För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Martin O
Lärling
Posts: 436 Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:
Post
by Martin O » Fri 26 Feb 2010, 21:54
Satt och tittade i verkstadshandboken idag och ställer mig frågande över följande moment.
Front Wheel hub nut 7,5 - 9,0 kgf m
Rear Wheel hub nut 9,0 - 11,0 kgf m
Wheel mounting nuts 2,0 - 2,7 kgf m
Jag tolkar det som att Wheel hub nut är skruvarna som håller fälgen mot trumman. Varför skiljer det då mellan fram och bak?
Wheel mounting nuts tolkar jag som skruvarna som håller ihop fälghalvorna.
Go classic, not plastic
marre
Lärling
Posts: 465 Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden
Post
by marre » Fri 26 Feb 2010, 23:10
Nut: singular
Nuts: plural
Centrummuttrarna är hub mounting nut och wheel mounting nuts är de som håller ihop fälghalvorna och de man monterar fälgen mot navet.
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Martin O
Lärling
Posts: 436 Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:
Post
by Martin O » Fri 26 Feb 2010, 23:46
Jag har också tänkt i de banorna med singular och plural, men tyckt det var lite högt moment på centrummuttern. Den pressar väl direkt på lagret om jag inte minns fel.
Go classic, not plastic
marre
Lärling
Posts: 465 Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden
Post
by marre » Fri 26 Feb 2010, 23:47
Martin O wrote: Jag har också tänkt i de banorna med singular och plural, men tyckt det var lite högt moment på centrummuttern. Den pressar väl direkt på lagret om jag inte minns fel.
Nej du låser bara axeln mot innerringen så ingen fara, är en kant på axeln där lagret sitter.
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
colsson
Lärling
Posts: 598 Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona
Post
by colsson » Sat 27 Feb 2010, 08:32
Frågan är väl varför det ska vara mer moment på den bakre muttern?
/ Christian
Mike Tropic
Lärling
Posts: 276 Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:
Post
by Mike Tropic » Sat 27 Feb 2010, 12:32
Bakhjul + axel är mer utsatt för vibrationer och moment(vrid) än vad framhjul + axel är. Så är det...
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]