Trim till Primavera som funkar utan byte av vev

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Nej, det har jag inte, men du borde nog fixa det med de där bilderna,inte är det så noga, stället blir precis så fint som du vill att det blir. Det är bara att komma igång, räcker med en sticksåg och skruvdragare.

Annars kan man ju köpa

http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... d+SIP.aspx
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Ibland är det bra att spara på saker. Hade en stor skiva formplywood liggande på vinden så nu är träbitarna tillkapade. Idag skall det inhandlas vinkeljärn och skruv, sen är förhoppningsvis stället klart. Dock inte lika snyggt som ditt!
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Nu är motorn avplockad. Fick dock höra idag att tändningen i den nyare motorn som sitter i Primaveror med kantig framlampa och blinkers ligger i serie med baklampan. Betyder det att jag inte kan få gnista om jag provar att starta den nu när den sitter i stället?

Någon som har någon erfarenhet?
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Borde nog fungera ändå, kopplar röda från statorn till röda från spolen, om ja minns rätt.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Andréas wrote:Nu är motorn avplockad. Fick dock höra idag att tändningen i den nyare motorn som sitter i Primaveror med kantig framlampa och blinkers ligger i serie med baklampan. Betyder det att jag inte kan få gnista om jag provar att starta den nu när den sitter i stället?

Någon som har någon erfarenhet?
Hej, du behöver jorda den blå kabeln för att få gnista, alltså koppla den blå från motorn tillsammans med en av de svarta från motorn och röd till tändspole.
Matningen till tändningen och bromsljuset ligger i serie.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

calle wrote:
Hej, du behöver jorda den blå kabeln för att få gnista, alltså koppla den blå från motorn tillsammans med en av de svarta från motorn och röd till tändspole.
Matningen till tändningen och bromsljuset ligger i serie.
Hmmm...nu vet jag inte riktigt om jag hänger med. Ska jag koppla ihop den blåa med den svarta och röda paralellt menar du?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

God morgon!

Den röda skall bara kopplas till den yttre tändspolen

Den blå och den svarta skall kopplas ihop. (alltså jorda den blå)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Okej, nu ska vi se här. Till den ytter tändspolen går en kabel in i spolen, en vit kabel jordar och en går ut från spolen (tändkabeln till tändstiftet). Jag utgår ifrån att röd skall kopplas till den ingående kabeln?
Post Reply