Como avslöjar skillnader mellan modeller

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Como avslöjar skillnader mellan modeller

Post by Paka »

Har jag postat den här tidigare, tro?
Image
/P
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Re: Como avslöjar skillnader mellan modeller

Post by ola.G »

Paka wrote:Har jag postat den här tidigare, tro?

/P
Tror inte det! Sålde dom Populär ända till 55? Svårsålda kanske!
Ola.G
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Vespa Touring 1958: Även bordeauxröd färg! Vadådå, har ni haft röda Touringar/GL i Sverige???
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ola: Ja, ser man på, den infon hade jag missat. VM2 såldes tydligen också ända till 55. Kanske därför det inte verkar finnas några VN1 i Sverige.

Vespaco: Jadå. VGL alltså.
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2137
Några bilder har tyvärr försvunnit, men det finns några godbitar kvar.
/P
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

vespaco wrote:Vespa Touring 1958: Även bordeauxröd färg! Vadådå, har ni haft röda Touringar/GL i Sverige???
Va? Har jag aldrig sett. Måste vara ett fåtal?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Undrar verkligen om det fanns röda i Sverige??

I Danmark har jag hört (?) att det funnits!

Kan vara klokt att konsultera mästaren Hasse Riska i Larsmo, Finland.

Erling
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ja, gör du det, Erling.
Vad menar du? Att jag har förfalskat utskicket?
De VGL1 som såldes 58 kallas "tysk touring" eftersom de, precis som det står, hade tysktillverkad elektrisk utrustning och hastighetsmätare.
Så ovanliga är de inte, några har som sagt dykt upp och diskuterats på forumet.
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Det är enbart roligt och intressant att Du tar Dig tid att publicerar dessa orginaldokument! Toppen!
Men ibland kanske källorna har lite frågetecken inbyggda i jämförelse med verkligheten.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Självklart ska man vara källkritisk. I den här branschen sätts det alldeles för stor tilltro till muntliga källor – många vill så gärna minnas så mycket.
Men i just det här fallet är det faktiskt bara du som ser frågetecken, Erling.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Erling wrote:Det är enbart roligt och intressant att Du tar Dig tid att publicerar dessa orginaldokument! Toppen!
Men ibland kanske källorna har lite frågetecken inbyggda i jämförelse med verkligheten.
Då har jag hallucinerat varje gång de röda tyska Vesporna dyker upp i annonser eller på scooterträffar. Är Borlängevespan fake med alla sina tyska delar?

Verkligheten kan inte baseras på en "mästare" i Finland även om denne är en mycket kunnig person. "Ju mer jag lär mig, desto mindre vet jag" gäller i högsta grad när man håller på med gamla Vespor.
Federico
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

Den här 58:an rullar i Gästrikland.Dock är den svart och snabb numera...

Image

Image
Ola.G
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Det där ordet "mästare" kanske var lite dumt och onödigt, och som provocerar vilket inte var min mening.
Jag vet dock att Hasse Riska har ägnat mycket tid åt färgkulörer mm. vad gäller vespa.

Sen att det bara är jag som ser frågetecken - och har funderingar - innebär givetvis att jag inte skall ägna mera utrymme på Forumet i denna fråga.
Mina kommentarer beror helt säker på bristande kunskap i ämnet, har jag förstått, och nu skall jag därför hålla tyst, som moderaten Anders Björk sa - i en helt annan fråga - och som blivit ett roligt bevingat yttryck!
:oops: :oops: :oops: :oops:
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Han sa faktiskt "Du ska veta hut!" ;)
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Helt rätt - så var det!

Det börjar bli riktigt oroande vilken desinformationen jag lämnar efter mig!
Oj, oj, oj, slut, slut, slut,
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

När jag började på hemsidan http://www.meshmen.com/touring/ så var jag i kontakt med flera kunniga personer. Tanken var att göra en bra hemsida för den som äger och renoverar Touring, all tänkbar information skulle finnas där.
Kontaktade b.la en känd vespasamlare i Finland, efter en del e-postväxling med honom insåg jag att det skulle vara omöjligt för mig att göra en hemsida med korrekt information om Touring/GL. Det var helt enkelt för många variationer, licensmodeller, lokala anpassningar, eftermarknadsdelar och odokumenterade avvikelser från fabrik. Därför valde jag till slut att bara lägga ut gamla trycksaker och annonser.

Jag vet också att originaldokument innehåller faktafel, men det är ändå intressant att få ta del av dem.
Federico
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Även jag är smått tokig i originaldokument - mer Paka meeeer!!!
Post Reply