Klarlack?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
danperk
Drömmare
Drömmare

Klarlack?

Post by danperk »

En nyfiken nybörjarfråga om lack. Jag har läst om gamla poster om klarlack som läggs ovanpå den nya lacken vid omlackering. Görs detta enbart för metallicfärg eller annars också? Inte för äldre färger men för nyare? Kort sagt, i vilka fall används klarlack? Varför? Vilken är skillnaden för slutresultatet? Skulle ni rekommendera det?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Klarlack?

Post by Federico »

danperk wrote:En nyfiken nybörjarfråga om lack. Jag har läst om gamla poster om klarlack som läggs ovanpå den nya lacken vid omlackering. Görs detta enbart för metallicfärg eller annars också? Inte för äldre färger men för nyare? Kort sagt, i vilka fall används klarlack? Varför? Vilken är skillnaden för slutresultatet? Skulle ni rekommendera det?
klarlack har flera bra egenskaper oavsett om det är metallic eller inte

det blir blankare

det blir en mekaniskt slitstarkare lack

det blir en kemiskt slitstarkare lack

det är minskar risken att färgpigment "kritar av sig" (gäller främst 1-lack)

tror också att det har ett visst UV-skydd, alltså skyddar det underliggande färglagret att blekas av solen
Federico
danperk
Drömmare
Drömmare

Post by danperk »

Jag gillar de vita/grå/gröna färgerna vespa använde på 50-talet. Klarlacka ovanpå en sån skulle alltså göra lacken slitstarkare på alla vis, men förmodligen allt för blank?
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Förutom allt det som pingvinen nämnde så får man även ett helt annat djup i färgen.
/ Christian
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

När man polerar är det klarlacken som poleras.
Klarlacken ger ett skydd, så pigmenten inte oxideras.
Go classic, not plastic
danperk
Drömmare
Drömmare

Post by danperk »

Bakgrunden är att jag funderar på att lacka om min V50 med en gråvit vespafärg från mitten av femtiotalet (MaxMeyer 15048/PIA135). På era svar (tack för dem!) verkar det klart fördelaktigt att be lackeraren lägga klarlack ovanpå ur skyddsaspekt.

Samtidigt vill jag ha en färg som inte är alltför olik den som satt på en Super VL1T. Jag är absolut inte ute efter att få det gjort på "originalvis" i någon mening (det handlar ju om en moppe, dessutom tillverkad 20 år efter att färgen användes i original), men ett någorlunda liknande utseende. Skulle ni säga att skillnaden med eller utan klarlack blir stor? När jag bläddrar i gamla trådar ser jag att det verkar som det går att blanda mattning i klarlacken. Det kanske är en idé?

Den här bilden av frittes primmy från en annan tråd har en liknande färg (MM 15081/PIA157), är det klarlack på den måntro?
Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Nix.. :D
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

danperk wrote:Jag gillar de vita/grå/gröna färgerna vespa använde på 50-talet. Klarlacka ovanpå en sån skulle alltså göra lacken slitstarkare på alla vis, men förmodligen allt för blank?
På 50-talet användes cellulosa......alltså ingen klarlack,då polerade man jämt!
Post Reply