Motorn full av bensin....har jag blåst packboxarna? (FIXAT)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling

Motorn full av bensin....har jag blåst packboxarna? (FIXAT)

Post by Bluesman »

Ställde av/in V50:an i november. Har inget kranvred (det har gömt sej nånstans) och glömde gå ner o stänga kranen medelst verktyg.

Och nu, såklart...första kicken...besynnerligt hård, kicken orkar inte dra runt motorn ett helt varv.

Och dumjäveln (undertecknad) FORTSÄTTER att försöka kicka/springa igång den. Inget resultat, mer än att det känns som om motorn inte vill gå runt ett helt varv, liksom, utom i undantagsfall.

Återkommer med verktyg, sprätter ut tändstiftet, kickar runt...och det sprutar formligen bensin ur hålet. En kaffekopp, eller så.

Och självklart tänder det lilla livet till sist. Med obscen tomgångsinställning, och efter renföring av förgasare o munstycken. Men..hon orkar inget. Inget, alltså. Släpp upp kopplingen och motorn bara dör. Och bara extremt hög tomgång funkar.

Jag har blåst packboxar, inte sant? Dom är hyfsat nya...men dom går inte att "peta rätt" igen, antar jag, när dom väl har "kantrat"?

Snälla Gud, ge mej ett förstånd i nästa liv...

Tips? Dela motorn, i med nytt?

/Richard
Last edited by Bluesman on Fri 12 Mar 2010, 00:06, edited 1 time in total.
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Inte kul när det blir så här :cry:
Ge inte upp än, bensinen var ju i vevhus och förbränningsrum, det tyder på att nålventilen i förgasaren läker. Mycket bättre, det är ju enkelt att fixa.

Byt olja i växellåda och kolla om den lukter bensin (eller är mycket mer än c:a 2 dl) då är det dags att misstänka packboxarna.

Lycka till
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Oki..kollar upp det imorron. Den får stå o torka upp utan bensintillförsel inatt, så ser vi om den skärper sej imorron. Har blåst ur förbränningsrummet med tryckluft, men..det är väl översurt överallt ett tag. Tack för supporten så långt.

/R (idiot)
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hmmm, det slog mej att du kan ha "flyttat" svänghjulet om det inte varit riktigt ordentligt fastdraget. Det blir då krysskilen som får ta smällen när svänghjulet vill runt men kolven inte vill.
Går den riktigt dåligt så kolla att kilen verkligen är kvar (och hel).
Den håller inte speciellt bra (den SKA gå av för att skydda bl.a veven) om det blir tvärstopp för kolven.

I övrigt så LYCKA TILL.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Ja, det där slog mej också, den visar liksom upp alla symptom på fel inställd tändning. Också. Jaja. Tar det imorron, idag blev det mest SQL Server-pyssel. Tack för input!

/R
Hälsningar
/R
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Imorron tänkte jag dra hem liket. Packboxar etc har kommit från EM (eloge för supersnabb leverans!), så det är väl läge att börja felsöka.

Woodstock tipsade mej som hastigast om att jag faktiskt KAN dela motorn utan att ta ur den, resp demontera vajrarna. Nån med fler handfasta tips kring detta? Ramen måste väl höjas rätt rejält för att det ska funka - hur vingligt blir det? Nåra extraknep jag kan ta till?

Så..av med svänghjul o tändplatta, bort med cyllen, dela halvorna, låta julgran etc sitta kvar, lossa primärdrevets mutter, ut med veven, byta packboxarna (fetta in "läpparna") och krysskilen (oavsett om den ser hel ut eller ej, den MÅSTE ha fått stryk av det höga kompet)..torka rent, sätta ihop, ställa tändningen - och that´s it?

Tips o trix välkomna, som sagt.

Edit: ja, och jag ber en bön att veven släpper snällt från lagren (som byttes för ett år/20 mil sedan)..

/R
Hälsningar
/R
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Bluesman wrote:Woodstock tipsade mej som hastigast om att jag faktiskt KAN dela motorn utan att ta ur den, resp demontera vajrarna. Nån med fler handfasta tips kring detta? Ramen måste väl höjas rätt rejält för att det ska funka - hur vingligt blir det? Nåra extraknep jag kan ta till?
Helt klart kan man det, själv föredrar jag att låta motorn sitta i karossen.
Du behöver få upp scootern ganska högt, börja med att demontera ljuddämpare och demontera förgasaren från insugningsröret
Ställ sedan upp vespan så att det är fritt under motorn på något sätt,
Du kan ställa den på något under golvet som en dansk 30ölsback på högkant, kontorsstol, ett par/tre pelarbockar, en parkbänk utan ryggstöd (har testat motorrivning i Tyskland på det sättet), en vespalyft, en gaffeltruck etc.

När du fått upp scootern i luften, lossa då stötdämparbulten och motorn kan vaggas ut för att ge full tillgång till din renovering.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Behöver jag demontera bakre navet alls? Bra om så lite som möjligt måste demonteras, ju. /R
Hälsningar
/R
Woodstock

Post by Woodstock »

Bluesman wrote:Behöver jag demontera bakre navet alls? Bra om så lite som möjligt måste demonteras, ju. /R
Ja, men det är inte särskilt jobbigt: ta loss centrum-muttern och lyft bort bromstrumman tillsammans med hjulet. Lossa de tre muttrarna som sitter innanför bromsbackarna och lyft av bromsskölden och låt den hänga kvar i bromswiren vid sidan om motorn (du behöver alltså inte ta bort vare sig bromsbackar eller bromswire).

Lycka till!

Mvh

/ Fredrik
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Puh...ibland har man svintur. Oljan luktade inte alls bensin, den var snarare riktigt fräsch och fortfarande genomskinlig - inte konstigt efter så få körda mil sedan motorrenoveringen.

Inga tecken på sprängda packboxar när jag lyft svänghjulet. Däremot...en avklippt krysskil. Så..efter att ha bytt den och dragit svänghjulet utav helvete så funkar denna V50 igen, efter ett par-tre timmars lojt meckande. Och är numera återbördad till sin ägarinna som borde vara hyfsat glad för att ha en fungerande moppe igen - våren är ju snart här.

Slutet gott, allting gott. Tack för hjälpen, alla goa proffs.

/R
Hälsningar
/R
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Va bra att det bara var krysskilen. :D
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57