"klickar" när jag snurrar på bakhjulsaxeln

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Snider
Entusiast
Entusiast

"klickar" när jag snurrar på bakhjulsaxeln

Post by Snider »

Plockade ur motorn när det blev vinter, mest för att komma åt att borra ur den gamla trasiga bulten till ljuddämparen och lite annat småfix. Nåväl, när jag sedan skickade tillbaka motorn och plockat tillbaka alla (nästan) vajrar upptäcker jag ett metalliskt klickande inne i motorn när jag snurrar hjulet i friläge.

Och det är ungefär nu någon gärna får skriva "oroa dig inte för det där pucko, det kommer försvinna när motorn blir varm och oljan smort upp alla konstiga prylar där inne."

Det jag inte vill höra är "det är det här, och det här fattar du väl, det du måste göra nu är att klyva motorn och göra det här och det här"

om någon skriver det sistnämda känner jag att det kan försena min premiär ganska kraftigt...

äh, det lär väl visa sig... men någon kanske har lust att kasta ut en misstanke?
Vespa Rally 180 1971
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

de 1:a... :D
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

är det samma ljud framåt och bakåt. de brukar låta mer om man snurrar baklänges.

ja, det är normalt!
Federico
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Vad glad jag blir när någon andas denna optimism ! :D
Vespa Rally 180 1971
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

det kommer inte att försvinna när motorn blir varm och oljan smort upp alla konstiga prylar där inne."

men klickandet är inget att oroa sig över. Man kör ju aldrig på friläget.. :)
Post Reply