Härlig lya

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Härlig lya

Post by Paka »

Nästan hundra på att det är COMO-Bjerkes lägenhet på Karlavägen 67 som är till salu.
http://www.residence.se/pages/forsale_v ... 1030520531

Image
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

skynda fynda!
Medlem i Svenska Scooterklubben.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

SMS:a låna, SMS:a låna!

Låt mig gissa att det är mest hämtmat som gäller i det där hushållet? ;)
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Får sälja scootern om man skall ha råd till den.
Go classic, not plastic
lukas123
Drömmare
Drömmare

Post by lukas123 »

Vem är COMO-Bjerke? :oops:
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Nördinfo:
Företaget COMO, M (Mats) och T(Tore) Bjerke var Sveriges första generalagent för Vespa.
Huset på Karlavägen 67 byggdes 1947-52 så det kanske inte byggdes på "Vespapengar" eftersom de första togs in 1950, men Mats Bjerke var byggmästare och bodde själv högst upp. Comos kontor och "affär" låg i gatuplanet. De sålde även motorsågen Raket och drev skivbolaget Metronome.
Varför de valde Como som firmanamn sägs bero på att de började med att importera siden från just Como.
Fick nyligen höra en historia om Raket-motorsågarna. Tydigen hade de sålt en riktigt stor last med motorsågar till Kanada, men det visade sig snart att alla var defekta (på vilket sätt vet jag inte). De skickades i alla fall tillbaka men båten sjönk på vägen till Sverige. Och det var tydligen "En jävla tur för Como"...
/P
lukas123
Drömmare
Drömmare

Post by lukas123 »

Tack för kul info!

Det var min farfars lägenhet fram till att hans änka fick den och nu är det vi som säljer den. Farfar har åtminstone haft den sedan tidigt 60-tal.

Jag fick för mig att googla adressen, då kom den här tråden upp med den fina bilden och allt =).
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Ingen orsak. Tack själv!
Jag var på väg till visningen i dag - för att insupa atmosfären - men det kändes lite fånigt när man så att säga inte är en verklig spekulant.
I en bättre värld hade jag slagit till, haft storslagna bjudningar - det är ju en fantastisk våning - lekt kontor på övre plan,
slängt ut barnvagnsbutiken på gatuplanet och öppnat vespamuseum.
Sedan hade jag varit nöjd.
Men sån är jag, enkel och lättroad utan särskilt höga krav.
Lycka till med försäljningen! Jag får väl köpa den senare, av vem det nu blir som köper den nu.
/P
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Tyckte att Raket-motorsågar lät bekant...
På dörren bredvid mig just nu finns reklam för just dessa tingestar.
Image
Medlem i Svenska Scooterklubben.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Med tanke på köket och badrummet så inser man att inredningen i övriga rum är homestage'at.
Bara det är gjord av plåt så....
lukas123
Drömmare
Drömmare

Post by lukas123 »

Ja vi tyckte det var lite löjligt att "staga" våningen men mäklarna ansåg det bättre än att låta den stå tom. Så de fick som de ville. Jättefult :| ...
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Fult eller inte, så är det säkert som dom sa bättre än att den varit helt tom.

Jag tycker ändå att det är lite häftigt att den armstödslösa fåtöljen i krom och läder, man ser på flera bilder är designad för 80 år sedan. Det är alltså kopior på Mies Van Der Rohés fåtölj Barcelona som ritades 1929.
Det känns ju fortfarande som en rätt modern design.
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Intressant och kul info. Men (det legendariska) skivbolaget Metronome?! På vilket sätt var de involverade där?
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jag har inte grävt så djupt i det, men om du tittar på bilden högst upp så ser du att det även står "Metronome" där.
Owe Thörnquist har skrivit en låt som heter "Mats Bjerkes personalmarsch".
/P
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Alltså , Metronome var ju ett fantastiskt skivbolag och Anders Burmans betydelse för svenskt musikliv kan väl inte överskattas. Och det hela finansierades tydligen delvis av Vespa pengar. Lite googling gav följande resultat...
"Mats Bjerke var byggmästare och majoritetsägare i skivbolaget Metronome. Han skulle fylla femtio år och Owe specialskrev låten till honom. Den gavs ut som en en-sidig singel i femtio ex."

För den som är mer intresserad finns denna bok i en nytryckt 2:a upplaga
Metronome Records ; de legendariska åren
av Håkan Lahger, Lasse Ermalm

Nedan ett klipp ur en recension av 4CD boxen Metronome Records 1949-2009
Metronome var inte bara ett av de ledande skivbolagen i Sverige, utan på flera sätt även ett av de ledande jazzbolagen i Europa. Utöver dåtidens svenska stjärnor spelade man in skivor med bl.a Stan Getz, James Moody, Clifford Brown, Art Farmer, Coleman Hawkins och Toots Thielemans i Stockholm. Med inspelningarna och skivutgivningen arbetade ett högklassigt team som förgyllde produktionen i varje led. Här fanns t.ex ljudteknikerna Gösta Wiholm och Rune Persson, fotografen Bengt H Malmkvist och omslagsmakaren Stig Söderqvist.

I mitten av 50-talet inledde Metronome en parallell andra storhetsepok, med schlagermusik i ordets både vidaste och starkaste bemärkelse. På CD2 passerar exempelvis Owe Thörnqvist, Siw Malmkvist, Alice Babs, Anna-Lena Löfgren, Per Myrberg, Ann-Louise Hanson, Svante Thuresson och Family Four revy – i sällskap med bl.a Delta Rhythm Boys, Povel Ramel, Magnus & Brasse, Lill Lindfors… och Alpina Skidlandslaget, som inspirerade av Ingmar Stenmarks analys till sina sensationella framgångar i utförsbackarna glatt sjunger ”De ä bar å på åk!” (boxens utropstecken).
– Det viktiga var alltid att det skulle bli något särskilt, som Anders Burman själv uttrycker det när Nylin i ett av bokens kapitel hälsar på honom hemma i hans (musik)lägenhet på Söder för ett fördjupande samtal.

En ny guldålder och storhetsepok för Metronome inleddes på 60-talet, då man först blev ett hem för den svenska vistraditionen och förde arvet från Bellman vidare med bl.a Cornelis Vreeswijk och Fred Åkerström. Det förde i sin tur färden vidare till att Metronome med Pugh Rogefeldt la grunden till svensk rockmusik. Rock på svenska. Pughs Här kommer natten (för några år sedan framröstad som den näst bästa svenska rocklåten någonsin – efter Ebba Gröns Staten & kapitalet) inleder CD3 – och inledde på sin tid en era som ledde Metronome vidare in i 70-talet med såväl John Holm, Bernt Staf, Ola Magnell och Marie Bergman som Jojje Wadenius, Björn J:son Lindh och så småningom även Marie Fredrikssons första grupp Mamas barn ombord.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Lite roligt att man började ta in Vespa och bildade skivbolaget Metronome samma år (1950). Ett händelserikt år för familjen Bjerke.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

klinkhammer wrote:bl.a Delta Rhythm Boys
Image

finns även en singel med enbart bilden som omslagsfoto. de sitter på svenskreggade GL 57:or
Federico
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Ett inhouse projekt som inkluderar Delta Rhythm Boys OCH Vespa. Kan det bli coolare?
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
Post Reply