma sak med framhjulet som är omgivet av gigantisk dämpare/fjäder och en sving som är mycket större än en gammal vespasving.
Federico
Ja de har fått det mer rätt än alla andra. Tom mer rätt än Piaggio.Federico wrote:tycker det ser ut som att fått till ett ganska rakt bakparti, men det är för högt, sänk, sänk, sänkkejj wrote:Och bakpartiet får inte peka uppåt!
På alla moderna scootrar och även de med retro i stilen så pekar bakpartiet uppåt! Fult.
Bara det är gjord av plåt så....