"Svenska låset"

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling
Lärling
Lärling

"Svenska låset"

Post by Erling »

Image

Någon som vet VAR och av VEM det s.k. "Svenska låset" tillverkades. (from 1961)

Låset på bild saknar nyckel - såklart - och jag undrar om man kan fixa till det eller köpa ett nytt från något håll?
Eller att någon annan modell passar?
Ortens låssmed kunde ej tillverka en nyckel.

Tacksam för svar

Erling
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Jag har hört att detta lås tillverkades och monterades på vespor - enbart i sverige - under en period på 60-talet?
Kanske det var så att någon myndighet eller försäkringsbolag ansåg att det ordinarie vespalåset var för klent och lätt gick att rycka sönder?

Om det nu var så borde det rimligtvis finnas många sådana lås i omlopp, eftersom exempelvis alla VGLB-vespor från 1961/62 såldes i stor omfattning.

Kanske många har behov att fixa till ett sådant lås eftersom det troligtvis också finns många borttappade nycklar?

En variant - som Du kanske känner till - är kanske att byta till en annan lås modell, som kan tänkas finnas på marknaden i dag, och som passar?

Erling
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Jag har lagt ner ganska många timmar på att leta efter en ersättande låscylinder. Har testat med diverse olika till mopeder främst. Hittar du en så är jag också intresserad.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Lite bakgrundsinfo:

Image

Så här ser instickslåset ut:

Image

Måtten är längd: 35mm, dia: 25mm (yttre delen), 10mm (inre).
Höjden på låscylinder inkl. "klack" är 17.

I Stockholm kunde låssmeden göra nyckel. Vi fick en lapp om vilket nyckelämne som skulle användas (då gick det tydligen fortare nästa gång) Jag ska försöka leta fram det.
Jag har hört Neimann nämnas, men på mina nycklar (inte nytillverkade) står det DOM - GS 637. www.dom-sicherheitstechnik.de/
Den som vill kanske kan göra ett extranyckel till just mitt lås nu, men det bjuder jag på.
/P
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Även om man inte "kan lita på" detta lås så vore det roligt att ha det monterat och funktionellt.
Just nu har jag sju olika modeller och fungerande lås till fem.
Saknar till min Popolino VNS3 (1962) och Grand Sporten VS5 (1960)

Om Du har tid PAKA så vore det toppen om Du kunde hitta/leta upp uppgifterna ur Ditt spännande arkiv.
ALLTID värdefull info som Du levererar !!!

Erling
jings
Entusiast
Entusiast

Post by jings »

På mitt lås till min GS150 står det "IRA GS416"

Var själv utan nyckel och låssmeden i Luleå trodde sig kunna fixa låset om man bara hade ett ämne.
Nu löste det sig på annat sätt, hittade ett komplett lås på Tradera istället.

Erling:
Har du vägarna förbi Kallax så får du gärna prova /låna min nyckel.

IRA och DOM kan ju vara olika ämnen även om jag tycker dom ser väldigt lika ut.
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Jings; Tänk att det fortfarande går att hitta fungerande lås - grattis!
Tack för erbjudande - jag hör av mig vid behov!

Erling
tompa5
Nybörjare
Nybörjare

Post by tompa5 »

Skulle det vara så att nån ramlar över ett parti med passande lås är det nog flera som vill handla.
Jag har googlat men inte hittat nåt ännu som verkar passa.

Jings, du som hittade ett på tradera, stod det att det var ett vespalås i auktionen eller hur sprang du över det?

//T
beep beep, vrooom
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Jag har inte heller hittat något om detta lås!
NÅGON borde ju veta VAR det tillverkades!
I Sverige?

Erling
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

OK, jag har motsatt problem, jag har en nyckel, men min cylinder är helt tom, så det går i princip att vrida om med vad som helst. Någon gång har vespan blivit "lånad", vilket är lite jobbigt när man ska ha den.

Hittills har den alltid stått parkerad någonstans i närheten efter lånet, men det är väl bara en tidsfråga tills den försvinner för gott.

Skulle därför vilja höja säkerheten något, så om det någon som har en cylinder utan nyckel, och vill sälja för liten slant så ... :-)

(snälla, snälla! :) )
jings
Entusiast
Entusiast

Post by jings »

tompa5: Det stod inte på auktionen på Tradera vad det var för lås men det var fler än jag som visste det så det blev dyrt....
Post Reply