Byte av däck på V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Byte av däck på V50

Post by joakimz »

Nu är det vår, och jag vill åka vespa...

...men först måste jag ska byta däck på min vespa 50 till helt nya och fräsha michelinare.

Jag saknar helt och hållet kunskap när det det kommer till att mecka med däck- och slangbyten och sådant, därför undrar jag - hur ska jag gå till väga? Jag vill inte kräva för mycket men en steg för steg beskrivning hade varit extremt trevligt.

(Jag sökte men fann inte) MVH Joaz
V50 1973
janove
Entusiast
Entusiast

Post by janove »

Hej, du børgar med at skruva av hjulet.

Nær det er loss slæpper du ut luften.

Skruva især fælgen, gjenom at lossna dom åtta skruvarna du ser i felgen.

Dra især felg sidorna så at den delar seg. Har kan det vara att du måste ta i lite.

Sidan gjør du det hela omvendt nær du ska montera sammen igjenn
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Det är ytterst viktigt att du tömt slangen på luft innan du tar isär fälghalvorna.

Däcken kan sitta hårt och fötterna är ett bra verktyg. Upp och trampa på däcket, så det glider av fälghalvan.

Lite såpvatten underlättar när det nya däcket skall på.
Slangmonteringen kan vara lite lurigare. Ibland är det knepigt att få ventilen genom hålet. Biltema har ett hjälpmedel till det. http://www2.biltema.se/products/product ... mId=152488
Innan du monterar fälghalvorna pumpar du slangen, bara så den håller formen. Då ser du eventuella veck och minimerar risken att klämma den mellan fälghalvorna.
Go classic, not plastic
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Martin O wrote:Däcken kan sitta hårt och fötterna är ett bra verktyg. Upp och trampa på däcket, så det glider av fälghalvan.
Vissa sorters däck kan sitta rätt rejält, speciellt om fälgen är lite rostig. Då brukar jag bända med en stor skruvmejsel och dra och lirka i fälgen så ger det med sig.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Zikes
Lärling
Lärling

Post by Zikes »

Man kan spänna fast däcket i ett skruvstäd också om det ändå ska kasseras. Då får man rejält med kraft.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Jag kör också på Scooterdaddys metod när de sitter rejält. Brukar dessutom ha på lite WD-40 innan (har fått för mig att det är snällare än 556 mot gummit, men har inga belägg för det egentligen) och låta det gotta till sig en stund - sedan för jag in en stor platt skruvmejsel mellan fälg och däck och bänder uppåt (alltså för mejselns handtag uppåt så att spetsen trycker ned mot däcket och pressar fälgen uppåt). Då släpper de så gott som alltid utan större problem och är man bara försiktig skadas varken däck eller fälg.

Skulle de mot all förmodan inte vilja lossna ändå är det bara att spraya på lite extra och sedan låta det stå över natten. Använd INTE överdrivet våld - då kan däcket skadas och fälgen missformas.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

Verkar inte vara några större konstigheter! Det enda jag är osäker på nu är hur jag ska ta bort bakhjulet, är det bara att skruva på mittmuttern på ena sidan av däcket?
V50 1973
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Det går ju men då kommer även bromstrumman med. Centrummutter är dessutom låst (SKA vara) med en saxpinne.
Skruva istället bort de 4 bultarna som håller fälgen på bromstrumman. Det finns ju ytterligare 4 bultar med muttrar på baksidan, dom ska Du inte ta bort förrän däcket är tomt på luft, då delar Du på själva fälgen.

Har Du en ET3 banan eller liknande ljuddämpare så måste den tas bort innan Du kan ta bort hjulet. På vissa så är det lättare att ta bort hjulet om Du tömmer det på luft. Har Du en orginal "padda" på den går det bra utan att ta bort dämparen.

Ta en titt på http://www.scooterhelp.com/genmaintain/tire.change.html , det är förvisso ingen V50 men skillnaden är inte stor (5 bultar istället för 4).
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Ett knep om däcket sitter stenhårt på fälgen är att ta en vanlig hammare (en sådan med spikutdragare på ena sidan), sätta ner spikutdragarens "ben" mellan fälgen och däcket och vrida hammaren i sidled, så att det ena benet trycker mot fälgen och det andra mot däcket. Det ger samma effekt som metoden med skruvmejsel, men hävarmen blir längre och därmed får du mer kraft. Så fick jag av däcken från rätt rejält rostiga fälgar. Helt utan smörjmedel.

Har förövrigt hört att produkter som 5-56 och WD-40 inte är så bra för gummi i längden. Bör nog inte vara någon fara om man tvättar bort det från däcket så fort som möjligt. Ett annat alternativ är förstås såpvatten.
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Post Reply