obefintligt Chassinummer

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

obefintligt Chassinummer

Post by Johnny Sthlm »

Hej
Jag råkade ut för ett litet problem
Jag köpte en Gtr 76:a i höstas
Säljaren som verkade seriös sa att motorn behövde renoveras pga slitna packboxar.
Jag köpte den med väldigt snabb affär i höstmörkret, fick kvitto på det också.
Efter att ha renoverat motorn och fixat allt som behövde fixas så besiktigade jag den idag.
Men fick nedslag på att chassinummret inte hittades och en regbesiktning med identitetsutredning behöver göras
Vi letade där det ska finnas men det finns verkligen inte.
Chassinummret på mina regpapper stämmer med årsmodell och modell på Vespan VNL2T138601 Som säger att det är en 75:a Gtr men det förvånar mig inte eftersom årsmodellerna kunde skilja lite i bilregistret
Däremot så är motorn en 72:a enligt scooterhelp vilket jag tycker verkar lite skumt. VNL2M119861

Vad ska jag göra nu för att få ett ramnummer på den? Har någon råkat ut för det här?

Färgen, kubik och årsmodell på Vepsan verkar stämma med mina papper och jag tror det är rätt papper till rätt hoj.
Förra ägaren har haft den i 18 år och besiktigat den varje år
Jag har inte pratat med honom än men ska ringa honom imorgon.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: obefintligt Chassinummer

Post by Hedge »

Ramnumret sitter strax bakom motorn, ovanför kåpfästeshålet. C:a 25 cm rakt ovanför växelboxen/oljepåfyllningen.

Har någon lackerat om hojen, så kan numret vara dolt av färgen. En försiktig skrapning av lacken borde avslöja om det gömmer sig under färgen.

Mvh

Guran
Johnny Sthlm wrote:Hej
Säljaren som verkade seriös sa att motorn behövde renoveras pga slitna packboxar.
Efter att ha renoverat motorn och fixat allt som behövde fixas så besiktigade jag den idag.
Men fick nedslag på att chassinummret inte hittades och en regbesiktning med identitetsutredning behöver göras
Chassinummret på mina regpapper stämmer med årsmodell och modell på Vespan VNL2T138601 Som säger att det är en 75:a Gtr men det förvånar mig inte eftersom årsmodellerna kunde skilja lite i bilregistret
Däremot så är motorn en 72:a enligt scooterhelp vilket jag tycker verkar lite skumt. VNL2M119861

Vad ska jag göra nu för att få ett ramnummer på den? Har någon råkat ut för det här?

Färgen, kubik och årsmodell på Vepsan verkar stämma med mina papper och jag tror det är rätt papper till rätt hoj.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Hmmm!
Undrar om inte GTr har ramnumret på samma ställe som Sprinten.
Dvs under vänstra sidkåpan på chassiet. Det kan ibland vara knöligt att
se den eftersom gummilisten kan ligga över.
Alltså under "handsfackskåpan".

// K

(Har själv ägt en GTr men det var väldigt länge sedan så jag är inte 100, men nästan).
Hedge wrote:Ramnumret sitter strax bakom motorn, ovanför kåpfästeshålet. C:a 25 cm rakt ovanför växelboxen/oljepåfyllningen.

Har någon lackerat om hojen, så kan numret vara dolt av färgen. En försiktig skrapning av lacken borde avslöja om det gömmer sig under färgen.

Mvh

Guran
Johnny Sthlm wrote:Hej

Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Stämmer, under vänsterkåpan.
De här kanske man skulle skicka till bilprovningen, eller "host", kanske inte ändå...

Image

/P
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Johnny Sthlm »

Tack, den satt på vänster sida i underkant
Scooterhelp visar ju högersida så det va inte så mycket till hjälp ;-)
Ringde besiktningsstationen också och de va beredda på att göra om besiktningen så slipper regbes med.

Tack ska ni ha!
Last edited by Johnny Sthlm on Tue 11 Jan 2011, 23:30, edited 1 time in total.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Sen kommentar angående att chassinummer och motornummer visar olika årtal.

Jag har samma på min GTR. Den är en 74:a men enligt Scooterhelp är motorn en 71:a. Tänkte att det säkert kunde vara så, men enligt en kille på Scooterbbs.com som heter Luigi så stämmer inte Scooterhelps motornummer. Enligt honom är även min motor en 74:a

Vet inte vem som har rätt dock...
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Johnny Sthlm »

Tänkte bara avsluta tråden med att skriva:

Jag ringde besiktningstationen dagen efter och påpekade att jag inte ville regbesiktiga vespan pga att deras personal inte hittade chassinummret.
Vi kom överens om att stryka regbesiktningen om jag kom ner direkt och visade upp vespan igen. Ibland löser sig jobbiga problem rätt enkelt.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Post Reply