Är det någon som lossat muttern på bensinkranen med en sådan här?
Borde funka i teorin (dvs. behöver nödvändigtvis inte fungera överhuvudtaget) eftersom den är tänkt att lossa muttrar i samma situation som bensinkranens. Lite billigare än specialverktyget för muttern. Finns på Fultema.
Gjorde slag i saken och köpte verktyget. På grund av en blandning mellan nyfikenhet och snålhet. Det visade sig att det fungerade utmärkt efter lite trixande när det gällde att manövrera det på rätt plats. Muttern på kranen satt som berget, men den lossnade till slut. Eftersom denna nyckeln inte är fast skulle jag kanske däremot inte rekommendera den till gravt fastrostade eller slitna muttrar.
LIJ wrote:Gjorde slag i saken och köpte verktyget. På grund av en blandning mellan nyfikenhet och snålhet. Det visade sig att det fungerade utmärkt efter lite trixande när det gällde att manövrera det på rätt plats. Muttern på kranen satt som berget, men den lossnade till slut. Eftersom denna nyckeln inte är fast skulle jag kanske däremot inte rekommendera den till gravt fastrostade eller slitna muttrar.
Om nån är intresserad...
snålhet? hur dyr är en riktig nyckel?
hur fungerar alternativet när det gäller att skruva dit muttern igen?
Nja, förtjänsten är väl kanske marginell. Har dock inte hittat en reguljär bensinkransnyckel för 89 spänn (som imitatören från Biltema gick på). Så pengarna man sparar kanske räcker till en pizza eller två. Eller semlor till hela familjen. Det hade emellertid kunnat bli den typen av dumsnålhet som sen innebär att man ändå måste köpa det riktiga verktyget.
Vad gäller återmonteringen av bensinkranen har vi ännu inte kommit så långt. Återkommer med en rapport.
Nja, förtjänsten är väl kanske marginell. Har dock inte hittat en reguljär bensinkransnyckel för 89 spänn (som imitatören från Biltema gick på). Så pengarna man sparar kanske räcker till en pizza eller två. Eller semlor till hela familjen. Det hade emellertid kunnat bli den typen av dumsnålhet som sen innebär att man ändå måste köpa det riktiga verktyget.
Vad gäller återmonteringen av bensinkranen har vi ännu inte kommit så långt. Återkommer med en rapport.
att spara en hundrig är ju bra om verktyget fungerar som det ska, jag har själv aldrig behövt köpa en nyckel då jag fick med en på köpet med min första vespa, därav frågan om prisskillnad.
Fredde wrote:Det bör väl bara vara att "vända" den åt andra hållet och dra åt, ser ut som att den är ledad där nere.
Men en vanlig "kråkfot" borde väl också funka.
Bara att vända och dra när man ska dra åt det sista, men det kluriga (tycker i alla fall jag) är att få muttern rätt på gängan, där kan originalverktyget ha en fördel att den är fast och håller i muttern på ett bättre sätt?
Ja, den är ledad nedtill för att kunna vändas för att dra åt andra hållet. En kråkfot bör också fungera. Jag har dock inte lyckats hitta en lös kråkfot i storlek 32 till något billigt pris. De säljs gärna i satser som lutar vid 21 eller 22 eller nått sånt.
LIJ wrote:9,99 pund + 4 pund i frakt = 151 kr. Verktyget från Biltema 89 kr
151-89=62 kr (att spendera på en pizza!)
Sen kanske man inte kan kalla 151 kr för dyrt. Och de flesta har nog råd med 151 kr OCH en pizza. Men ibland vill man vara sparsam...
Sparsamhet kan ibland kosta mer i slutet, men nyfikenhet att testa alternativ är väl aldrig fel så länge man inte misslyckas och förstör något, då blir det dyrt (talar av egen erfarenhet)
Jag skulle ändå vilja säga, något man lärt sig genom åren är att det inte finns bättre alternativ till specialverktygen, men är man duktig så går det naturligtvis att tillverka egna kopior av dem.
Jag skulle ändå vilja säga, något man lärt sig genom åren är att det inte finns bättre alternativ till specialverktygen
Är av samma uppfattning efter att ha mekat en hel del med moderna cyklar, där specialverktygen har börjat blomma upp som snödroppar om våren. Det är bara så trist att köpa ett verktyg som bara går att använda till en grej. Det blir lite som en popcornmaskin...
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Jag skulle ändå vilja säga, något man lärt sig genom åren är att det inte finns bättre alternativ till specialverktygen
Är av samma uppfattning efter att ha mekat en hel del med moderna cyklar, där specialverktygen har börjat blomma upp som snödroppar om våren. Det är bara så trist att köpa ett verktyg som bara går att använda till en grej. Det blir lite som en popcornmaskin...
he he!
tvärt om här, jag tycker att det är kul med massor av olika verktyg och maskiner.
Då är bensinkranen återmonterad. Precis som Federico påpekade så var det svåra att få muttern rätt i gängan. Det är säkert alla som monterat en bensinkran väl medvetna om, men för en förstagångs bensinkransåtermonterare som undertecknad är var jag inte beredd på den äktenskapssplittrande upplevelse det var. Tålamod var nyckelordet i denna process.
Det var svårt att använda biltemaverktyget för att hålla muttern eftersom det krävdes mänskliga fingrars känslighet att få det rätt. Jag kan tänka mig att det fasta specialverktyget varit snäppet bättre men inte bra på detta. Metoden som fungerade var att peta muttern rätt med en lång skruvmejsel medan handen som höll bensinkranen hjälpte till att hitta rätt. Det var här tålamodet kom in, men efter många försök och lite tur hamnade muttern rätt. Sen kunde man "spinna" på muttern genom att fippla runt den med skruvmejseln. Verktyget från Biltema fungerade utmärkt att dra åt den sista biten.
Summa summarum: Kranmutternyckeln från Biltema fungerade men specialverktyget kan vara lite effektivare. Oavsett alternativ verkar dock tålamod vara det viktigaste verktyget i det här momentet...
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång