Asbest i bromsbeläggen?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
LIJ
Entusiast
Entusiast

Asbest i bromsbeläggen?

Post by LIJ »

Ska kolla över bromsarna på min GTR från 74. Är det asbest i bromsbeläggen eller när slutade Piaggio med det?

Kan man förvänta sig att bromsbeläggen är orginal på en Vespa som gått 1400 mil eller bör de var bytta någon gång? Har bara koll på skivbromsar och motorcyklar och där hade man nog bytt belägg en eller ett par gånger under den tiden
Last edited by LIJ on Fri 19 Mar 2010, 22:27, edited 1 time in total.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Asbets i bromsbeläggen?

Post by Federico »

LIJ wrote:Ska kolla över bromsarna på min GTR från 74. Är det asbest i bromsbeläggen eller när slutade Piaggio med det?

Kan man förvänta sig att bromsbeläggen är orginal på en Vespa som gått 1400 mil eller bör de var bytta någon gång? Har bara koll på skivbromsar och motorcyklar och där hade man nog bytt belägg en eller ett par gånger under den tiden
räkna med asbest. men det ska inte vara någon fara om du inte sätter näsan i trumman och blåser på med tryckluften.

jag brukar ta en trasa och fukta ordentligt med lösningsmedel eller rödsprit, sedan torka ur trumma och dammiga delar, då fastnar all eventuell asbest i trasan som man sedan slänger, samtidigt får man bort fett och oljerester.

sedan är det långtidsexponering av asbestdamm som är farligt,inte ett byte av gamla belägg då och då. skillnad om man jobbar med det dagligen. slipning av gammal färg eller slipning av metall kan säkert vara lika "farligt".
Federico
madoc
Entusiast
Entusiast

Håller med

Post by madoc »

Det är som Frederico säger - damma inte runt bara. Asbest är farligt i lungorna - ingen annan stans (det var killarna som stod vid tillverkningen som drog det korstaste strået).

Och i relation till ett par cigg är ett bromsbacksbyte en exponering som är helt ovidkommande (inte bar löst tyckande - detta har jag jobbat med en del).

Men.. Pajjade själv hörseln en sommarkväll när jag satte vinkelkapen i en plåtdörr. Hitta inte mina kåpor. Klantigt. Tinnitus sedan dess.... :(

...så var rädd om dig!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Re: Håller med

Post by vespaco »

madoc wrote: Men.. Pajjade själv hörseln en sommarkväll när jag satte vinkelkapen i en plåtdörr. Hitta inte mina kåpor. Klantigt. Tinnitus sedan dess.... :(

...så var rädd om dig!
Har du kollat med någon läkare (som fattar något om tinnitus)? I början lär det finnas någon chans med hjälp av t.ex. syre-över/under?-tryck. Allmänläkare fattar inget, ingen idé att kolla med dem.
Post Reply