"Vintage"

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

"Vintage"

Post by Paka »

Jag undrar varför de valde att byta sida på kåporna?
Kan det vara så enkelt att de, precis som med många modeller och tygtryck, helt enkelt har spegelvänt den bild de "inspirerades" av?
Och inspirationen är så klart en Asien-"renoverad" VBB...
http://www.mclagret.com/main.asp?page=p ... 1217130588
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Nått för nästa skåningenfikat?
Var väl väntat på att något sådant skulle komma.
Bara det är gjord av plåt så....
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Klämde på en sådan idag. Bensköld i plast med sammangjutna fotlistatrapper. BLÄ!

Tror inte ens Kelloggs har mage nog att stoppa ned en osmakligare plastgrunka i flingpaketet.
Go classic, not plastic
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Post by tysken »

VAD ÄR DETTA???
Är de nytillverkade, eller gamla vespas med nya motorer???
...undrar vad herrarna i Pontedera säger om designen...känns som det kan bli ett case av "design infringement"
Helt sjukt hur likt det är - de har ju tagit linjerna raktav - tom detaljer som kromlisten på sidkåpan...

/Tobias
"Blech und Freude Rollerjungen"
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

"Italiensk design".
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Post by tysken »

Image

Na klar !!!
"Blech und Freude Rollerjungen"
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Image
schysst vinkel på sadeln. Köra runt skitnödig hela tiden ?
Passa på Tysken, köp en ÄKTA retro till din samling! 8)
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Läste om de här någonstans för ganska länge sedan, men hade förträngt dem.

Kan inte riktigt bestämma mig för ifall jag tycker de är snäppet värre eller snäppet bättre än de andra retrostukade plastraketerna på marknaden. :-?
Alltså, på sätt och vis känns de ju lite mer "på riktigt" (elller hur man skall uttrycka sig) än ex Baotian Retro, men samtidigt kan jag inte låta bli att känna att det det är något av ett helgerån...

De är iaf snyggare än nya Lambrettan.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Svårt att säga att den är ful när formerna är så kopierade. Jag tycker att den är gullig - som en leksaksvespa ungefär.
Framskärmen ser väl ut att vara ett misslyckande, men gaffeln är ju intressant.
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Post by tysken »

....tycker att "Montörn" bör köpa en sådan och sedan testa med lustgas på is i Norrland... resestipendium har han ju redan fått.
Auf gehts Ola!
"Blech und Freude Rollerjungen"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image

Även Jula säljer nåt Vespaliknande. :-?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Oavsett hur snyggt kopierade formerna är så missar man två viktiga saker som gör en äkta vespa så vacker.

1. Markfrigången och att hjulen till stor del täcks med kåpor/skärm både fram och bak. Så länge man inte får ner karossen på marken så kommer den aldrig se snygg ut när den passerar på gatan.

2. Design utan en massa plottriga detaljer som syns. Bromscylindrar på styret, stora avgasystem, blinkers m.m. En äkta Vespa är designad för att dölja all teknink.
Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Och bakpartiet får inte peka uppåt!
Bara det är gjord av plåt så....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

kejj wrote:Och bakpartiet får inte peka uppåt!
tycker det ser ut som att fått till ett ganska rakt bakparti, men det är för högt, sänk, sänk, sänk ;)
Federico
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Federico wrote:Oavsett hur snyggt kopierade formerna är så missar man två viktiga saker som gör en äkta vespa så vacker.

1. Markfrigången och att hjulen till stor del täcks med kåpor/skärm både fram och bak. Så länge man inte får ner karossen på marken så kommer den aldrig se snygg ut när den passerar på gatan.

2. Design utan en massa plottriga detaljer som syns. Bromscylindrar på styret, stora avgasystem, blinkers m.m. En äkta Vespa är designad för att dölja all teknink.
Ett ytterligare fel tycker jag är att kineskopiorna är så små. De ser mer ut som leksaker än fullvuxna scooters. Jag antar att de är gjorda för små kineser att åka på.
Jag vet inte om litenheten möjligen kan vara en synvilla. En märklig sak är nämligen att ett 10" hjul ser jättelitet ut på en modern scooter (även en modern Vespa) men helt välproportionerat på en klassisk Vespa eller Lambretta. Förklara det, den som kan!

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Bergfors wrote:En märklig sak är nämligen att ett 10" hjul ser jättelitet ut på en modern scooter (även en modern Vespa) men helt välproportionerat på en klassisk Vespa eller Lambretta. Förklara det, den som kan!

/Jörgen
det är nog proportionen mellan olika delar som får hjulen att kännas små. kolla bara avgasystemet på kinakopian som täcker hela bakhjulet och är lika lång som kåpans underdel. hur mycket ser man av originaldämparen på en 60-tals vespa, -ett sugrör som sticker fram.

samma sak med framhjulet som är omgivet av gigantisk dämpare/fjäder och en sving som är mycket större än en gammal vespasving.
Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Federico wrote:
kejj wrote:Och bakpartiet får inte peka uppåt!
tycker det ser ut som att fått till ett ganska rakt bakparti, men det är för högt, sänk, sänk, sänk ;)
Ja de har fått det mer rätt än alla andra. Tom mer rätt än Piaggio.
På alla moderna scootrar och även de med retro i stilen så pekar bakpartiet uppåt! Fult.
Bara det är gjord av plåt så....
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Livet är fullt med tvära kast och vändningar. Sen jag skrev inlägget 24/3 har jag börjat sälja sådana. :oops: Men hjärtat brinner ändå för plåtisar.
Go classic, not plastic
Post Reply