Jag var lite förhastad när jag bytade framhjulslager... Det var inte bara där det glappade utan även i svingarmslagringen. Hur fasen får man ut den genomgående axeln (Ena ändan är hållare till bromsbackarna o andra änden mynnar ut genom svingen och hålls på plats genom ett plåtbleck)
Vart får man tag i ny axel och nållager?
Tacksam för svar!!
Malkus
Glapp främre svingarmlagring 200 Rally
Tjena
Framsvinglagret är en klassiker, kassa o-ringar som släpper in fukt, sedan är det klippt.
Renoveringssats finns nog hos de flesta välsorterade. det brukar innehålla brickor, o-ringar, två lager och axeln.
Rally har som du skriver ett bleck som man skruvar bort, då är både svingaxeln och fjäderaxeln "lösa". Men det kan vara riktigt svårt att få ut dom ibland. Axlarna ska knackas ut mot hjulets sida (knacka alltså där blecket satt, svingaxeln kan nog tas ut åt andra hållet också, men inte fjäderaxeln)*. Värmepistol eller brännare brukar vara lösningen då axeln kan vara rostig.
(*äldre modeller har inget bleck utan är gängade med en mutter.)
Lagren i gaffeln (två nållager) brukar också kunna sitta som f-n. men med hjälp av ett drivdon kan man slå från insidan. (http://www.meshmen.com/touring/SSM_16.jpg)
Sedan när nya lager skall monteras kan man helt enkelt ta en lång M8 bult , mäta in avståndet mellan banorna på bultens längd, tejpa runt bulten så att den blir tillräckligt kraftig för att lagren skall ligga i position, sedan placerar man ett eller båda lagren på var sida av gaffeln med bulten igenom och två kraftiga brickor mellan lager och bultskalle/mutter. sedan drar man helt enkelt på lagren med bulten... (svårt att förklara i text...). det här sättet är i alla fall bättre än att slå in lagren.
Federico
Framsvinglagret är en klassiker, kassa o-ringar som släpper in fukt, sedan är det klippt.
Renoveringssats finns nog hos de flesta välsorterade. det brukar innehålla brickor, o-ringar, två lager och axeln.
Rally har som du skriver ett bleck som man skruvar bort, då är både svingaxeln och fjäderaxeln "lösa". Men det kan vara riktigt svårt att få ut dom ibland. Axlarna ska knackas ut mot hjulets sida (knacka alltså där blecket satt, svingaxeln kan nog tas ut åt andra hållet också, men inte fjäderaxeln)*. Värmepistol eller brännare brukar vara lösningen då axeln kan vara rostig.
(*äldre modeller har inget bleck utan är gängade med en mutter.)
Lagren i gaffeln (två nållager) brukar också kunna sitta som f-n. men med hjälp av ett drivdon kan man slå från insidan. (http://www.meshmen.com/touring/SSM_16.jpg)
Sedan när nya lager skall monteras kan man helt enkelt ta en lång M8 bult , mäta in avståndet mellan banorna på bultens längd, tejpa runt bulten så att den blir tillräckligt kraftig för att lagren skall ligga i position, sedan placerar man ett eller båda lagren på var sida av gaffeln med bulten igenom och två kraftiga brickor mellan lager och bultskalle/mutter. sedan drar man helt enkelt på lagren med bulten... (svårt att förklara i text...). det här sättet är i alla fall bättre än att slå in lagren.
Federico