Denna helgen (12-14 mars) var det Västsvenska MC-Mässan 2010.
Om det är någon som har missat det men som bor i närheten så har de även öppet idag 14 mars 10:00 - 17:00, Nya Arenahallen i Halmstad.
Jag och en vän var där igår. Vad gäller typer av tvåhjulingar så fanns det mesta representerat. Scootrar, streethojar, sporthojar, cross/enduro/motard, Harley Davidsson, guldvingar. Sen var utbudet inom kategorierna kanske inte så stort.
Det fanns även en del hojar från klassisk racing. Samt hjälmar, mc kläder och en del krims krams.
Det värsta tycker jag var viasat folket.
- Vad har du för kanaler, vad har du för kanaler, VAD HAR DU FÖR KANALEEER?!?!
3 ställen stod de på och hoppa på folk hela tiden, man får springa förbi dem om man inte är intresserade av att installera 17 paraboler i lägenheten.
De hade även uppvisning i trialcykling som var kul att titta på ett tag. Var lite små grabbar som cykla runt, men även en tjej och någon vuxen kille. Den 'äldre' killen och tjejen var ganska duktiga.
Jag har själv tankar runt att köpa en tvåhjuling detta år, primärt för att pendla med, men om det blir lite extra rundor gör ju inget.
Mycket på mässan var hojar långt över 100 000kr strecket. Som en del sporthojar och BMW Adventure för runt 180 000 och någon goldwing för över 300 000.
Fanns lite scootrar också. Lite rimligare priser på de. Mestadels mopedscootrar, några 125:or och någon maxiscooter.
Jag tycker mässan var godkänd. Var kul att gå runt och titta, men var inte där hela dagen.
Jag provsatt lite olika hojar, man sitter ganska bra på de flesta standardhojar. Sen var det en utställare, båt och mopedhörnar som hade lite mopedscootrar. Bland annat hade de en blå Vespa. Vespa LX 50 tror jag det var. Den ser ganska bra ut. Jag provsatt den, den var bekväm. Nu är det ju inte riktigt samma sak att provsitta och provköra, men Vespan var faktiskt så bekväm att jag blev förvånad över hur bekväm den var.
Någon representant från båt och mopedhörnan sa att de skulle få in en del nya scootrar i slutet av månaden och att de skulle ha några för provkörning. Hoppas de kommer ha någon Vespa för provkörning för visst blev man nyfiken på den.
Om det var en LX 50 som jag tror det var och om de kommer få in sån för provkörning, men gärna vill ha något som man åtminstone kan hänga med trafiken på 70 vägar. Är det då bara acceleration och toppfart som skiljer en LX 50 och LX 125 ?
Mopeden är väl 2 takt och 125:an 4-takt? Så ljudet borde skilja en del? Mindre utrymme under sadeln om motorn är lite större?
Om man kan prova en LX 50 och tänka att 125:an är samma fast snabbare?
Någon annan som besökte mässan ?