Vad beror groparna på?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Vad beror groparna på?

Post by colsson »

På de gamla Sachs motorer jag har skruvat på så har nästan samtliga haft dessa "frätskador" det ser ut som rostskador men det är det inte. Ej heller är det porer i gjutgods. Snanare nån form av frätskada!? Kan de bero på gamla tiders dåliga oljor? Dessa bilder tog jag ikväll på Crescentens kopplingsdelar samt inuti motorn. Det finns ganska gott om gropar som ni kan se.
Nån som har en aning vad det beror på?

Image
Image
Image
/ Christian
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Vad beror groparna på?

Post by Federico »

Galvanisk korrosion?
Federico
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Har hört att gammal använd olja blir sur (ph<7) , det skulle kunna förklara varför det frätt. Läste att man ska inte vinterförvara motorn med gammal olja utan byta innan man parkerar den för vintern - just för att slippa frätandet.

/HB
User avatar
jings
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Kallax

Post by jings »

Gjutgodset i gamla Sachsmotorer är känt för attt fräta sönder. Vet inte vad det beror på men det kan vara något i legeringen som ej tål olja. Har själv haft problem med detta på en motor, frätskadorna var så stora att det blev hål under kopplingskorgen.

/Janne
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Ja, jag tror också att det blir nån form av frätskada. Kan ju vara nåt ämne i metalllegeringen som reagerade med gamla tiders oljor.
/ Christian
Post Reply