Monterat kopplingen fel

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Rickard
Entusiast
Entusiast

Monterat kopplingen fel

Post by Rickard »

Ja som rubriken låter har jag ikväll satt i en starkare fjäder i kopplingen. Men jag var lite ovaksam på i vilket läge som metallkransen som fjädern står i satt monterad...

Så nu stämmer inte krysskilens placering med metallkransen, eller snarare sagt lamellernas läge. Så jag gav upp för ikväll.

Är det någon som vet/kan beskriva lite lätt hur det skall vara? Visst det går ju att komprimera ihop fjädern och snurra kransen för att hitta rätt läge, men det finns typ 7-8 lägen att välja på :/
Vespa 50/N -71
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Tänker jag fel om jag säger att det inte är något problem?

Är det inte bara att dra runt motorn med kicken tills du har rätt "linje"?
Så länge du inte har dragit fast bulten på kopplingen (julgransaxeln) så funkar väl detta?

Jag ber om ursäkt om detta inte funkar, då det var ett helt år sedan jag splitade min smallframe-motor ;)
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Håller med dig Wanten, det ska inte vara några problem. Tryck ner kicken försiktigt så axeln hamnar i rätt läge.

Var försiktig dock så att du inte tappar krysskilen in i motorn!
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Är det så enkelt att fixa :D
Måste hem och testa ikväll, jag återkommer med resultat!

TACK
Vespa 50/N -71
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Lägg scootern på sidan så riskerar du inte att tappa krysskilen in i motorn...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

calle wrote:Lägg scootern på sidan så riskerar du inte att tappa krysskilen in i motorn...
Aldrig! Då riskerar jag ju att repa lacken :wink:
Nej den står så fint uppallad på golvet, och så får det bli. Krysskilen är redan bortplockad och jag sätter en klick fett på den vid monteringen igen. Igår blev det tyvärr inget meckande, så jag fick istället lägga upp taktiken i huvudet först.

Angående taktik, provade att spela curling igår för första gången. Nu inser man har skickliga våra svenska lag är, för lätt är det inte :roll:
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Nu funkar kopplingen igen :D
Alla skivor låg inte i exakt rätt linje, någon stack ut några tiondelar mer än andra så det var därför jag inte fick ihop det. Och helt rätt, det gick att snurra på det stora drevet så att jag hittade rätt ställe för krysskilen. Men det var mycket trixande innan jag hade fått alla skivor på rätt position så att krysskilen passade. Men nu jäklar!
Vespa 50/N -71
Post Reply