Hur tar man säkrast bort plastlocket under tanken?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
vespaman
Entusiast
Entusiast

Hur tar man säkrast bort plastlocket under tanken?

Post by vespaman »

Var nere i garaget idag och tog bort tanken på min Touring, under denna, längst ner i ramen, finns ju ett plastlock. Jag tänkte ta bort detta för inspektion och byte av gasvajer, men hur gör man?
Vågade inte bryta för mycket, men det känns som att man börjar i framkant, och pressar bak plasten så mycket man kan, men det verkar ju inte logiskt, eftersom vajrar och el kommer in där.

Hmm. kan inte heller komma på hur jag gjorde sist, eller om jag kanske aldrig lyft på detta förut..

:-?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Locket sitter med några snäppen på undersidan och trycks på plats. Jag brura ta loss det från jacket där kablarna kommer upp och försöka att pressa plasten bort från plåtfalsen innan jag lyfter upp den.

/HB
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

En risk är om plasten/vespan är för kall, då spricker det lättare om du har otur (tänkte om ditt garage är ett kallgarage).
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

OK, tack, nu har jag fått bort eländet, det gick bra, dock satt det som 17.

Om det är någon som söker på detta i framtiden, så har jag slängt upp en bild på hur locket ser ut från undersidan;
På framkant och på vardera sida, sitter spännena som håller fast locket. Sidospännena är kraftigare än den på framkanten.

Image
Post Reply