
Nytt tillbehör gör hylsnyckeln till digital momentnyckel
om momentarmen är 0,2 meter o vikten är 50 kg blir det aningens utanför det intressanta mätområdet, 50 x 0,2 = 10 kpm..victor wrote:Tror fritte syftade på en kombination av väggens hållfasthet och nyckelns max-utslag...vespaman wrote:Smärt, smidig och vältränad, som alla vi vespaåkare är i backspegeln. Men lätt vet jag iofs inte.

kpm, Nm... Nu får vi ju bestämma ossfritte wrote:om momentarmen är 0,2 meter o vikten är 50 kg blir det aningens utanför det intressanta mätområdet, 50 x 0,2 = 10 kpm..victor wrote:Tror fritte syftade på en kombination av väggens hållfasthet och nyckelns max-utslag...vespaman wrote:Smärt, smidig och vältränad, som alla vi vespaåkare är i backspegeln. Men lätt vet jag iofs inte.

Och kanske skapa en lista för ett upprop att konstruera en digital momentmätare för ett utslag på 0-75 Nm med 1/4" hylsa och adaptrar 3/8" och 1/2"

Det verkar vara en smidig lösning!
Undrar om Hedge eller någon annan har erfarenhet från Biltemas billigaste modell som tidigare nämnts?
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80945
Känns den godtycklig eller får man bra koll på momentet med en sådan?
Skapligt exakt?
Undrar om Hedge eller någon annan har erfarenhet från Biltemas billigaste modell som tidigare nämnts?
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80945
Känns den godtycklig eller får man bra koll på momentet med en sådan?
Skapligt exakt?
Jag har en sådan i garaget och tycker den duger bra. Har inte dragit sönder något, alternativt dragit åt något för lite, när jag använt den än så länge i alla fall...
Sedan är den kanske inte fullt lika stabil att jobba med som en dyrare momentnyckel med spärrskaft, men det kan man väl knappast vänta sig heller.
Sedan är den kanske inte fullt lika stabil att jobba med som en dyrare momentnyckel med spärrskaft, men det kan man väl knappast vänta sig heller.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
victor wrote: Och kanske skapa en lista för ett upprop att konstruera en digital momentmätare för ett utslag på 0-75 Nm med 1/4" hylsa och adaptrar 3/8" och 1/2"

http://www.biltema.no/Bil---MC/Verktoy- ... l-digital/
Finns i svenska papperskatalogen med samma produktnummer, vet inte varför den inte finns på hemsidan. (19-1408) 1499:- resp (19-1409) 1799:-
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Tack själv! Det var trevligt som vanligt...Popolino wrote:Tackar för det snabba svaret och senast i Gbg!
Det låter lovande, en sådan får det bli så länge.
Duger den åt Ronnie så duger den åt mig med...

Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
victor wrote:Tror fritte syftade på en kombination av väggens hållfasthet och nyckelns max-utslag...vespaman wrote:Smärt, smidig och vältränad, som alla vi vespaåkare är i backspegeln. Men lätt vet jag iofs inte.
Aha, men då tror jag inte att jag förklarat min uppfinning tillräckligt bra!

Medelst bestämda steg fattar man sagda momentnyckel och skruvar in lämpligt moment, varefter man sätter fast nyckeln i städet. Man ställer sig sedan på vågen (helst en sådan, som med digital precision talar om precis hur överviktig man äro), och noterar sin vikt.
Fatta sedan momentnyckeln och drag sedan sakta tills inställt värde uppnåtts, varvid man återigen sneglar på vågen.
M.a.o. inga stora fyspass, bara lite lagom muskelträning.
F.ö. kan lösningen även vara bra för att bryta isen vid kallprat på fester o.d.
Chockerande genialiskt, det borde finnas ett kit med de ingående komponenterna o montagebeskrivning på marknaden.vespaman wrote:Medelst bestämda steg fattar man sagda momentnyckel och skruvar in lämpligt moment, varefter man sätter fast nyckeln i städet. Man ställer sig sedan på vågen (helst en sådan, som med digital precision talar om precis hur överviktig man äro), och noterar sin vikt.
Fatta sedan momentnyckeln och drag sedan sakta tills inställt värde uppnåtts, varvid man återigen sneglar på vågen.


Re:
Bumpar en gammal tråd med att ange länken till sagda nyckel på svenska Biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... al-191408/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... al-191408/
crispin wrote:victor wrote: Och kanske skapa en lista för ett upprop att konstruera en digital momentmätare för ett utslag på 0-75 Nm med 1/4" hylsa och adaptrar 3/8" och 1/2"
http://www.biltema.no/Bil---MC/Verktoy- ... l-digital/
Finns i svenska papperskatalogen med samma produktnummer, vet inte varför den inte finns på hemsidan. (19-1408) 1499:- resp (19-1409) 1799:-
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Nytt tillbehör gör hylsnyckeln till digital momentnyckel
Nu är den här:victor wrote: Håller tummarna för en med mindre utslagsområde...

http://www.bodyshop-tools-supplies.co.u ... p?id=20311" onclick="window.open(this.href);return false;
Ca 650,-
Då är ju frågan, har redan en 5-20Nm modell, är det värt 700,- att satsa på en sån här för tyngre moment eller duger Gurans tips om en sån här gott och väl för bakhjul, koppling, flywheel etc?

De kostar ju trots allt 500,- mindre

Re: Nytt tillbehör gör hylsnyckeln till digital momentnyckel
Hmm, var nog siffran 27 som störde mest, men kraft betecknas med kilopond i gamla systemet, kg är en vikt. Men det slarvas mycket med det, man talar om däckstryck i kilo, när man avser kilopond/kvadratcentimeter.Hedge wrote:Finns gör den visst. I USA beskrivs Kilo Per Meter som Kilogram Force Meter (kgf*m alt. kgf/m). Händelsevis är det även det mått som nästan alltid står på momentnycklarna, förutom Newtonmeter då.
1 kgf/m = 9.80665 Nm
Eller var det notationen du hängde upp dig på?
/G
fritte wrote:40 Nm/9,81 = 4,08 kpmvictor wrote:40NM = 2.7kgf/m?
kgf/m finns inte, moment = kraft x arm, kgfm eller rättare kpm (kilopondmeter) är sorten i äldre måttenheter.
Men i Machinery handbook fanns faktist både kilopond & kilogram-force så visst har du rätt...
Ojdå, råkade svara på ett inlägg från det förgångna...
