En lambretta som vägrar starta när den blir varm...

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
DeNNis
Drömmare
Drömmare

En lambretta som vägrar starta när den blir varm...

Post by DeNNis »

Hej

Jag har en Lambretta TV 175 serie II som vägrar starta när den blivit riktigt varmkörd. I övrigt går motorn som en klocka. Är det någon som har egna erfarenheter av detta och framförallt kanske några tips hur man löser problemet?

Jag har verkligen gått igenom alla tänkbara fel som jag kan komma på. Senast bytte jag tändspole och kondensator men utan någon framgång.

Jag är väldigt tacksam för goda råd speciellt nu när solen äntligen börjat titta fram! :D

/Dennis
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: En lambretta som vägrar starta när den blir varm...

Post by Hedge »

Om du redan bytt tändspole och konding, så skulle jag fortsätta felsökningen på tändplattan. Kolla brytaravstånd, motstånd i spolarna (när den är varm), slitage på brytarna etc. Verkar det OK, är det nog bäst att kolla hur det står till med kolvringarna. Är de ordentligt slitna, så kommer kompet minska dramatiskt när motorn blir uppvärmd, vilket leder till att den blir svårstartad.

Har själv haft samma problem, då med elektroniskt tändsystem. Visade sig att kolvringarna var helt slut.

/G
DeNNis wrote:Hej

Jag har en Lambretta TV 175 serie II som vägrar starta när den blivit riktigt varmkörd. I övrigt går motorn som en klocka. Är det någon som har egna erfarenheter av detta och framförallt kanske några tips hur man löser problemet?

Jag har verkligen gått igenom alla tänkbara fel som jag kan komma på. Senast bytte jag tändspole och kondensator men utan någon framgång.

Jag är väldigt tacksam för goda råd speciellt nu när solen äntligen börjat titta fram! :D

/Dennis
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
DeNNis
Drömmare
Drömmare

Post by DeNNis »

Tack för tipset!

Just brytarna har jag ordning på men finns det något bra sätt att mäta hur min primärspole mår?

Någon som vet vilka riktvärden som gäller för min lambrettamodell? Eller var man kan hitta en ny eller en schysst begangnad?
Post Reply