Tips på bra kromputsmedel?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
colsson
Lärling
Lärling

Tips på bra kromputsmedel?

Post by colsson »

Någon som kan tipsa om ett bra kromputsmedel som inte slipar och sliter på kromet lika mycket som autosol gör?
/ Christian
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena,
använder detta:
http://www.mothers.com/02_products/05208_b.html
mest bara för att det finns på butiken runt hörnet och så låter ju 'mammas krom polish' tryggt :)
Men annars vanligt bilvax brukar funka fint om du inte hittar specifikt för krom.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Autosol slipar, men inte mycket. Jag använder det för att polera plast, såsom mobiltelefondisplayer (ej touchscreen).

Alternativet är den klassiska polertrissan med polervax.
Ett betydligt mildare alternativ är lackrengörning som Simoniz liquid cleaner.
Go classic, not plastic
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Jag kör med Meguiars All Metal Polysh (nej, jag har inte skrivit fel - de stavar det faktiskt så). Funkar bra och är betydligt skonsammare än ex Autosol. Luktar ruggigt gott också!
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Autosol slipar faktiskt ganska mycket. Polerar man på tunn, billig krom så gör man det inte så många gånger... för att inte tala om lampreflektorer.. :roll:
Tack för tipsen! Ska testa något av medlen!
/ Christian
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Det handlar väl ganska mycket om att anpassa poleringsmetoden och produktvalet efter behoven.

Jämför detta med vanlig tvätt i tvättmaskin, man kör ju aldrig samma program och tvättmedel för allt. Svårt nedsmutsat kanske kräver 90grader och tuffare tvättmedel en gång för att bli vitt igen, sedan behöver man ju inte köra det varje gång då textilen snabbt kommer att ätas upp. Handlar det om finare plagg (läs, reflektorn) så ska de kanske bara köras på handtvätt.

för att hålla kromet blankt så behöver man ju inte köra autosol efter varje gång man tvättar scootern...
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det svenska medlet POL (finns på Järnia och Biltema) är ett bra medel. Slipar inte så hårt som Autosol.

/G
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply