Skjutsa ungar på v50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling

Skjutsa ungar på v50

Post by Bustamente »

Har en unge på 5 år som jag brukar få skjutsa på vespa 50'n ibland. Som läget är nu har jag vanlig sadel och pakethållare och han sitter framför mej på sadeln varvid jag får sitta halft på sadelns bakdel, halft på pakethållaren. Det funkar ok på mindre sträckor. Har hört att de ska sitta framför i den åldern eftersom man inte kan lita på förmågan att hålla i sej. Någon som har en bättre lösning så han skulle kunna hänga på på längre och lite snabbare sträckor?
Vespaboy
Nybörjare
Nybörjare

Post by Vespaboy »

Precis, det där funka bra korta sträckor, som sagt. Jag har även provat en italiensk familjevariant med två barn stående på durken. Gick det också.

Men vad tycker "lagens långa arm" om att skjutsa på moped överhuvudtaget? Vet nån?
Jakob
Nybörjare
Nybörjare

Post by Jakob »

Lagen säger såhär om de nya mopedklasserna. Borde vara något liknande för de gamla klasseringarna.

Klass I:
Du får inte skjutsa fler passagerare än mopeden är byggd för.

Klass II:
Du får inte skjutsa fler passagerare än mopeden är byggd för. Men om det finns ekerskydd och lämpliga säten får du skjutsa:
a) ett barn under 10 år
b) två barn under sex år, om du själv fyllt 18 år.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Små barn kör man ju bäst i en vanlig cykelbarnstol av plast som man sätter på pakethållaren bak på Vespa 50. Till Vespor med långsadel finns ett motsvarande "ryggstöd" som man fäster runt sadeln och som bör kunna funka även med lite större barn.

Själv har jag kört barn till dagis kortare sträckor och då hade jag dem framför mig, mellan armarna, med deras armar på styret och självfallet med riktig hjälm i storlek XS. Att lägga upp sin egen MC-hjälm på hyllan på dagis är högstatus kan jag meddela, åtminstone var det så för typ 15 år sedan.

Jag körde på lugna gator med lite trafik och mycket sakta och försiktigt men det kändes aldrig riktigt bra. Jag hade aldrig gjort det i rusningstrafik i centrala Göteborg. Och när barnen kom upp i skolåldern fick de flytta bakom mig i normal passagerarposition. Jag vet inte om det faktiskt är säkrare men det känns åtminstone så.

Take care
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
Vespaboy
Nybörjare
Nybörjare

Post by Vespaboy »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Att lägga upp sin egen MC-hjälm på hyllan på dagis är högstatus kan jag meddela, åtminstone var det så för typ 15 år sedan.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bara det att ens pappa dyker upp med en "riktig" Vespa är status. Dessutom impar man på fröknarna! :-)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Icke blott pappor. I Göteborg syns även tjejerna i Babes Scooter Club med kottar bak på sina Vespor.
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
Mr Barba
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mr Barba »

[quote]<i>Originally posted by jencla</i>
<br />Små barn kör man ju bäst i en vanlig cykelbarnstol av plast som man sätter på pakethållaren bak på Vespa 50. Till Vespor med långsadel finns ett motsvarande "ryggstöd" som man fäster runt sadeln och som bör kunna funka även med lite större barn.

Vilken typ av barnsadel menar du då? En vanlig standard, för cyklar, är ju liksom för smal för att passa över pakethållaren på V50, eller? Eller menar du kanske att man monterar den utan själva pakethållaren, på själva "lastramen" eller? Vore gött att kunna skjutsa lillkillen till dagis och samtidigt impa rejält på alla dagisfröknar....:P
musselbugg
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by musselbugg »

jag bumpar denna lite då jag står inför samma problem!
har en v50 utan ngt mer än en singelsadel,hur ska Maya 4 sitta säkert och komfortabelt?tips på infästningar eller sådana tips vore trevligt.
Harriet!:
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

att ha barnet framför sig kan vara lite dumt om man måste bromsa hårt, huvud,haka eller bröst slår i styret. en en crosshjälm med hakbåge kan vara lösningen.

vill man ha barnsadel kan det vara värt att ta en sväng på loppis och andrahandsbutiker, det finns gott om gamla rex-barnsitsar för femtiolappen, kolla avståndet från sittdyna till fot, det är lite olika, har man en med långt avstånd kan det krävas något som bygger upp mellan vespans sadel och barnsitsen.
Federico
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Här är ett par exempel, NOS-stolen på Eliten är kanske inte så lätt att hitta, men så'na där Rex-plaststolar finns ju som sagt överallt. De är böjliga och flexibla, och förhållandevis lätta att få ordentligt fast. Använd små spännband, bara. Inte så snygga stolar, förstås, men de funkar svinbra.
Image
Image
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
janove
Entusiast
Entusiast

Post by janove »

Det jeg tenker på her er at det er en sak og feste et barne sete på scooter, men hva skjer hvis du krasjer?

Et barn som er fast spendt "slider" videre på asfalten..........

Greit at dagis frøknarna synes at dette er tufft å så videre men....
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

janove wrote:Det jeg tenker på her er at det er en sak og feste et barne sete på scooter, men hva skjer hvis du krasjer?

Et barn som er fast spendt "slider" videre på asfalten..........

Greit at dagis frøknarna synes at dette er tufft å så videre men....
skjutsar man barn som är så små att de måste spännas fast så kör man väl inte i speciellt hög fart heller, så skillnaden mot att ha barnet fastspänt på cykel kan inte vara så stor. men visst, har man otur och krockar eller ramlar finns alltid risken för allvarliga skador, det gäller ju även om man cyklar med barn, skillnaden är väl att cykelhjälm är sämre än moppehjälm.
Federico
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Och när de är stora nog att förstå att det är bra att sitta still i stolen och hålla sig fast, då använder man förstås inga remmar. I den där stolen som fästs runt limpsadeln är de väl aldrig fastspända, är det inte den vuxna ridern som utgör säkringen framåt?
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jag har hört att barn under en viss ålder inte har halsmusklerna tillräckligt utvecklade för att bära upp en tung störthjälm, då ökar istället skaderisken med en hjälm.
Nån som känner igen det resonemanget?? :-?
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Ja, barn bör ha cykelhjälm i stället för mc hjälm. Skulle själv inte vilja ha en hjälm som väger typ 6kg på skallen.
musselbugg
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by musselbugg »

jag som då är något mer än måttligt rädd om min lilla vespa skulle inte vilja ha grusiga skor direkt på moppen,kanske en filt och lite spännband skulle funka :lol:
Harriet!:
vespa 50 R från 74
kghia
Nybörjare
Nybörjare

Post by kghia »

Bifogar en länk till min egna konstruktion som finns lite längre ner på sidan.
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... c&start=15
Primavera -66, Touring -58, Karmann Ghia -60

Magnus
musselbugg
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by musselbugg »

hade jag haft kunskap och svets så hade jag gjort som du!
är den fastskruvad i tankskruvarna eller vad det heter?
Harriet!:
vespa 50 R från 74
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:Jag har hört att barn under en viss ålder inte har halsmusklerna tillräckligt utvecklade för att bära upp en tung störthjälm, då ökar istället skaderisken med en hjälm.
Nån som känner igen det resonemanget?? :-?
så är det helt säkert. men det finns skidhjälmar och "lekhjälmar" som är lätta som en cykelhjälm men har en båge framför hakan, en sådan är garanterat bättre än cykelhjälm.
Federico
Johnny Handsome
Nybörjare
Nybörjare

Post by Johnny Handsome »

Tänk på att dom små liven absolut inte får vara fastspända, då får dom moppen över sig när du klotar runt. Grannen gjorde en smart barnsadel åt mig, bekvämt ryggstöd och armstöd som gör att skitungen kan somna utan att ramla av.

Finns lite bilder i "medlemmarnas bilder" på vår road trip. Sonen hade en skidhjälm då, funkade väl bra. Nu är han sex år och har fått en riktig barnhjälm. Den billigaste Hjula-grejen var bäst i test...
Post Reply