Hur får man bort bromstrumman?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
LIJ
Entusiast
Entusiast

Hur får man bort bromstrumman?

Post by LIJ »

Antagligen en dum fråga (ja, det finns dumma frågor), men hur får jag loss bromstrumman. Har lossat hjulmuttern och bromsvajern (så att bromsen inte ska ligga emot överhuvudtaget). Om jag har fattat det rätt ska man kunna "slå" bort trumman nu.

Stämmer detta och hur mycket våld behövs? Eller finns det något knep, nån sort avdragare eller dylikt?
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

Jag vet inte vad det är för fordon du ska ha bort trumman på men på min Lambretta behövde jag en rejäl avdragare och ett stabilt knack på densamma efter att jag spänt in den ordentligt.

Lycka till!
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Aah, sorry. En Vespa GTR från -74
Vespa P200E från 1982
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Låter lite skumt tycker jag...nu har jag aldrig mekat med just en GTR, men jag förmodar att det är samma på alla Vespor och då borde det bara vara att dra loss bromstrumman från axeln efter att du tagit loss muttern. Det är inte som på en Lambretta där du måste ha en speciell avdragare för att få loss den. Jag har iaf aldrig varit med om att de suttit fast.

Var det länge sedan den var av kan den iofs kanske ha fastnat. Testa att knacka lite försiktigt med en gummiklubba runt om på trumman så kanske den släpper?
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Tillbaka till historien om den trilskande bromstrumman. Den har bestämt sig för att den inte vill.

Läser i flera beskrivningar: 1. Lossa kronmuttern, 2. Ta därefter av bromstrumman. Tänk att det kan finnas så mycket frustration som inte nämns mellan 1 och 2. Har gått över till att fixa lita andra grejer på Vespan och tänker att bromstrumman lossnar av sig själv om jag blänger på den lite då och då.

Någon som har några bättre tips på att få loss den än elaka blickar? Läste någonstans att värme kan fungera. Någon som testat att värma bromstrumman? Har bara tillgång till hårtork, men det är kanske tillräckligt varmt?
Vespa P200E från 1982
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

tjena, montera på fälg med däck igen och ställ upp vespan i sin naturliga position, helst med bakhjulet fritt.
Ha en polare (eller annan medhjälpare) hållandes vespan så att den ej ramlar.
Ta på ett par träskor (norrland) eller trätofflor (skåne) och ge däcket ett par goa sparkar, precis på det sättet man däcksparkar vid köpeskontroll och det lossnar säkert.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

sorry, missade värmefrågan, värm bara lite på bromstrumman om inte annars kan det bli tråkigt inne i motorn om du ni inte skall renovera förståss
Mina scootrar:
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Tackar för snabbt svar. Det är framhjulet det gäller, så motorn är inte i farozonen vid eventuell värmning.

Vilken typ av sko gäller i Göteborg?
Vespa P200E från 1982
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Fiskestövel!

...förlåt. Kunde inte låta bli.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

på GTR sitter framtrumman på en kona så det kan sitta bra, du kan dock använda samma metod som där back.

Lycka till!
/C
Mina scootrar:
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Den gav sig! Med "bilköparmetoden". I brist på träskor/tofflor och fiskarstövlar föll valet på mc-stövlar. Efter att högt för mig själv ställt frågor i stil med "Går den bra?" och "Hur många ägare har den haft?" gav jag däcket en spark... och en till. Av faller trumman. Tack för hjälpen.

Det ramlar även loss en liten halvlmånesformad kil som jag inte visste skulle finnas där. Vad gör den? Förhindrar att trumman snurrar på axeln?

Nästa steg är att få loss svingarmen från själva gaffeln. Slutmålet är att få bort lite rost från nedre ändan av benet och ge det lite ny färg där. Jag har skruvat loss en liten platta som håller fast axeln som håller svingen i gaffeln och axeln som bromsbackarna sitter på (som nu också är bortplockade). Hur får man loss svingen och bromsskölden från dessa axlar? Slår man ut dem?
Vespa P200E från 1982
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

God morgon!

Det sitten en kil på axeln fär att denna skall sitta i läge, det finns alltså även ett kilspår i bromstrumman.

Svingaxeln är ganska lätt att ta ur men brukar kräva lite rostlösningsolja.
Man får ta av bromsskjölden vilket kan vara lite knivigare, man får på något sätt ta ner de deformationerna i aluminiumet som håller skjölden, slipa eller använda stämjärn brukar vara de metoder jag använder och sedan försiktikt bända loss.

VH/Calle
Mina scootrar:
Post Reply