Eftersom det här är ett Vespa forum så blir det ingen renoveringstråd utan endast två bilder på mitt nyförvärv. En körklar Monark M402 från 1951. 175cc Ilo motor med 3 växlar. Nu ska hela hojen plockas ner i molekyler och blästras, lackas och kromas. Siktar på att få den körklar igen nästa sommar. (Jo, jag har alla delar.. Styre, framhjul osv är bortskruvat för transporten)
Fin! Även om det inte blir några renoveringsbilder hoppas jag på bild när den är klar i alla fall - kanske med Touringen bredvid för att göra den lite on-topic?
Håller med Vespaco om bönpallen, faktiskt. Ser smått livsfarlig ut...sitter den verkligen fast med enbart fjädrar!?
Hahaha Japp! Bönpallen sitter fast med enbart fjädrar! Nån som är sugen på att åka med en runda?
Självklart ska jag lägga upp en bild eller två när hojen är klar! men... sitt inte uppe och vänta..
En kompis till mig driver http://www.galvanoverken.se/valkommen.htm Han ordnar med elförzinkningen. Motorn är dock bara polerad, blästrad och målad.
Vad innebär fosfatering och det andra du skrev? Jag läste i den gamla instruktionsboken till mc´n att tanken var fosfaterad (som rostskydd) på insidan men jag är inte så insatt i det..
En kompis till mig driver http://www.galvanoverken.se/valkommen.htm Han ordnar med elförzinkningen. Motorn är dock bara polerad, blästrad och målad.
Vad innebär fosfatering och det andra du skrev? Jag läste i den gamla instruktionsboken till mc´n att tanken var fosfaterad (som rostskydd) på insidan men jag är inte så insatt i det..
Ser jätte fint ut. Man måste ha ett objekt under vintern att fördriva tiden med...=)...jag totalrenoverade en MZ ETZ251 -1989 förra vintern. Det är den sista stora tvåtaktaren MZ gjorde och som släpptes just 1989, med smaskiga detaljer som Brembo frambroms, mikuni separatsmörjning och västtysk cdi tändning...=).....till salu om nån undrar. Nu har jag precis renoverat motorn på min Vespa......måste hitta något nytt objekt snart.
Tjusigt! Den motorn är verkligen STOR! Skulle vara kul att få höra hur den låter en dag!
Du behöver ingen ny sadel till din Vespa? Jag har en ny fin limpa över sen jag bytte till solosadel.