På de gamla Sachs motorer jag har skruvat på så har nästan samtliga haft dessa "frätskador" det ser ut som rostskador men det är det inte. Ej heller är det porer i gjutgods. Snanare nån form av frätskada!? Kan de bero på gamla tiders dåliga oljor? Dessa bilder tog jag ikväll på Crescentens kopplingsdelar samt inuti motorn. Det finns ganska gott om gropar som ni kan se.
Nån som har en aning vad det beror på?
Har hört att gammal använd olja blir sur (ph<7) , det skulle kunna förklara varför det frätt. Läste att man ska inte vinterförvara motorn med gammal olja utan byta innan man parkerar den för vintern - just för att slippa frätandet.
Gjutgodset i gamla Sachsmotorer är känt för attt fräta sönder. Vet inte vad det beror på men det kan vara något i legeringen som ej tål olja. Har själv haft problem med detta på en motor, frätskadorna var så stora att det blev hål under kopplingskorgen.