Montera Benskjölds lister
Montera Benskjölds lister
Da håller jeg på og ska montere sammen min touring og prøver å få satt på crom listerna på benskjölden. Dette ser jeg som en utmaning så lenge jeg inte vil repa upp området. Någon med goda råd på hur jag borde gå fram?
Vespa Primavera 1982
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Vespa Touring 1962
Zündapp bella r154 1958
Yamaha Fazer 600
Hei,
Federicos tips från tidigare
Federicos tips från tidigare
Federico wrote:börja med att mäta ut mitten på listen och kolla att det stämmer mot mitten på scootern, stämmer inte detta kommer listen att gå ner olika långt på sidorna. Jag fick en gång justera genom att kapa 5-10mm på ena sidan, men har också monterat lister som varit 100% symetriskaprimmy73 wrote:Gokväll,
Jag kommer att intallera sköldlisten på Primaveran i helgen.
Har aldrig gjort det tidigare. Har ni någo tips åt mig? Så jag undviker nybörjar misstag. Listen är aluminium och får låna det rätta verktyget.
Tack
Nicklas
sedan när du börjar montera kan man använda två spännband för att få hjälp att hålla listen på plats. börja sedan att rulla från styret och ner mot sidorna, tighta inte ihop listen helt från början utan börja försiktigt så du kan justera och pressa in den exakt efter formen på skölden. rulla ihop så lite varje varv så att du får gå över 3-4 gånger innan den sitter tight. observera att det blir svårt att få listen att gå ihop där den passerar styret då verktyget inte får plats mellan styre och kanten, detta kan du knacka in med något bra verktyg när listen är på plats.
lycka till
Hej,
det är svårt att göra utan att skrapa lacken, förbered väl och montera bara "en gång" är grejen. Om listen inte passat såpass bra att den bara glider på så är det nästan omöjligt att få den på och sedan av utan att repa, men om man bara sätter den på en gång så blir reporna under listen och syns inte.
Det finns ett sätt som man gjorde i Taiwan på 60-talet som jag tycker är snyggt och det är att trä en tunn U-list av gummi/plast på listen, denna både skyddar och ger ett mer avslutat utseende.
I Taiwan var det populärt att man använde gummi/plast-list i lite olika färger, blå, röd eller svart verkade vara populärast.
Se nedan på en GS150 i Taiwan:

Monterade mina skjöldlister på arbetshästen med svart list. (ingen bild som visar detta, men kan fixa om av intresse) Här behövs verkligen den hårdare typen av skjöldlist då man kör med mm-precition och parkerar skjöld mot skjöld.

det är svårt att göra utan att skrapa lacken, förbered väl och montera bara "en gång" är grejen. Om listen inte passat såpass bra att den bara glider på så är det nästan omöjligt att få den på och sedan av utan att repa, men om man bara sätter den på en gång så blir reporna under listen och syns inte.
Det finns ett sätt som man gjorde i Taiwan på 60-talet som jag tycker är snyggt och det är att trä en tunn U-list av gummi/plast på listen, denna både skyddar och ger ett mer avslutat utseende.
I Taiwan var det populärt att man använde gummi/plast-list i lite olika färger, blå, röd eller svart verkade vara populärast.
Se nedan på en GS150 i Taiwan:

Monterade mina skjöldlister på arbetshästen med svart list. (ingen bild som visar detta, men kan fixa om av intresse) Här behövs verkligen den hårdare typen av skjöldlist då man kör med mm-precition och parkerar skjöld mot skjöld.

Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra