Montera ihop blockhalvor - tips

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Post Reply
madoc
Entusiast
Entusiast

Montera ihop blockhalvor - tips

Post by madoc »

Att montera vevlagren på vevaxeln och få ihop blockhalvorna var inte så lätt för en novis. Jag sökte hjälp att montera blockhalvor på forumet och fick tips om denna:
Image

....Och löste det så här (för ett par tior):
Image

Image

Lång gängad mutter, gängstång, rör, bricka och mutter. Hittade ett rör som var perfekt (innerdiameter på 21 mm - och kan användas på båda sidor), sågade av ca 8,5 cm (inte så noga) men var noga med att änden på röret var vinkelrät. Det var buslätt att "dra ut" vevaxeln genom att skruva in muttern (och därmed röret) med mothåll mot inre lagerbanan.

Återigen - säkert basic för alla rävar, men det kanske alltid kan hjälpa någon....

/M
discohed
Nybörjare
Nybörjare

Post by discohed »

Vad sägs om att lägga blockhalvorna i ugnen och vevpartiet med lager och allt i frysen. Sen är det väl bara att droppa in allt på plats.
madoc
Entusiast
Entusiast

Hur varmt?

Post by madoc »

"Pådragaren" var otroligt lättjobbad. Ugnen funkar säkert också - hur varmt? Man vill ju inte att det skall börja ryka om gummit...
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Johnny Sthlm »

Jag bytte lager på min i höstas, det gick förvånansvärt bra utan att frysa eller värma,
knackade försiktigt lagrena på plats och inget gummi (packboxar) förstörda.
Jag kanske hade tur men fick känslan av att det inte alls måste frysas/värmas.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Jag köpte SIP verktyget och var inte imponerad, urusla gängor som passade dåligt och som man fick grada upp.

Vilken gänga hade du på stången och skarvstycket?

mvh/HB
madoc
Entusiast
Entusiast

M8, M10

Post by madoc »

Köpte "långa muttrar" - kommer inte ihåg vad de kallas, som skruvas så att halva går på veven och halva över gängstången. Plockade på mig M6, M8, M10 och M12 när jag ändå var i farten. En gängstång till varje och lite brickor. Tror det var M10 som passade (på bilden). Men smidigt blev det. Det lite luriga kan väl vara att hitta ett rör som passar på inre lagerbanan. /M
Post Reply